lördag, juli 15, 2006

sommarprata

Om du fick sommarprata i Sveriges radio, och välja musik till. Vad skulle dina timmar handla om, och vilken musik skulle du välja?

Fick följande utmaning av Trulsa och tyckte den var ganska kul så här kommer svaret.

Egentligen är mitt svar på den punkten ganska klart. Jag skriver ihop ett program på nolltid den dagen Sveriges Radio ringer och ber mig sommarprata. Det kommer inte att handla om kärleken till mina barn eller vilken god äppelpaj någon släkting kan baka. Inte heller blir det poesiläsning eller referenser från nätter jag och kompisar pratat över rödvinsflaskor och tekoppar och inte några anekdoter från familjens skidsemester. Jag kommer inte att berätta vilka kändisar jag har träffat eller hur vackra blommor jag har i min trädgård eller prata om min uppväxt.

Det hade varit kul att prata om något liknande som jag skriver på bloggen , svenskar i utlandet och sånt. Men får jag 1.5 timme i radion så kommer jag naturligtvis att använda den för propaganda och inte sitta och fnissa om kul grejer.

Så mitt program kommer att handla om fattigdom och svält , det kommer att handla om dom 1.2 miljarder människor i världen som lever i extrem fattigdom. Jag kommer att vräka ur så mycket elände och exempel att ni alla som lyssnar ska känna att ni MÅSTE göra nåt. Jag kommer att prata om Indien , palestinska flykting läger , ett Afrika hårt drabbat av AIDS och fattigdom , Latinamerikas kåkstäder , ja det kommer att bli en riktig jorderuntresa.
Till det här spelar jag naturligtvis musik från hela världen , det blir traditionell indisk sitarmusik , glada salsarytmer , andinska flöjter , nordarfikansk rai , reagge , och mycket annat. Så är naturligtvis Dylan självskriven. Så borde det vara lite rock också och kanske även någon gammal Elvis låt möjligen Johnny Cash och troligen John Lennon Så borde det bli någon schysst progglåt kanske Keops pyramid med Hoola Bandola Band för den skulle nog passa temat. Sen gärna något på franska kanske av Jacques Brel. Ja musiken är en aning osäker men världsmusik blir det varvat med några kända.

För att inte mitt sommarprogram ska bli en enda lång resa ner i djupaste misär kommer jag att avsluta med att det finns hopp. Jag kommer att berätta om lyckade projekt i hela världen för att bekämpa fattigdomen. Möjligen blir det också en vacker indisk kärlekshistoria. Jag mötte ett fattigt par på den indiska landsbygden som hade trotsat alla normer och rymt från sina tvångsäktenskap , fått större delen av byns och släktens fördömande bara för att dom älskade varandra. Dom levde tillsammans sen flera år och hade en underbart söt liten dotter och det märktes verkligen hur starka känslor dom hade för varandra.

Skulle det gå och passa in så som den frankofil jag är klämmer jag gärna in lite Frankrike också men det är osäkert. Troligen inte.
Jag lyssnar bara sporadiskt på Sommar i P1 men det program jag har tyckt bäst om var när Henning Mankell sommarpratade 1997. Det var mycket Afrika och mycket om AIDS och fattigdom och helt otroligt bra. Så mitt program skulle förhoppningsvis bli något likande.

Mitt sommarprogram kanske låter väl pretantiöst och allvarligt men jag är väldigt engagerad i såna här frågor. Det är nödvändigt att dom här frågorna får större prioritet. Vi kan inte leva ett bra liv isolerade i Europa när en så stor del av världen lever i fattigdom. Dom fattiga från tredje världen finns här mitt ibland oss i Europa så även om vi skulle vilja blunda och stänga in oss är det för sent. Ska vi kunna leva ett bra liv måste det vara bra för alla inte bara vissa som råkar ha turen att födas i ett visst land eller en viss familj. Får jag 1.5 timme i radio med många lyssnare där jag kan prata om vad jag vill är det ingen tvekan att det blir sånt här.

Nu tänker jag skicka utmaningen vidare till alla som läser här.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Intressant, intressant.
Jag älskar sommarpratarna i P1, det är otroligt mysigt att sitta och lyssna på. Hittills i år har jag bara lyssnat på Johan Rheborg, men jag har beställt påminnelse på mobilen på ett par pratare till... :) Så jag kommer sätta på mig hörlurarna på jobbet ett par gånger till och lyssna samtidigt som jag svarar mina kunder via mail (obs, jag kan koncentrera mig ändå!).

Utmaningen antar jag nog. Måste bara fundera ut något först... Jag har ju faktiskt tänk på det där förr: vad skulle JAG prata om? Och jag vet att jag har haft nåt på tungan, men nu är det borta. Well, jag återkommer väl. :)

5:54 em  
Anonymous Anonym said...

Nu har jag skrivit om mitt sommarprat! ;)

9:48 em  
Blogger becka said...

Om jag fick sommarprata skulle jag nog försöka övertyga dem som inte redan är frälsta att fotboll inte bara är "22 gubbar som jagar en boll". Fotboll har ju allt; mänskligt samspel, psykologi, konst, skönhet, spänning, konflikthantering m.m. Universum ryms på en fotbollsplan:-) Eftersom min musiksmak är rätt schizofren (lika delar hip hop och hårdrock) skulle jag spela minst sagt blandade låtar. Ni skulle få höra Latin Kings, Promoe, Svenska Akademien, Slipknot, Soundgarden, System of a down och At the Gates.

10:47 fm  
Blogger Thérèse said...

Becka - hihi , ingen matpropaganda då?

12:48 em  
Blogger becka said...

Haha, nej jag går främst in för fotbollen numera;-) Fast jag kanske skulle kunna bjuda på ett trevligt vegetariskt recept till alla mina miljontals lyssnare:-)

8:25 em  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

5:27 em  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

12:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

7:18 fm  
Anonymous Anonym said...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

3:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home