onsdag, april 05, 2006

osvensk och typiskt svenskt

För att knyta an till mitt förra inlägg ska jag ta och upprepa mig lite från januari
Det här är något jag ibland pratat med utländska vänner om. Sverige måste vara det enda land i världen där det anses fint att vara osvensk. Ospansk, ofransk och ojapansk låter inte alls positivt i respektive länder. För att inte tala om oamerikansk!

Uttryck som jag vägrar vara lagom , jag vill synas och sticka ut , jag vill inte vara så typiskt svensk. Det visar på att personen är cool och häftig men tyvärr lever i eller kommer från det astråkiga landet Sverige. Men dom här uttrycken har blivit så vanliga att var och varannan person svänger sig med dom. Jag undrar om det inte egentligen är dom som är typiskt svenska och vi som tycker det är okey att vara lagom svenska är osvenska?

Något som är dåligt eller fel kallas typiskt svenskt. Också något utlänningar undrar över för när dom berättar om något som är typiskt för deras hemländer är det ju något bra , något man vill lyfta fram och skryta om.
Visst det är ju lite generaliserat , självklart har jag fått höra av spanjorer att negativa saker är typiskt spanskt och det finns svenskar som berättar om något bra typiskt svenskt. Men geraliserar man stämmer det, det finns ju alltid undantag. Jag tycker bara det är synd att många svenskar nerdvärderar svenskar och Sverige så.

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hejsan!
Jag tycker nog att vi svenskar är lite för mesiga. Det åker vi dit på många gånger. För om och när vi någon gång tycker till så blir vi ju genast rasister. Har faktiskt massa bra exempel men jag tror inte jag drar dom här.
Kommer vi utomlands tror jag att vi är ganska vänliga och försynta.
Typiskt svenskt är väl att:
1/ så fort någon plingar på dörren så frågar vi om dom vill ha kaffe. (det värsta är ju när man har icke kaffedrickande vänner, man blir lite ställd)
2/ Vi kan inte med att föra för mycket väsen.
3/ Vi står snällt o lydigt i köer.
4/ Om regeringen säger att vi ska tvångsspara eller införa trängselskatt så gör vi det nästan utan att protestera
5/ När vi upptäcker att det är mygel och annan skit bland våra politiker så bara vi TYCKER. Det händer inget mer.

Men jag är faktiskt glad att jag är Svensk. Vi har ett underbart land + underbara svenska människor som bor här. Fast lite mer jävla annama hade ju inte varit fel

12:57 em  
Blogger Thérèse said...

Kan inte hålla med om att svenskar är så mesiga
Vet inte heller om dom där punkterna är så typiskt svenska.
I Spanien blir du absolut bjuden på nåt att dricka när du kommer hem till någon. Kanske inte alltid kaffe men något.

Spanjorer står snällt i kö även på busshållplatser ställer man sig i en ordentlig kö och trängs inte.

Här upptäcker media också ständigt fifflande politiker men inget speciellt händer för det.

Visst kan det vara någon demostration när någon ny lag införs som t.ex nu när man ska få parkeringsautomater i Madrid men det brukar det vara i Sverige också.

Men oväsen är dom inte rädda för att föra spanjorern!

5:26 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Tina, jag tycker inte att det är mesigt att inte hålla på att väsnas. Jag tycker att det är skönt med lugn. Vad är det för häftigt med att hålla på att gapa och skrika?

Det är väl bra och tyder på vett och hyfs att inte tränga sig i köer. Varför skulle civiliserat beteende/god uppfostran vara det samma som mesighet???

Det finns faktiskt fördelar med trängselskatten. Mindre onödig bilism och avgaser t ex. Det kanske är därför folk inte protesterar mer. Men om man inte tycker att det är bra är det klart att man ska protestera.

12:13 fm  
Blogger Thérèse said...

Håller med Mango. Tycker också att man ska demostrera om nåt är fel men på ett väluppfostrat hyfsat sätt. Jag bodde i Göteborg under EU-toppmötet 2001 och såg både kravallandet på Avenyn och den stora Nej till EU demostrationen på kvällen som var en av dom största demostarionerna i Sverige sen 60-talet. Flear partier och fackförenignen och organisatioer stod bakom. Klart en sån demostration är att föredra framför att slå sönder Avenyn.

