tisdag, juni 20, 2006

hemresa

Jag har nog gett intrycket av att jag har svår hemlängtan. Det är inte riktigt sant för jag trivs i Spanien också. Men svensk sommar och VM kan definitivt spä på hemlängtan. I vintras när jag såg bilder med snö från fosterlandet kändes jag minst av allt hemlängtan. Sen känns det ganska lätt att lära känna folk här men det stannar på ett mycket ytligt plan. Inte för att jag har som vana att vräka ur mig alla mina innersta känslor för alla mina vänner så det spelar ingen roll. Men jag saknar människor som känner mig väl. Även om det kan vara avslappnat och kul att umgås med folk här så finns det inget skönare och mera avslappnande än att vara med dom som känner en väl.

Sen saknar jag att kunna använda mitt språk överallt för även om jag pratar bra spanska så uttrycker jag mig inte lika lätt som på svenska. Så blir jag av någon anledning trött i huvudet när jag pratar spanska längre än ungefär en timme. En annan sak som kan vara jobbig men också intressant är att jag inte alltid vet vart jag ska vända mig om jag behöver något eller behöver hjälp med något. I Sverige är sånt så självklat man vet vilken myndighet man ska ringa när , hur man får tag i en viss läkare man behöver och annat

Sen finns det en osäkerhet hur det ska bli med jobb här i höst eller om jag ska åka någon annstans och jobba. I Sverige känns det som om jag har en egen identitet på ett helt annat sätt. Här blir jag mest ett bihang till maken. Spanien skulle inte heller ha varit mitt första val av land att flytta till om jag kunde välja fritt.

Samtidigt mår jag riktigt dåligt av kyla och trivs bra i det spanska klimtatet och den spanska livsstilen. Jag vet inte ens i vilken del av Sverige jag skulle vilja bo eller om jag kan få något jobb i Sverige. Det finns väl även lite andra funderingar också. Men det är inte så kul att läsa mina tankar och känslor och eftersom jag har valt att blogga med mitt riktiga namn så får det inte bli för personligt här.

Just nu kollar jag flygbiljetter. Flyga till Sverige 25 eller 26 juli eller 18 augusti? Jag vet inte. Ingen annan lär väl kunna bestämma åt mig , men om någon har ett förslag tas det gärna emot. Det är halva priset 18 augusti jämfört med 25-26 juli. Ska köra bil tillbaka så det är bara en enkel resa. Bilresan ensam genom större delen av Europa känns både spännade och lite nervöst. Fast har jag tur kanske jag hittar någon som vill följa med för det kan ju vara trevligt att ha någon att prata med. Tänkte slå till och köpa en biljett idag eller imorgon eller...

17 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Nu har jag lagt upp lite bilder till dig, hehe
När tänker du âka tillbaka frân Sverige?

11:38 fm  
Blogger Thérèse said...

Jag kan inte bestämma mig. Får väl ha en omröstning här... nä då vore jag riktigt bloggskadad.
Ska in och kika på bilderna

11:58 fm  
Blogger becka said...

Finns det nån möjlighet att träffa dig när du kommer till fosterlandet?

12:17 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - Kom till Uppsala! nej men jag ska till Uppsala , förhoppningsvis träffa en kompis , förhoppningsvis gå på fest i Stockholm, sen rattar jag bilen söderut. Göteborg blir en liten omväg men det kanske kan vara okey. Hade tänkt sova hos en kompis i Malmö på vägen söderut men jag kan ju sova i Götet och ta en fika i Malmö. Vi kan ju försöka få ihop det. Sen blir det troligen en sväng till , i höst och då kommer jag definitivt till Göteborg

12:43 em  
Blogger Thérèse said...

kompisar i stockholm ska jag också träffa så klart. Men det kanske inte är så intressant att här på bloggen skriva precis vad jag ska göra i Sverige. Måste bestämma mig när jag ska åka. Knepigt

12:45 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - Göteborg är egentligen värt en omväg för vem som helst bara för att äta Sveriges godaste sushi vid Järntorget

1:52 em  
Blogger becka said...

Lätt! Den är helt grym!

2:13 em  
Blogger Magnus W said...

åh...roadtrip. tänk om man kunde flippa ur, ta två veckors studieuppehåll och åka ner till Spanien med en kompis bilvägen. så kul att få åka längs med betongklumpar och fartiga motorvägar ;P

måste vara en skön upplevelse att bila från sensommar-sverige..

4:20 em  
Blogger Anna Malaga said...

Det tror du, ja. Det är ca 40º i Madrid i augusti :-)

4:45 em  
Blogger Anna Malaga said...

Ovanstâende var till Magnus W

4:46 em  
Blogger Thérèse said...

Magnus - ja det ska bli kul men lite nervöst att köra så långt. Fast bilen är ny och jag har kört en del så det ska nog funka. Jag hoppas på att få någon med mig men blir det inte så går det ju att köra ensam också.

Anna - bilen har AC.

6:03 em  
Blogger Nejma said...

Jag åker hem först till jul... Så tyvärr, har inget förslag att komma med.

/Nejma

10:41 em  
Blogger Thérèse said...

Nejam - nä ingen jul för mig , för kallt. jag bestämmer mig nog ändå snart.

2:00 fm  
Blogger Me said...

Lösa enkel biljett och sedan köra tillbaka är något som jag allvarligt ska överväga nästa gång jag är hemma. Hehe. Ska se om jag kan ta 8 månader semester först...

8:13 fm  
Blogger Thérèse said...

Japaneseviking - haha. Men det går om du fuskar lite med båt sista biten. Jag läste nyligen om en svensk som körde jorden runt. Åh Ryssland lär ju vara ganska kul , ju längre bort från Moskva du kommer desto mer härlig och sunkig öststatscharm. Annars går det tåg.

11:09 fm  
Blogger Lugnetetc said...

Vill du försöka dig på samåkning kan du skriva ett meddelande på det fransk-svenska forumet (www.photos-suede.com/forum) det finns ett ställe som heter svenska torget där man kan skriva på svenska och sedan går det även med engelska på andra ställen om du inte vågar dig på franska!

Har du en stund över i Stockholm kan vi kanske fika?

11:29 em  
Blogger Thérèse said...

Fred - tack för tipset men just nu jobbar jag på att försöka få någon kompis med men vi får se hur det blir. Annars ger jag nog forumet en chans även om det skulle kännas helt okey att åka själv också.

Om vi kan hitta en tid som passar oss båda så vore en fika verkligen jättekul.

12:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home