torsdag, augusti 17, 2006

kackelackor och brittiska pubar

Eftersom jag har utlovat en tävlign mellan en spansk och en japansk kackelacksfälla gokiburi hoi hoi måpate jag ju passa på att meddela resultatet innan jag åker till Sverige.
Jag har haft fällorna under diskbänken en vecka nu och inte en enda liten kackelacka i någon av dom. Sprayade ju hela längeheten rejält med en superspray för någon månad sen och sen dess har jag inte sett röken av kackelackorna. Verkar ju uppenbarligen funka.

När jag kommer tillbaka till Madrid kan jag prova att ställa fällorna ute och se om den spanska eller japanska varianten vinner.

Sitter bara och segar och väntar på en japansk kompis och på att beställa en taxi ut till Barajas , flygplatsen i Madrid, fast det dröjer för mitt flyg går inte förrän halv tio ikväll. Så jag ska passa på att slänga ur mig ett lustigt och ganska träffande citat som jag läste i Göteborgspostens bilaga Två dagar i maj

"Britter kan man lita på. Dom finns överallt. Hela världen är besatt av dem. En gång i tiden invaderade dom andra länder i löjliga hattar, idag ockuperar dom andra områden och var i världen man än hamnar möter man dom på deras pubar; alltid glada tjommar som verkligen älskar att sitta av sitt liv i en smaklös inredning. Dricka pints mumsa fich and chips och salt and vinegar chips och tjata hela dagarna och gråta lite senare när en fiolkille uppenbarar sig med löjlig hatt och spelar på den sentimentala stormaktssträngen"

Jag har en kompis från London som verkligen bor på en brittisk pub i Göteborg och bara umgås med andra britter. Han har bott i Sverige i 7 år och pratar fortfarnade ingen svenska.
Hur som helst är brittiska pubar ofta ganska sunkiga och har en relativt smaklös inredning. Inte brukar det vara särskilt billigt att dricka pint där heller. Man kan hitta dom var i världen man än kommer.
Ändå gillar jag dom på något vis. Visst jag gillar britter och sunkhak så det är ju logiskt fast fiolkillarna kunde jag gärna vara utan.

Som jag skrev i förra inlägget så fortsätter jag blogga från Sverige så det är bara att fortsätta läsa.

19 Comments:

Blogger Krokofanten said...

Känner du att det suger i Frankrike tarmen är det bara att komma hit... Vore QL att gå ut och äta med Cocotte och Tolken och... Vem är det mer som bor runt Paris?

1:51 em  
Blogger Thérèse said...

Krokofanten - jag känner alltid suget i Frankrike tarmen och jag har faktiskt tänkt att ta mig till Paris senare i höst eller i vinter. Det vore hur kul som helst att gå ut och äta md dig , Cocotte , Tolken och kanske Barajagjohanna om hon pluggar i Angers eller jobbar på Paris Disneyland då

2:52 em  
Blogger Anna Malaga said...

Ja, här träffar man ju pâ en hel del av dem... här nere gâr de i sandaler och shorts mitt i vintern och pâ sommaren sitter de utan skjorta pâ caféerna och bättrar pâ sina brännskador. Men jo, glada och trevliga är de alltid.
Det skulle vara jättekul om du kunde komma ner hit i höst.

3:02 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - det gör jag gärna , jag gillar Malaga och Andalusien och i oktober är klimatet lite skönare också

3:10 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - får några år sen satt jag en varm dag i maj på ett kafé i Cordoba. Jag satt i skuggan och drack kaffe och i solen satt ett gäng brännskadade britter och drack kopiösa mängder öl. Jag pratade lite med el camarero på kaféet och han tyckte att britterna var galna som satt i solen och drack öl och förväntade sig att alla skulle förstå och prata engelska

3:15 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, åh, åh, såg det pratas om middag! Jaaaaa, jag är på. ;) För JA, jag kommer att åka till Frankrike i oktober, jag är bara ännu inte säker på om det blir plugg i Angers eller Disneyland i Paris. Det visar sig om ungefär 1-2 veckor.. :)

3:35 em  
Anonymous Anonym said...

