onsdag, maj 31, 2006

tvätt och kackelackor

Mitt foto på kundkorgen (heter det kundkorg eller varukorg förresten? , jag kunde inte bestämma mig när jag skrev det inlägget) fick ju andra att "komma ut" som bloggskadade. Eftersom jag redan är dokumenterat bloggskadad som fotar varukorgar , mat , vin och linser och annat så kan jag lika gärna fortsätta ner i träsket.

I Sverige har vi gemensamma tvättstugor där vi tvättar , sätter upp lappar med klagomål, kivas med grannar och rengör torktumlarens luddfilter. Här i Spanien finns inga gemensamma tvättstugor utan man får skaffa egen tvättmaskin eller tvätta hos någon släkting eller kompis. Rengör luddfiltret gör man inte lika ofta heller eftersom torktumlare är ovanligare här.





Så här ser utsikten från mitt köksfönster ut. Tyvärr har en del av köksfönstret kommit med på högerkanten på den övre bilden. den övre bilden är när jag tittar uppåt och den nedre när jag tittar neråt Jag bor inte i ett sunkigt område utan tvärtom ett välmående och lugnt område med gott rykte , så här ser det ut överallt.

Det är väldigt noga att man inte hänger på grannes tvättlina. Vi fick redan när vi var här och tittade på lägenheten veta vilka som var våra tvättlinor. Än så länge har jag inte retat någon granne med att hänga tvätten fel , men dom stod och skrattade åt mig när jag fotade deras tvätt.

Delar man inte en sån här innergård med sina grannar så hänger man tvätt på sin balkong eller på taket eller på tvättställningar som hänger på husväggen utanför balkongen eller ett fönster. Tvätt på tork ser man precis överallt året runt här. Det fungerar faktiskt väldigt bra för det är någorlunda varmt nästan hela året och regnar väldigt sällan. Så det torkar fort. Fast när det regnar gör det , det ofta rejält men under ganska kort tid max några timmar. Inte kul om man inte tagit in tvätten.
Nedanför min balkong finns en annan större innergård som vi delar med fler grannar. Där finns en liten trädgård , swimmingpool och en lekplats men där hänger ingen tvätt.

Vi har förresten en gubbe som städar trapphuset varje dag. Han brukar också passa på och spreja diverse gifter så vi ska slippa kackelackor. Ikväll när jag kom hem mötte jag en stor fet kackelacka i trappen som inte verkade ha tagit minsta skada av gifterna. Förra helgen låg en kackelacka döende av gifterna i ett hörn av trappen nästan hela dagen för att på kvällen kvickna till och ge sig ut på vandring. Men den promenaden satte svärmors mans sko stopp för. Fast det är väldigt sällan jag ser kackelackor här men varje gång är lika otrevlig. Antar att stöta ihop med en stor fet kackelacka då och då är något man får vänja sig vid om man bor i utlandet.

Uppdaterat : Precis när jag hade skrivit det här och skulle gå och borsta tänderna träffade jag en kackelacka i badrummet. Första gången jag träffar på en här hemma men maken har sett en en gång förut. Nu ska spejas innan sängdags men dom verkar ju vara imuna mot alla sorters gifter.

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Burr... kackerlackor ar verkligen inte sarskilt mysiga. Nar jag och flickvannen var i Malaysia rakade vi ut for ett hotell som var fullkomligen invaderat av kackerlackor och blodsugande "bed bugs", nagot som vi markte forst efter vi slackt ljuset. Detta ledde till att vi fick ge oss ut mitt i natten for att jaga nytt (turligt nog rent) boende.

5:30 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh, den här sortens texter gillar jag, vardagliga grejer som tvättlinor och hus. Hihi. Kan tänka mig att grannarna skrattar när man fotar sådär. :) Men vad tusan... Roligt att se där ni bor!

Och visst heter det nog varukorg...?

9:02 fm  
Blogger Thérèse said...

Andreas - Jag råkade ut för samma sak i Guatemalas huvudstad. När vi ville lämna rummet p.g.a alla kackelackor erbjöd receptionisten oss ett rum på andra våningen eftersom kackelackor inte kan gå i tappor! Naturligtvis var det också fullt av kackelackor så vi gick ut och lyckades hitta ett annat renare hotell på samma gata.

Nadia - Ja det är ganska kort mellan husväggarna och precis som du säger inte så kul när grannarna får för sig att börja steka och fritera. Som tur är , är vi inte så många som delar den där innergården. Huset är bara 3 våningar. Jag har köpt en liten hopfällbar tvättställning som jag har på balkongen till underkläder och småsaker.
Nej det verkar ju vara omöjligt att bli av med kackelackor. Som Jerry Seinfeld sa : Insektsutrotare är egentligen insektsmäklare , sprejar man hos grannen flyttar dom in till dig och vice versa

Johanna - jag håller med dig det är sånt jag själv gillar att läsa och det är kul att skriva. Jag får väl smyga runt med kameran och fota mera sånt. Min tanke med bloggen var faktiskt att skriva om Spanien och andra länder där jag varit kortare och längre tid men kanske inte direkt så mycket turisttips utan lite mera anekdoter och vardagshändelser

Jag känner också att varukorg känns mer rätt. Det blir nog till att ändra i texten

11:32 fm  
Blogger Jenny said...

