tisdag, juli 18, 2006

vuxenpoäng

Läste igår på Cindys blogg när hon skaffa brittiskt bankkonto och tyckete att Tamejfasen, jag känner hur vuxenpoängen trillar in! Jag har en kompis som ofta pratar vuxenpoäng och försöker lassa såna på mig. Fast själv har hon naturligtvis minst lika många som jag har , om inte fler.

Jag gjorde vuxenpoängtestet på den här sidan och fick reda på att jag ännu är ung och oförstörd. Skönt , precis som jag misstänkte då. Fast jag tycker nog att frågorna var lite märkliga. Till exempel varför ger det vuxenpoäng att sova i "sked" med sin partner? Att sova i olika rum för att han snarkar eller hon vill ha fönstret öppet men han vill inte "sova i drag" borde ju ge optimala vuxenpoäng.

Här finns ett test som tar upp ganska bra frågor i sammanhanget som köper du julgran , betalar du TV-licens , har du barn mm? Så finns det förmildarande svarsalternativ som till exempel på frågan har du bil kan jag svara , ja men en liten och på frågan om lån kan jag svara , ja men bara studielån.
Jag har ännu inte gjort testet.

Det här med vuxenpoäng verkar vara ett relativa nytt fenomen. Jag tror inte mina föräldrar och andra äldre släktingar pratade om det när dom var yngre. Jag tycker också det verkar vara ett svenskt fenomen. Jag har aldrig hört mina utländska kompisar prata om vuxenpoäng. När jag försökte söka på vuxenpoäng på nätet på några olikaspråk blev det inget napp annat än en sida som på engelska förklarade svenska ungdomars beteende. Är dagens svenska ungdomar och unga vuxna en samling individer som inte vill bli vuxna?Hur som helst kan jag inte förneka att det är ganska kul med vuxenpoäng.

Som tvåbarnsmamma borde jag ha en hel hög vuxenpoäng att inkassera så jag ska svara ärligt på en test jag hittade.

Jobb (1p) - Nej
Visitkort (1p) - Nej
Konferens (1p) - Nej
Bor hos föräldrar (-2p) - Nej
Vara sambo (1p) - Nej , min make ska ju bo i Madrid och jag i Sverige så det blir cirka 350 mil mellan oss inte mycket sambo då.

Vara förlovad (1p) - Aldrig varit
Vara gift (2p) - Ja (gifte mig utan att vara förlovad först , det är ovanligt men helt lagligt)
Skild (3p) - Nej
Äga villa (2p) - Nej
Ha en bil (1p kombi + 1p) - Ja (men den är väldigt liten)
Hund (1p) - Nej
Lån (1p) - CSN
Gemensam ekonomi (1p) - till viss del
Pensionsspara (1p) - Nej
Storhandla (1p) - Nej
ICA-kundkort (1p) - Nej
Använda rabattkuponger (2p) - Nej, men faktum kvarstår att vissa förbannade tanter står och håller kön med papperslapparna!
Äga hushållsassistent (1p) - Ja
Äga diskmaskin (1p) - Nej
Dubbelsäng (2p) - Nej
Ha julgran på julen (2p) - Nej
Gråa hår (1p) - Inte än.
Celluliter (1p) - Nja kanske lite
Prenumerera på morgontidning (1p) - Nej läser gratistidningar och på nätet
Lösa sudoko (1p) - Nej
Välja att inte svara i telefon (2p) - Nja kanske om jag har något viktigare för mig som till exempel att lägga mina barn (nu borde vuxenpoängen rassla in!)
Putsa fönster (1p) - Nja , ytterst sällan och ytterst motvilligt
Svampplockning (2p) - nja kanske fast tveksamt men gärna svampätning
Långfärdsskridskor (1p) - Nej , ingen vintersport
Parmiddag (1p) - Absolut inte , en fobi jag har , lägger man dessutom till rödvin i 100 kronorsklasse blir parmiddagen riktigt läskig... fast visst har det hänt någon gång för längesen men inte med han jag är gift med nu.
Vinprovning (1p) - Nej
Danskurs (1p) - Nja en kort salsakurs för 6 år sen i Cadiz i Spanien men har nog glömt det mesta fast har jag en danspartner som kan dansa salas så ... men nej
Partaja till gamla 70-talshits. Obs! Gäller ej om du är bög. (1p) - Javisst. 70-talet var coolt helt enkelt!
Dricka konjak alt. calvados till kaffet (1p) - skulle vara calvados i så fall , om någon bjuder , en fransman kanske?
Däcka före 23.00 dagligen (1p) - Aldrig
Föredra soffan hemma före krogen/puben med bästa kompisarna (1p) - Det beror helt på humöret
Spela Bingolotto (1p) - Nej
Tycka att Ernst Kirchberger är en riktig pudding (1p) - Nej , jag vet inte ens vem han är , ska jag tycka någon är "en riktigt puddig" krävs det nog mer än att ha sett honom på TV
Ha höftproblem (1p) - Nej
Köa till Allsång på Skansen kl 7 på morgonen (2p) - Det hade ju vart en upplevelse bara det, men nej.
Bli förundrad över "ungdomen idag" (2p) - Ja det händer väl.....

