onsdag, augusti 16, 2006

bjuda igen

Har suttit och läst Gillis Herlitz Svenskar hur vi är och varför idag igen fast jag redan har läst den flera gånger. En bok jag verkligen kan rekommendera.

I ett kapitel som heter Att göra rätt för sig skriver han om något han kallar omedelbar skuldavskrivning. Det handlar inte om villalån eller skulder till CSN utan personliga relationer. Man ska bjuda igen om man varit bjuden på middag hos någon. Man ber tillexempel om att få låna en cigarett istället för att få en , man kan till och med be om att få låna toalett och telefon på svenska. Det uttrycket funkar inte på något annat språk jag kan.

Ska två goda vänner åka en längre sträcka med bil är det nästan självklart att man delar på kostnaden för bensinen. Något som är otänkbart i många delar av världen.

Vi tackar mycket (fast det tycker jag att spanjorer också gör om jag ska vara ärlig) vilket också är en sorts skuldavskrivning. Svensken tackar från det han kommer in i affären tills han lämnar den. Vi tackar för att expediten plockar fram varan , för att vi får pengar tillbaka när vi betalar o.s.v. Tacket ersätter skuldavskrivningen , kan jag inte göra rätt för mig på annat sätt kan jag iallfall tacka. Man ska visa tacksamhet om man får något o.s.v.

Det här med skuldavskrivning existerar naturligtvis i många länder men i Sverige ska skuldavskrivningen helst vara omdelerbar i många andra länder tänker man att det jämnar ut sig över tiden.

Ett bra exempel från boken är när utlandssvensken efter jobbet ska ta en öl med sina spanska kollegor (gäller många andra folk än spanjorer) . En av spanjorerna ser sig omkring och säger "Vi är sju stycken. Jag betalr den här rundan" Då hugger det ofta till i magtrakte hos svensken "Fan också nu måste vi ju dricka sju öl var" Det måste bli rättvist. Som regel kan svensken lösa det genom att betala nästa runda och då är han skuldfri.
Svenskar är i allmänhet generösa och betalar gärna men vi har betydligt svårare för att bli bjudna.

I Spanien och många andra länder så tänker man istället att du betlar idag , jag en annan dag och över tiden jämnar det ut sig. Man måste inte nödvändigtvis ha en omedelbar skuldavskrivning. Det ordnar sig över tid.

Som vanligt när jag skriver om svenskar och utlänningar så generaliserar jag. Självklart är människor i första hand individer och det finns olika sätt att bete sig. Men det förstår säkert alla som läser också.
När det gäller exemplet ta några öl efter jobbet så är det ju också väldigt mycket dyrare att betala en runda i Sverige än i många andra länder.

7 Comments:

Blogger Knaster said...

Jag förstår poängen, men faktum är att jag sett samma tendens hos alla möjliga sorters nationaliteter här i London. Inför kräftskivan t.ex. ville alla veta hur mycket de skulle betala, och retade mig för min "feta plånbok" när jag bestämt tyckte att de bara skulle ta med sig sin egen dricka.

Själv bjuder jag gärna så länge jag har råd, och försöker att komma bort från skudavskrivningstanken.

Och vad gäller tackandet så vill jag hävda att både britter och fransoser är minst lika duktiga tackare!

6:34 em  
Blogger Anna Malaga said...

Hmmm, här fâr jag nog säga att jag har blivit aldeles för spansk. Jag skulle aldrig i livet ta betalt för bensinen om jag kör nâgon till grannbyn. Men svenskarna verkar tänka "men varför ska JAG lägga ut pengarna??"
Rättvisetänkandet är djupt rotat. Här kan man betala ungefär varsin gâng. Det blir inte rättvist eftersom restauranterna inte är lika dyra, men det spelar liksom ingen större roll.

7:24 em  
Blogger Thérèse said...

Cindy - jag håller nog med att både fransoser och britter är lika bra tackare som spanjorer. Dock tackar inte en spanjor för att han/hon får växel av kassörskan.

Anna - Jag tror också att jag har blivit utlänning på det området. Om jag ändå ska åka någonstans och en kompis vill följa med i bilen skulle jag aldrig kräva min kompis på bensinpengar , hur långt vi än skulle. Fast hade det varit en svensk kompis hade väl hon eller han envisats med att vilja betala....
Visst är det enklare att betala rundor eller några taas när priserna är spanska än när det är svenska priser.

8:32 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

Här måste jag nog vara förutsägbart trist och vurma för det svenska skuldavskrivandet. Mycket för att jag fått för många dyra smällar av "notsplittandet".

Under studenttiden var jag, precis som alla andra studenter, fattig med törstig. En extra dålig kombination då jag nästan endast umgicks med rika lönearbetare.

Ett tag hängde jag på i deras "vi dricker så mycket och dyrt vi själva vill och sen splittar vi notan så jämnar det ut sig i längden strategi". Snart insåg jag dock att det inte fungerade.

Själv snålade man och drack stor stark på stor stark, medans polarna hinkade i sig tolvårig whiskey. Till slut fick jag helt enkelt krypa till korset och kräva att jag betalade mitt och sedan fick de göra vad de ville med resten.

10:15 em  
Blogger Pumita said...

Det här är helt OFF TOPIC, men låt gå... Jag vill önska dig en trevlig resa och hoppas att allt vänder till det bästa när det gäller jobb och annat! Sköt om dig!

11:25 fm  
Blogger Thérèse said...

Farsan Baloo - jag förstår dig. Som sagt det är ju andra priser i Sverige också

Pumans dotter - tack så mycket , länk till hacerse sueco uttrycket finns längst ner i inlägget fortsättning på japansk dejt

11:35 fm  
Blogger Pumita said...

Läste den igår. Tackar! :)

12:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home