måndag, augusti 14, 2006

japansk dejt

Eftersom jag iallfall påstår att jag skriver om kulturkrockar och kulurmöten så tänkte jag komma med en cirka 2 månader gammal historia.

Jag vill först påpeka att jag känner flera japaner och tycker att dom är hur mysiga och trevliga som helst. Japan är ett av dom länder jag verkligen helst vill åka till och går det vägen ska jag väl dit om inte en alltför avlägsen framtid. Jag gillar Japan , japaner , japanska (som jag kan mycket få fraser på) , japansk kultur , mat , ja allt japanskt. Jag vet inte om min japska kompis är representativ för alla japaner. Troligen inte. Säkert kan det finnas svenskar , spanjorer eller andr europeer som tänker likadant. Jag vet inte.

En japansk kompis här i Madrid har sen länge tröttnat på singellivet och försöker dejta frenetiskt. Som för många andra blir dejterna oftast inte så mycket mer än att man träffas en eller ett par gånger. Kanske äter man middag , tar några öl , dricker rödvin , hånglar mot en bardisk , går på bio eller nåt annat sen rinner allt ut i sanden.

Min japanska kompis vill verkligen träffa en flickvän så han är mycket seriös men en aning desperat i sitt dejtande.

För cirka 2 månader var det en tjej som han gillade som ville gå ut och äta tapas och dricka lite vin med honom. Han nobbade för att han inte hade några kondomer. Han var jäkligt sur att han måste nobba för han gillade verkligen tjejen.

Han berättade det här för mig och en fransk kompis. Vi blev ganska paffa båda två. Både fransmannen och jag sa att en spansk , svensk , fransk eller annan europeisk kvinna faktiskt inte förväntar sig att en kondom ska komma till användning bara för att hon vill gå ut och äta. Man kan faktiskt gå på dejt utan att det leder till sex och singelkvinnor och singelmän kan umgås som kompisar. Dessutom kan även kvinnor i den här delen av världen ha med sig konodomer i handväskan. Något som gjorde vår japan ytterst förvånad och ännu mer sur på sig själv som hade nobbat.
Runt om i Madrid finns dessutom gott om kondomautomater så han hade kunnat köp på väg till eller under dejten.

Som sagt jag pekar inte ut alla japaner för jag har aldrig varit i Japan och aldrig dejtat en japan. Fast det vore kul att höra av någon som känner till japan om min kompis är representativ för japaner i allmänhet eller om hans funderingar bara är kufiska.

Ska även påpeka att den här killen är hur trevlig och bra som helst och att jag gillar honom mycket. Fast ibland känns det verkligen som om han är väldigt japansk och jag väldigt svensk. Så vi missförstår varandra då och då men det är bara något vi skrattar åt.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Min dyslexi spelade mig ett spratt när jag läste...ordet kufiska blev.....kukfiska. Fast det kanske var det han hade i åtanke ändå så jag fick rätt i slutet, som alltid.

11:57 fm  
Anonymous Anonym said...

Skulle vilja påstå att han knappast representerar den japanske mannen.
Jag blev lika paff som ni av att läsa det här.

2:53 em  
Blogger Thérèse said...

Argaste - haha ja troligen var det , det han hade i åtanken

Japaneseviking - jag tror dig också , självklart kan en japan gå ut och äta eller dricka med en kvinna utan att det nödvändigtvis måste betyda sex

3:00 em  
Blogger Lugnetetc said...

Då kan du läsa den här bloggen: http://patissierejaponaise.blogspot.com/ som är:
-skriven av en japanska
-om Frankrike
-på franska (jag är så imponerad hennes franska är extremt bra!)

Det tycker jag låter som en blogg för dig!

11:35 em  
Blogger Thérèse said...

Fred - tack för tipset , tittade lite på den , verkade jätteintressant och franskan såg i mina ögon helt perfekt ut men jag kan nog läsa en fransk text och missa en hel del fel

12:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Blev ocksa ganska paff av det har inlagget. Jag kan inte pasta att jag vet sa mycket om japansk dejtingkultur, men av vad jag forstatt under den forhallandevis lilla tid jag befunnit mig i Japan, ar sadant som sex pa forsta dejten oerhort ovanligt. Jag laste t.ex. en researtikel i svenska Nojesguiden, dar artikelforfattaren skrev att han fatt forklara for sina japanska vanner vad ett "one night stand" var, for att det ar nagot som i den japanska kulturen over huvud taget inte existerar. Inte for att jag vet hur representativt det heller ar, forstas...

4:35 fm  
Blogger Thérèse said...

Linda - den här killen har bott flera år i andra europeiska länder innan han kom till Spanien i vintras. Jag vet inte om det kan vara så att han uppfattar sex på första dejten som något europeiskt. Så ingående har jag inte direkt vågat fråga. Eller så är han bara ovanligt desperat...

11:57 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker nästan (läs NÄSTAN!) att det låter representativt för män i allmänhet... ;) Ursäkta mig, alla män, jag har bara fördomar!

4:09 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag håller nog med dig faktiskt... tyvärr är alla bra män antingen upptagna eller ens kompisar.

4:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home