torsdag, maj 04, 2006

modebloggar

Jag kan inte riktigt släppa det här om bloggmobbing. Både det och bloggars genomslagskraft gick upp för mig först igår. Jag antar att jag är sen för varken jag eller dom bloggar jag oftast läser verkar ha råkat ut för sånt här.
Just modebloggar verkar vara populärt att skriva skit om. Jag personligen är inte särskilt intresserad av modebloggar eller bloggar som fotar sin garderob och sina shoppingfynd. Men den typen av bloggar är populära både att skriva och läsa. Jag är för yttrandefrihet och tycker att alla får skriva om det som intresserar dom. Jag läser dom bloggar , tidningar , böcker jag gillar andra kan jag låta bli. Jag ser framförallt ingen anledning att kasta skit på dom som skriver om saker som inte intresserar mig. Konstruktiv kritik visst, men personangrepp och hot är helt förkastligt i alla sammanhang.

Visst kan jag tycka att det är tråkigt att ytlighet , egofixering och utseendefixering brer ut sig. Men jag tycker inte det är modebloggarnas fel. Jag tycker man ska skylla på kass kommersiell TV och ytliga tidningar istället. Särskilt kvällstidningarna har förvandlats från nyhetstidningar till kändis och mode tidningar.

Sen kan man faktiskt ha mer än ett intresse. Bara för att man skriver en blogg om mode kan man vara intresserad av andra saker också. Man kan jobba ideellt för BRIS och Röda korset , vara engagerad i att få stopp på världssvälten och i nedrustningsfrågor, man kan vara kärnfysiker eller expert på förintelsen samtidigt som man är intresserad av mode.


Modebloggare beskylls ofta för att vara ytliga och korkade. Varför skulle det finnas likhetstecken mellan att vara korkad och intresserad av mode? Om det nu finns ytliga och korkade bloggar om mode , jag vet inte , så är väl inte det kriminellt? Människor har väl rätt att respekteras även om dom är korkade och ytliga. På nätet finns rasister , våldtäktsmän , pedofiler , extremister , idioter o.s.v som är mycket värre och förtjänar hårdare kritik än någon som är ytlig och korkad. Sen kan man ju fråga sig om dom som sitter och pekar ut vem som är korkad och ytlig själva är så smarta och djupa.

Många modebloggar kritiseras också för att lägga ut bilder på sig själva med djupa urringningar och brösten i fokus. Jag vet faktiskt inte om det stämmer eller bara är elaka skriverier. Men skulle det stämma så finns det ingen anledning att kasta skit på tjejer som gör det. Det är inte olagligt att lägga ut lättklädda eller andra bilder på sig själv. Ingen tjej förtjänar sexistiska kommentarer oavsett hur lättklädd hon är. Precis lika lite som en lättklädd tjej förtjänar att bli våldtagen.

10 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Jag tänkte precis skriva om just det!
När jag läste ditt förra inlägg, började jag kolla runt lite pâ populära bloggar och slogs av samma sak. Nej, ingen tjej förtjänar sexistiska kommentarer eller elak kritik. Men jag tycker att det är trist att sâ mânga tjejer väljer att skriva om just det: skönhet, smink, kläder, väskor, prylar... Men om de bloggarna är sâ populära är det väl just det folk vill läsa om?
Jag har länge tyckt att svenskarna verkade helt prylfixerade, men trodde att det var mediernas snedvridna bild. Men tydligen inte...

3:51 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

Hej

Jag vill bara lite försynt påminna om att det är ny omgång i Solidaritetsbloggen. Naturligtvis är det ingen tvång att betala in, men det vore kul om du ville fortsätta vara med.

mvh / Marcus

3:55 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - jag tycker väl också att det är tråkigt att det är en sån likriktning bland bloggar. Jag tycker också att svenskarna verkar prylfixerade och märkesfixerade.
Men som sagt ingen förtjänar att mobbas eller få grova sexistiska kommentarer

Farsan Baloo - Jo jag har sett det. Hade tänkt betala in i går men glömde , tack för du påminde mig , jag ska plocka fram bankkortet

5:10 em  
Blogger Unknown said...

Jag både håller med dig och inte håller med dig.

Jag skulle aldrig stödja personangrepp och sexuella trakasserier men ibland skriker modebloggare mobbning lite för ofta.

Som jag skrev i ett inlägg i min blogg så har vi trots allt yttrandefrihet. Om bloggaren frågar "Är den här väskan snygg?", och någon svarar "Nej, den är skitful" så är det inte mobbning. Folk skriver jämt till mig att mina saker jag köpt i Kina är fula, när jag frågar, vilket de har rätt att göra.

Vill man inte ha ett ärligt svar så ska man ju inte fråga.

5:15 em  
Blogger Unknown said...

Ren nyfikenhet, nån särskilt anledning att jag försvann från dina länkar? Skrev jag nåt olämpligt eller?:)

5:36 em  
Anonymous Anonym said...

jag håller med dig Ulrika, se min kommentar i inlägget "blogg". Jag ställde en helt vanlig fråga, såg att min kommentar kom upp på siten och gick in två tre dagar senare för att se om någon svarat. Då var den borttagen! Förmodligen för att den inte "passade in" eftersom det inte var beröm.

6:30 em  
Blogger Unknown said...

Nämen jag förstår absolut att man blir ledsen. Jag fick rätt mkt kritik av en journalist som också skriver om Beijing och det är klart jag tog åt mig.
Jag recenserar ju vad andra skriver om Beijing och kan ge hård kritik, så det är ju inte mer än rättvist.
På samma sätt skriver jämt modebloggare om hur white trash, fula, omoderna, otrendiga etc kändisar är. Då är det dessutom paparazzibilder som kändisen själv inte valt att lägga ut.

Börjar man blogga och lägger ut bilder på sig själv, och dömer andras kläder, så får man räkna med att andra behandlar en likadant.

6:34 em  
Blogger Thérèse said...

Virvla och Ulrika - jag har dålig koll på modebloggarna och vet inte vad som kallas bloggmobbing där. Det enda jag hänvisade till var artikeln i Svd och en kille som jag har mailat med en del som fått hot mailade till sig.
Men blir folk kränkta så är det väl inte okey att skriva eller säga det.
Det är mycket lättare att hemma , anonymt framför datorn skriva att en väska är ful än att säga det direkt till någon man träffar. Dom flesta skulle vid ett personligt möte ljuga eller inte säga någonting om väskan.

6:37 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - Jag har verkligen inte förrän i går fattat det här med bloggars genomslagskraft och bloggmobbing. Det är säkert många andra som inte heller har fattat. Jag kan inte uttala mig om ifall modebloggar är elaka och lägger ut fula bilder på kändisar för jag har bara tittat som hastigast på några modebloggar jag hittat på bloggtoppen. Alla kan väl inte vara det. Man behöver ju inte sänka sig till samma nivå som dom som skriver elaka saker och mobbar på sin blogg.

6:51 em  
Blogger Unknown said...

Nej, jag tycker aldrig att man ska vara elak, samtidigt tycker jag att det är ganska barnsligt att gnälla över att man behandlas precis som behandlar andra.

7:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home