Måste erkänna att även jag kände mig rätt så korkad när jag fotade inne i toaletten för bloggen. Jag undrar vad hon brevid trodde jag tog kort på...

Här är det ont om kläder som kan bli torktumlade. Allt måste hängas upp och blir totalkvaddat om man fuskar. Det verkar som sverige har högre krav på sina kläder.

12:33 em  
Blogger Nejma said...

Jag totalsanerade mitt kök med Cucal - contra cucarachas y sus huevos". Sprutade över halva burken runt hela köket, ner i vasken, runt alla rör i köket, runt alla fönster och dörrar i hela lägenheten, nere i porten, in under grannens dörr... Det gjorde susen! Över 30 kackerlackor hittade jag döda eller döende de följande 3 dagarna och sedan dess har jag inte sett en enda kackerlacka. Den sprayen är lite dyrare än dom andra men har fördelen att den ligger kvar i boet i flera veckor så att äggen aldrig kläcks. Andra sprayer dödar föräldrarna men rår inte på äggen så när dom kläcks kommer ju nästa kull fram och så är det dags att spraya igen. Köp och testa, den funkar faktskt. Och glöm inte att spraya runt fönster och dörrar, så slipper ni få in kackerlackor utifrån. Dom kan ju flyga...

/Nejma

12:43 em  
Anonymous Anonym said...

Vi har faktiskt inte kackerlackor här inne istan, visste inte att det fanns i Madrid. På Gran Canaria fullständigt kryllar det av dom särskillt på somrarna och dom blir ruskigt stora. Jag kommer aldrig vänja mig.

1:36 em  
Blogger Stora Morran said...

Hatar dom! De låter så vidrigt när de springer över golvet! usch och fy!!

2:23 em  
Blogger Thérèse said...

Jenny - välkommen till klubben för bloggskadade , vi verkar vara en stor skara;) Intressant , undrar om det är så här också när man fuskar? jag vet inte, för jag har ingen torktumlare

Nejma .- tack för tipset nu är min lägenhet , mina fönster , dörrar och avlopp sprutade med cucal. Jag for fram som en galning. Hoppas jag slipper se röken av dom. Har ju bara sett en härinne på 2.5 månad och maken har sett en men det är 2 för mycket

Mandi - som du kan läsa högre upp hade nadia kackelackor inneboende i Madrid. Jag har kompisar i centrala Madrid som också har kackelackor så du har bara haft tur eller otur beroende på vem man frågar. Jag bodde 5 månader i Sevilla och såg bara en enda kackelacka på en toa på ett fik. Aldirg någon hemma hos mig. Helt otroligt.

Stora Morran- Usch ja! Jag hatar dom också! och stora och äckliga är dom dessutom, hu

5:48 em  
Blogger Thérèse said...

Mandi - jag tror kackelackor finns nästan överallt jag har t.o.m sett kackelackor i Uppsala. Inte lika stora som dom i Madrid , Sydamerika och Asien men ändå

10:17 fm  
Blogger Per said...

Jag minns en melodi från 70-talet:

-La cocaracha, la cucaracha, raba-daba-raba-da

En sann vegetarian skulle välkomna sina små vänner. "Dom 'e ju så rara de små liven", som Martin Ljung sa i nån Hasse & Tage revy.

10:51 fm  
Blogger Thérèse said...

Per - då är jag ingen sann vegetarian, en sång om kackelackor fy vad sjukt

12:59 em  
Blogger Per said...

Angande laaten saa skulle jag gärna vilja ha den pa skiva, men jag vat inte vem som sjöng eller vad laaten officiellt hette. Naagon som vet? Kanske kan dom klingande tonerna fraan den laaten sätta spritt i benen paa dom smaa liven (kackerlacksdisco)?

3:09 em  
Blogger Nejma said...

Heter den inte bara "La cucaracha"? Den finns säkert med på nån sån där samlingsskiva över latinohits eller "typical Spanish" eller så. Förresten lärde jag mej en annan betydelse av cucaracha häromdagen, det kan också betyda prostituerad. Det hade jag faktiskt ingen aning om. Så det är kanske det låten handlar om och inte en läbbig kackerlacka)

/Nejma

10:45 em  
Blogger Thérèse said...

Per - den finns säkert att få tag i på någon samlingsskiva med spanska hits. Annars lär det inte vara svårt att hitta den för nerladdning

Nejma - jag visste faktiskt att det kunde betyda prostituerad (skryt) Tror också att låten är lätt att hitta

2:26 fm  

Skicka en kommentar

<< Home