fredag, juli 14, 2006

Vive la France!



14 juli 1789 stormades Bastiljen , ett fängelse , i Paris av en uppretad folkmassa. Detta brukar räknas som startskottet för den franska revolutionen. Därför firar Frankrike idag sin nationaldag. I Frankrike firas det betydligt mer än att Silvia sitter i folkdräkt på Skansen och vinkar.

I Frankrike är det fyrverkerier över varje plats och människor festar på gatorna. Störst och mest fyrverkerier är det naturligtvis över Paris paradgata Champs-Elyssée. Idag finns det ingen plats jag hellre skulle vilja vara. Dansa och festa under fyrverkerierna på Paris gator med glada fransmän är ju helt oslagbart.

Naturligtvis ska jag hitta på något sätt att fira här hemma. Jag har chèvre , rödvin och baguetter här. Även om maken inte delar min frankofili så kanske han kan tänka sig att skåla i ett glas rött och höra mig babbla om Frankrike. Eller så struntar jag i vin , baguette och chèvre och tillbringar kvällen med min favoritfilm Amelie från Montmartre



Eller så är jag onyttig och bakar en kladdkaka med barnen och firar med dom och kladdkaka. Iallafall min dotter verkar ha påverkats av min frankofili. Det hade varit trevlig om Barajagjohanna hade varit här för som goda frankofiler hade vi nog kunnat fira ordentligt.
På något sätt ska jag fira iallafall. För utan Frankrike , fransk mat , fransk kultur , franska människor , fransk historia skulle världen vara mycket tråkigare.

En kompis som bor i Malmö fyller år idag så jag ska sända honom en tanke och ett grattis-mail. Läser han det här så är det stort grattis via bloggen , misstänker att han ska ha ett ganska stort kalas. Jag är normalt usel på att komma ihåg födelsedagar glömmer till och med mina föräldrarts , men en födelsedag på den franska nationaldagen glömmer jag naturligtvis inte.

17 Comments:

Anonymous Anonym said...

Dagen till ära... (haha, detta är skrattretande och det är tillåtet att skratta högt)... är jag klädd i VITT linne, halsband med RÖTT hjärta smat BLÅA örhängen. Haha! Utanpå detta (det är inte så varmt just nu) har jag min France-tröja (du vet ju hur den ser ut).

Men fira...? Jag har visserligen iiiiingenting att göra under hela helgen. Vin, baguetter och ost hade ju varit klockrent. Men inte ensam. :P Blir nog inget firande. Får väl vifta lite tafatt med min Frankrikeflagga eller nåt. Amelie tittade jag på förra helgen faktiskt, men det skadar ju inte att se den igen.

10:36 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - hihi , jag kanske borde ändra min klädsel också... Vet inte heller hur jag ska fira. Krokofantens potatis och brieost paj kan ju vara nåt... Amelie har jag inte sett på veckor så det borde ju vara dags.

10:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh, vad roligt att bli omnämnd! :)
Lätt att vi skulle kunna fira. Fira Frankrikes nationaldag i Madrid hade ju varit en kul grej faktiskt.

11:16 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - vi hade kunna dricka vin , äta baguette , franska ostar , kladdkaka och tittat på Amelie ... eller nåt annat. Roligast hade förstås varit att fira i Paris eller någon annan fransk stad. Det är ju självklart att du ska bli omnämnd i ett sånt här inlägg ;)

11:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Förresten var jag ju också tvungen att skriva ett inlägg på nationaldagen, så du råkade bli omnämnd hos mig med...

12:07 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - vad smickrad jag blir att bli omnämnd i ett sånt inlägg ;) Jag är inte lika välklädd som du idag , men det går ju att ändra på får gräva i garderoben och se om jag hittar något blått , rött och vitt

1:36 em  
Anonymous Anonym said...

Det känns som om det här inlägget var mitt, du ser ju vad jag kommenterar, haha!

Jag var på Akademiebokhandeln idag och såg nåt både du och jag skulle gilla. Jag såg en bok, som Amélieomslag och såg bara "från Montmartre". Tittade närmare och såg "Anna-Lena från Montmartre". Det var Anna-Lena Brundin på framsidan som tagit ett foto som om hon vore Amélie. Tydligen har hon en lägenhet i Montmartre och boken handlar om Montmartre. Kultur, gator, liv, rörelse och så tips på mysiga ställen. Vadå vill ha!

5:48 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag har boken! Den är absolut läsvärd. Jag äör ju så störd så jag funderade på att köpa en ny Amelie dvd med en två dvd , en för filmen och en för massa nytt extramaterial. Mannen trodde att jag drev med honom närjag sa det...
Ikväll blir det film iallfall

6:33 em  
Blogger Lugnetetc said...

Tacktack får jag säga... firade själv med lite champagne och snittar med några landsmän och folk från hela världen... inte iklädd blå-vitt-rött dock!

6:37 em  
Anonymous Anonym said...

Haha, du har den? Tänkte nästan köpa den och be om din adress och skicka den till Madrid. :) Men då kanske jag köper den till mig själv då... Fanns en kvar.
Åh, får nog åka hem til mig och äta pizza, godis och se Amelie. Tycka synd om mig själv för den tråkiga fredagskvällen.

7:25 em  
Blogger Thérèse said...

Fred - jag har faktiskt firat med en fransk kompis och maken och lite rödvin (tyvärr spanskat sådant) men nu har dom gått på disputationsfest så jag sitter här med en kopp kaffe

Johanna - haha klart jag har den. Gulligt av dig att tänka på mig. Jag tycker absolut du ska köpa den. Jag hade gäran kommit förbi dig med lite ost och vin , Amelie hade jag väl inte behövt ta med

9:35 em  
Blogger Thérèse said...

Fred - vad tycker du om skillanden mellan det svenska och det franska sättet att fira nationaldag? I Frankrike är det ju verkligen fest men i Sverige känns det lite krystat och påtvingat...

10:24 em  
Blogger Lugnetetc said...

Thérèse, jag har aldrig firat nationaldagen i Frankrike. Det är en semesterdag bland alla andra (eller var då när jag bodde där). Möjligen är det något särskilt med fyrverkerier den 13 eller 14 på kvällen...
I år var nationaldagen en fest här! Det håller på och förändras!

7:13 em  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

12:56 fm  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

5:45 em  
Anonymous Anonym said...

Your site is on top of my favourites - Great work I like it.
»

12:52 fm  
Anonymous Anonym said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. Boys healthtex pants k6640-cp-hti Braun blood pressure cuff price running boards subaru legacy seat cover alfa romeo insurance infrared lamp sauna tents danish cruise lines Web marketing prague Canon camcorder dv 7000 97 legacy subaru order lipitor Gop+tenuate Advertising global online services

3:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home