Jaha, sa du lamnar "utlandslivet" idag! Kan bara onska dig lycka till med allt du har framfor dig i Sverige! Jag kommer att fortsatta lasa om du fortsatter skriva : ) Jag har verkligen haft stort noje av dina iakttagelser av olika nationaliteter etc.

4:44 em  
Blogger Krokofanten said...

Flickor, Thérèse och Johanna, det skulle vara jätteskoj om ni kunde pallra er hit...
Om ni bara visste vad mina arbetskamrater tjôtar på mig... Känner du inga suédoises célibataires... Mais vrai, blonda, långa... Jaha... :o(
Hångel mot bardisk blir inga problem... Jag hade i och för sig tänkt mig en trevlig restaurang... Men det borde väl finnas en bardisk där också... Så känner ni några svenska singlar... Shoot kom till Paris!

8:01 em  
Anonymous Anonym said...

Onskar dig lycka till med "det nya livet" i Sverige! Jag hoppas att det kommer att ga vagen for dig, pa alla bra satt! Kommer forstas att fortsatta lasa :)

10:23 fm  
Blogger Thérèse said...

Sofia - Jag lämnarinte utlandslivet förrän i november. Är bara på besök nu.

Krokofanten - restaurang med god fransk mat låter toppen. Tyvärr är jag ganska kort och mörkhårig men JOhanna kanske är lång och blond.

Linda - tack , känns bra att vara "hemma" sitter och äter saltlakrits nu

9:26 em  
Anonymous Anonym said...

Du åker hem till Sverige och svenk myshöst och jag åker tillbaka ned till Marseille och sommaren. Ska försöka sysselsätta mig med franska studier en termin och få studiebidrag " verkar vara viktigt att med ett eget liv har jag förstått". Lycka till och besök de sydligare breddgraderna snart igen!

11:22 em  
Anonymous Anonym said...

En liten detalj bara; vad är det för märke på den där supersprayen mot kackerlackor? Blir så otroligt extrakvinnlig & går upp i falsett när de dyker upp & sprayar på dom en hel massa & de fortsätter ändå kräla runt, så det vore skönt att hitta nån bra som funkar.

12:16 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, saltlakrits hade ju inte varit helt fel... :P

Insag forresten att du postat en kommentar till mig for langesedan som jag inte svarat pa, om Larry Davids serie Curb Your Enthusiasm. Jag vagar mig inte pa fakta om den, men har for mig att den ar uppe i sin 6:e sasong nu. Larry David spelar "sig sjalv", avsnitten ar halvtimmeslanga och ungefar lika absurda som Seinfeld. Manga kanda skadespelare gastspelar ocksa som "sig sjalva", t.ex. Ben Stiller, David Schwimmer, Jason Alexander och Julia Louis-Dreyfus. Det ar otroligt underhallande och har i Sverige sants pa SVT med det ganska tontiga och inte speciellt talande namnet Simma Lugnt, Larry. Som sagt, det var langesedan du fragade, men jag tankte battre sent an aldrig ;)

12:59 em  
Blogger Thérèse said...

Robban - jag har det jättebra i Sverige men det blir en vända till Madrid innan jag flyttar

J - Cucal contra las cucharachas i sus huevos , verkar vara hur effektiv som helst. Jag hatar också kackelackor och blir skikig och nojig när jag ser en

Linda - jag har mumsat varje dag sen jag kom till Sverige. Tack ska kolla upp serien

8:18 em  
Blogger Knaster said...

Neheej, nu saknar jag din blogg redan. Hur går det för dig? Blog to me! ;)

6:38 em  
Blogger Anna Malaga said...

Nu har vi väntat länge nog, länge nog...

Jag börjar bli trött pâ kackerlackor och britter och vill läsa om prästgârdar, fiskpinnar och bardiskar pâ sunkhak.
Hoppas att är bra med dig!!

7:17 em  
Blogger Pumita said...

Ja, så det är så! Nu får det vara slut på semestern! ;D Sköt om dig, men kom tillbaka snart!

11:54 em  
Blogger Per said...

När en britt anländer en bar går det åt "crisps" (salt&Winegar) i enorma mängder...

12:09 em  
Anonymous Anonym said...

Krokofanten och Therese>> Blond är jag, men inte ett dugg lång! :)

1:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home