0-15 p "INTE gammal"
16-25 p " börjar barka ditåt..."
Över 25 p "Nu är du där"

Haha hamnade på INTE gammal , känns ju skönt. Fast jag saknade vissa frågor som , till exempel sparar du femkronor till kundvagnar ? dricker du kaffe ? frågar Systemet om leg ? brukar du laga fläskfilé med annanas ? Vad säger ni som läser om era vuxenpoäng då?

12 Comments:

Blogger Knaster said...

"Att sova i olika rum för att han snarkar eller hon vill ha fönstret öppet men han vill inte "sova i drag" borde ju ge optimala vuxenpoäng."

Iiiihihihi, absolut! *kiknar av skratt* ;)

1:37 fm  
Anonymous Anonym said...

det räckte med en titt på det där testet för att jag skulle förstå att jag inte vill ha ett svar...

6:32 fm  
Blogger Lugnetetc said...

usch usch usch... slutade vid halva... det ser inte bra ut! :-(

11:39 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag gjorde SVT:s och fick 13 poäng. Vad nu det innebär. Har gjort det förut också, men hittar ju ingenstans där man får en förklaring på vad 13 poäng innebär.
Så värst mycket vuxenpoäng har jag nog inte. Men det klättrar nog lite för att jag har bostadsrätt inkl lån och fast jobb och sånt där. Fast annars är jag bara barnet. :)

1:19 em  
Blogger Thérèse said...

Cindy - absolut ! Grattis till dina vuxenpoäng förresten , du är tydligen värre än mig ;)

Virvla - haha , hur många vuxenpoäng som helst eller? Bostadsrätt , jobb ...

Fred - usch , nej det är inte kul när det visar sig att man är mer vuxen än man känner sig....

Johanna - bostadsrätt , lån och fast jobb är tungt. Men jag är ju gift och har barn och så har jag körkort och bil , då trillar verkligen poängen in...

1:40 em  
Blogger Per said...

Jag saknar maanga fraagor, tex:
-regelbundna bullbak?
-paata i trädgaarden/ha balkonglaada
-cykelhjälm?
-Säga replik som: -Nä, det är dags att tänka paa refrängen. Det är en dag imorgon ocksaa!
-planera husvagnsemester 1 aar i förväg?
-duka upp med komplett servis, istället för "blandad kompott" inköpt paa seconhand?

4:43 em  
Blogger Thérèse said...

70-tals Per - helt berättigade frågor absoluy! Borde vara med. Precis som man planerar midsommar och kräftskiva ett år i förväg.Det var trevligt på midsommar förra veckan hos Brakenfjälls. Nästa år är vi hos Hedvalls...

6:07 em  
Blogger becka said...

Blev lite osäker på hur många poäng jag fick, vissa blev ett nja och det finns väl inga halva poäng? 23 solklara poäng fick jag iallafall, och kanske några poäng till...blä, vill inte vara vuxen:-(

7:23 em  
Blogger becka said...

Blev lite osäker på hur många poäng jag fick, vissa blev ett nja och det finns väl inga halva poäng? 23 solklara poäng fick jag iallafall, och kanske några poäng till...blä, vill inte vara vuxen:-(

7:23 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - hihi välkommen till vuxenvärlden då ;) Fast jag lyckas rätt bra på att hålla mig undan så bjud mig inte på vinprovning, parmiddag , dans till 70-talshits , calvados , eller bingolottokväll ...

8:04 em  
Anonymous Anonym said...

I love your website. It has a lot of great pictures and is very informative.
»

4:09 fm  
Anonymous Anonym said...

Looks nice! Awesome content. Good job guys.
»

7:29 fm  

Skicka en kommentar

<< Home