torsdag, maj 04, 2006

varmvatten

Jag har skrivit om det här tidigare. Sättet som vi värmer vatten här i huset är väldigt annorlunda det svenska. Jag har en gasbehållare under diskbänken , från den går en ledning till ett skåp där man vrider på gasen på en kran och tänder den. När någon sen sätter på varmvatten flammar en låga upp inne i skåpet som sitter ganska högt upp på köksväggen.

Det här systemet gäller bara uppvärmningen av vatten. Uppvärmningen av lägenheten och ström för att driva tvättmaskin, diskmaskin och andra apparater får vi på vanligt svenskt sätt. Vi har inte gasspis utan en vanlig elspis med tjusig keramikhäll. Alla hus i Spanien har inte sån här vattenuppvärmning men det är vanligt. Jag bor inte i något gammalt renoveringsobjekt utan i ett bättre område i Madrid i ett fint hus.

En gasbehållare räcker ungefär två veckor sen får man ringa gasbolaget och dom kör hem en ny dagen efter man har ringt. Lämnar man den tomma gasbehållaren i pant får man en full för 12 euro om man avrundar uppåt så han som levererar den tunga behållaren får lite dricks. Det fungerar bra. Enda nackdelen är att man måste sitta hemma och vänta på en ny behållare när gasbolaget ska leverera.


under min diskbänk


skåpet på köksväggen när varmvattnet är på. Ni ser lågan i den lilla öppningen


leverans av gasbehållare

10 Comments:

Blogger Stora Morran said...

Så himla 1800 tal.Det värsta var när gasen tog slut och man var tvungen att vänta på en ny bonbon! Hated it!

1:18 em  
Blogger Thérèse said...

Stora morran - ja det är asjobbigt. En gång när vi var bortglömda fgast jag hade ringt hade vi inte haft varmvatten på två dagar. Mannen åkte då till gasbolaget och krävde att få köpa en butano där , vilket man egentligen inte fick. Men dom lät honom göra det. Vissa bensinmackar säljer små butanos om det skulle krisa på en helg eller så då gasbolaget inte levererar.
Har glömt att fråga var i Spanien du pluggade?

2:28 em  
Blogger Anna Malaga said...

Fast det är bra när strömmen gâr! :-)
Jag älskar gas och har gasspis och gasuppvärmning pâ vintern. Men mâste ni ringa efter en ny bombona? Här kör de förbi varannan dag vid elvatiden och byter ut alla som stâr vid portarna. Har ni conserje, sâ fixar han nog allt sânt.
Jag har en i reserv alltid.

3:46 em  
Blogger Anna Malaga said...

...men det som verkligen mâste vara hemskt är att jobba som butan-utdelare. Fy tusan, säger jag bara!

4:01 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - oj det låter smidigare. Tyvärr måste vi ringa efter en ny och vänta nästa dag. Man vet aldrig exakt när dom kommer men jag tror dom kör samma runda för hos mig är dom alltid vid 12-13-tiden.
Jag har också alltid en i reserv. Den gången båda var slut var vi nynflyttade och visste inte att reserv-butanon var tom.

5:16 em  
Blogger Nejma said...

Och det där kallar ni 1800-tal? Det märks att ni inte bott i Marocko för jag skulle ge en massa för att ha Spaniens system här. För det första så går det inte att byta flaskan själv, eftersom dom inte har det där superpraktiska haka-fast-systemet som dom spanska gasflaskorna har (bara att lyfta på en flärp, dra "kapsylen" uppåt och så trycker man fast den på nästa flaska och låser fast den med flärpen). Här skruvar man upp en grej med en skiftnyckel, skär av en bit på gasslangen, bränner fast slangen med en tändsticka/tändare och skruvar åt med skiftnyckeln igen. Jag fixar inte att byta flaska här, vilket är himla irriterande när flaskan till spisen tar slut mitt i matlagningen och flaskan till varmvattnet är alldeles nybytt. *grr* Har hänt mej mer än en gång. Inte har vi några gasutkörare heller utan när flaskan är slut får man gå till någon affär som säljer gasflaskor, köpa en flaska där och antingen bära hem den själv (dom väger multum) eller betala en kille som bär hem flaskan och installerar den. Himla taskigt läge om flaskan tar slut på kvällen eller på en religiös helgdag för då kan affärerna vara stängda i flera dagar i sträck. Tur i oturen är att affären i vårt kvarter har öppet 7 dagar i veckan fram till efter 11 i alla fall på kvällen. Det var inte roligt när affären var stängd i 2 veckor för att affärsinnehavaren gifte sej och åkte på smekmånad, då var vi utan varmvatten i lite drygt 1 vecka. Fast det funkade ju att värma vatten på spisen också. *s*

För oss räcker en gasflaska till varmvattnet runt en månad och en bombona kostar 43 DH, vilket borde bli ca 3 euro.

/Nejma

11:56 em  
Blogger Thérèse said...

Nejma - haha ja det spanska systemet låter enklare men kors vad billigt det verkar i Marocko. Jag har ingen gasspis utan en vanlig modern svensk keramikhällssak. Skrev till det i inlägget för att förtydliga. Så vi behöver bara gasen till varmvatten , alltså egentligen mest till dusch och bad (disk- och tvätt-maskinen behöver inte varmvatten utan värmer upp det till rätt temperatur).

2:17 fm  
Blogger Nejma said...

På sätt och vis saknar jag "vanlig" spis, för då kan man ha "vanlig" ugn, men samtidigt gillar jag min gasspis. Tevattnet blir varmt på nolltid! *s* Och när strömmen går (det händer lite då och då) kan man i alla fall laga mat och duscha varmt. *s*

/Nejma

3:13 fm  
Blogger Thérèse said...

Nejma - jag håller med om att gasspis har fördelar som att tevattnet blir varmt på en gång och gillar man som jag att wokad asiatisk mat blir det också bättre på en gasspis som är varmare än en vanlig spis. Gasugn har jag aldrig haft så jag vet inte hur det fungerar eller hur bra/dåligt det är

3:17 fm  
Blogger Thérèse said...

Nadia - jag håller med. Jag tycker det är lite småläskigt med gasen överhuvudtaget även om vi inte har gasspis. Jag tänker också på det där med hus som kan flyga i luften.
I Sevilla hade jag gasspis och jag håller med om att det är svårt att få den att hålla låg värme och att det lätt kan brännas fast. Men det är bra att det blir varmt så snabbt och hög värme om man vill det.

11:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home