Jag har inte varit i Stockholm sen trängselskatten infördes. Jag var inte så positiv innan. Nu verkar den faktiskt ha större stöd än den verkade ha innan. Madrid är en hemsk stad där man kan få tillbringa timmar i bilköer vid vissa tider, och med allt vad det innebär av avgaser och stress. Så att minska onödig bilism är inte en helt dum idé

12:54 fm  
Blogger Krokofanten said...

På tal om demonstrationer... Mina medmänniskor i Frankrike är mästare på det! Man demonstrerar mot ALLT. Eller manifesterar för...
Och så vidare städat och väluppfostrat är det aldrig. Jag tycker också att våldet har ökat betydligt de senaste åren, åtminstone i Paris. Att demonstrera och visa sin åsikt i all ära, men att hindra andra människor från att komma till jobbet, det går jag inte med på.

8:18 fm  
Blogger Thérèse said...

Av dom bilder man ser på TV känns det ju som det går väldigt vilt till i Paris ganska ofta. Fast jag läste hos Tolken med barn i Paris att hon passerat en demostration där stämningen var god. Här sympatistrejkar tunnelbaneförera och pendeltågförare med sina franska kollegor. Skapar en del kaos för folk att komma till jobbet. Själv åker jag oftast buss och dom går som dom ska

10:32 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, jag vidhåller att de flesta som demonstrerar här är väldigt städade, även om de självklart säger vad de tycker, men det måste man ju få göra. Det är så korkat att några få ska kunna få sån makt genom att förstöra. Men så var det ju till viss del i Göteborg också. Jag hade inte velat vara i dina skor då Thérèse.
En annan sak om svenskar som min kollega kommenterade, t ex en utlands-portugis som behöver hjälp med något vänder sig till en annan utlands-portugis som jobbar på rätt avdelning eller har rätt kunskap, men en utlands-svensk som behöver hjälp med något undviker de andra utlands-svenskarna, för man vill inte störa/umgås med svenskar eller vad? Var är solidariteten svenskar emellan.

12:20 fm  
Blogger Thérèse said...

Här i Madrid tror jag att utlandsvenskar vid svenska skolan hjälper varandra en del. Men många av dom lever i en svensk bubbla i Madrid. Inte heller bra. Jag som inte känner att den skolan var särskilt bra och dessutom dyr är inte precis inne i svensk-gänget här. Men på min dotters skola finns två svenska syskon vars mamma också jobbar på uniersitetet och tycker svenska skolan här är för dyr med 500 € /mån per barn. Jag har bara träffat henne som hastigast. Det finns även en svensk föreninge för alla här har ju inte barn men dom har jag aldrig varit i kontakt med. Jag känner inga svenskar alls här men det känns helt okey jag tycker att mina spanska, latinamerikanska, japanska, polska och franska vänner har hjälpt mig när det varit något. Hade jag känt en svensk hade jag förmodligen utnyttjat henne eller honom till max! Jag vill gärna umgås med svenskar men jag vet inte hur och det känns inte så viktigt så att jag ansträngt mig. Men det stämmer nog att man är rädd för att störa, vilket jag säkert inte hade varit

2:39 fm  
Blogger Thérèse said...

Nej det var inte kul att gå nerför Avenyn när det var kravaller. Polisen hade stängt av sidogatorna med containers och stadsbiblioteket där jag hade varit ligger högst upp vid Götaplatsen så det var bara att gå. Men eftersom det var förmiddag så var det många "vanliga människor " ute på Avenyn som precis som jag var tvunga att gå genom kravallerna. Vettskrämda pensionärer och andra.

11:24 fm  
Blogger Lugnetetc said...

Jag flyttade till Sverige ( för tio år sedan och tycker inte att svenskar är mesiga. Däremot kan man säga att de är något som jag uppfattar som väluppfostrade (inte alla men de flesta) och jag tycker att det är civiliserat att inte trängas, inte väsnas osv.

Det här med att bjuda på något att dricka känns ganska allmänmänskligt och det har jag sett i Frankrike, Italien såväl som i Östeuropa.

Jag har också undvikit mina andra landsmän eftersom jag tyckte att vi inte var på samma våglängd. Att vara uppvuxen i samma land är inte ett garanti för att man har något gemensamt. Umgås man med folk som är uppvuxna på samma gata som sig själv av just det skälet??

Dte enda jag kan komma på är att svenskar ibland kan vara lite besserwissrar...

11:11 em  
Blogger Thérèse said...

Fred - Svenskar besserwissrar? Jag har inte tänkt på det förut men du har nog en poäng där;)

7:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home