tisdag, maj 30, 2006

kockens nationalitet

En japansk kompis sombor här i Madrid har tidigare bott ett år i den svenska metropolen Linköping. Min japanska kompis är oerhört beroende av japansk mat. Han har nog svårt att en dag hoppa över ris och det sura inlagda plommonet ume. Han har lagat japanskt hemma hos mig ett par gånger , bilder och text från en gång finns under rubriken sushi lite längre ner i bloggen.

När vi träffades första gången i Madrid i vintras berättade jag att jag är galen i sushi och att jag hade ett favoritställe vid Järntorget i Göteborg som heter Sushi Sendai. Då blev han lite misstänksam och undrade om dom verkligen serverade äkta sushi. Jag har ju aldrig ätit sushi i Japan för där har jag inte varit, så jag hade lite svårt att svara på vad som var äkta sushi.

Han berättade då för mig att han i Stockholm hade ätit sushi på en restaurang där kocken var kines. Vilket verkar ha chockerat honom djupt. Man skulle alltid kolla om kocken var japan på stället man tänkt äta sushi. Personligen tycker jag nog att även en kines , svensk eller spanjor borde kunna lära sig laga god sushi. Matlagning är väl ändå inget som sitter i generna utan en kunskap man skaffar sig. Precis som en japan kan lära sig den ädla svenska kokkonsten och duka upp ett lika magnifikt smörgåsbord som vilken svensk finkrog som helst. Sen tycker jag det skulle kännas knepigt att gå ut i restaurangens kök och kräva att få se kockens pass innan jag bestämmer mig för att äta där.

När jag pluggade i på Handels i Göteborg jobbade jag en del extra i hemtjänsten på kvällar och helger och ett tag jobbade jag ganska ofta med en tjej från Kosovo. Innan hon hamnade i Göteborg och hemtjänsten hade hon och hennes man , som också var från Kosovo , bott och haft restaurang i en liten stad i Värmland. Om jag minns rätt fanns deras restaurang och två till på orten. Dom serverade svensk husmanskost och pizzor. Hur bra maten var har jag ingen aning om. Men om ett par från Kosovo kan laga svensk husmanskost borde väl även en kines kunna få ihop en makirulle?

Jag tror det finns en hel del krogar i stil med pizza och svensk husmanskost runt om i Sverige som drivs av ickesvenskar och som lagar god svensk husmanskost.

9 Comments:

Blogger Me said...

Jag tror att det handlar om den japanska stoltheten och perfektionismen.
För att kunna starta en egen sushi restaurang i Japan krävs det flera år som lärling hos en master.
Det handlar inte bara om maten, utan även om att lära sig mentaliteten och respekten för råvarorna.
Påminner om Karate kanske. It’s not in the hands, but in the mind.

3:01 fm  
Blogger Thérèse said...

Jag har förstått att det är så även om den stoltheten och respekten för råvaror känns lite underlig för en svensk. Måste man inte innan man blir lärlig ha en speciell sushikocks utbildning eller är lärlingsperioden utbildningen? Finns väl även andra speciella kockutbildningar som till exempel fugu-kock. Där är det kanske nödvändigt eftersom fisken är giftig. Har du provat fugu förresten?

9:18 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag kommer ihag fran ett tidigare inlagg att du skrivit om att gora sushi sjalv. Jag har provat en gang, det var faktiskt inte alls svart och ett trevligt "plock"-noje tillsammans med kompisar innan man ater den egen-komponerade middagen. Men jag maste erkanna att jag kopte ett fardigt "kit" med vinager-blandningen som gor riset sadar klibbigt att det haller ihop latt. Sa jag vet inte hur det blir om man forsoker gora den sjalv. Dessa kit saljs ju ofta i svenska butiker.

For en japan ar det kanske som att svara i kyrkan, men jag markte ingen skillnad fran den sushi man koper och det kanns tryggt att ha stenkoll pa ravarorna sjalv.

10:55 fm  
Blogger Thérèse said...

Sofia - jag ska absolut prova någon gång. Jag har pratat väldigt mycket om det med två kompisar att vi borde göra det tillsammans. Det känns som om det skulle vara ett trevligt pyssel och stå och göra sina egna sushi tillsammans och sen äta.

Dom här kompisarna bor i Stockholm så just nu är det lite svårt att ordna sushikalas men dom kommer förmodligen hit på besök.

Jag känner till iallfall tre japanska affärer här i Madrid där jag säkert kan få tag i ett färdigt kit. Det skulle kännas enklast

11:06 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Den bästa svenska kocken är ändå den svenska kocken i "Mupparna". ;-)

8:05 em  
Blogger Thérèse said...

Svenska kocken i Mupparna är självklart bäst , han kan säkert laga jättegoda sushi. Så gillar jag Floyd också även om jag inte skulle vilja ha hans lever

11:33 em  
Blogger Nejma said...

*asg* Näää, vem skulle vilja ha Floyds lever? Jag fattar inte att han lyckas hålla sej på benen så mycket som han dricker. Frammåt slutet av programmen blir han ju lite sluddrig men han klarar det hela rätt bra ändå.

Håller med om att Svenske Kocken är bara bäst!

12:49 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Floyd är cool, vore kul med repriser av hans program.

På min förra arbetsplats personalrestaurang jobbade en chilensk kock och han lagade nästan bara svensk husman. Det var mycket gott.

2:05 fm  
Blogger Thérèse said...

El Mango - jag skulle också tycka det varcoolt med repris på hans program. Han är cool , betydligt mindre "stel" än andra TVkockar. Fast jag läste någonstans att han är väldigt sjuk nu, kom inte ihåg vad det var för sjukdom , men man kan ju sända hans program i repris för det.

2:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home