måndag, april 03, 2006

bidé

Den här tjusiga grejer står i mitt badrum. Jag har aldrig varit i en spansk lägenhet eller villa utan bidé. Det spelar ingen roll om huset är helt nybyggt eller gammalt. Bidé verkar lika nödvändigt som toalett och handfat i dom spanska badrummen. Jag trodde inte någon använde bidé idag. Duschar man dagligen och använder toapapper, behöver man väl ingen bidé?
I svenska hem ser man väldigt sällan bidéer. Det är inget jag tror man tar med när man bygger nya hus i Sverige utan hittar man dom är det i äldre hus och lägenheter. När jag var liten hade jag en kompis som bodde i ett gammalt hus som hade en bidé. Vi andra som bodde i hus utan bidéer tyckte den var spännande.
Notera förresten det tjusiga kaklet i mitt badrum. Dom där blommorna är vid golvet och taket , resten av kaklet är tack och lov vitt.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

När jag var liten trodde jag att det var ett minibadkar för oss små, nu tror jag att det är en kvarleva för medelålders lata män.
Ps. Jag lagar mat o sköter hushållet varje dag, nu är det min tur att bli bortskämd:) Ds

6:43 em  
Blogger Thérèse said...

haha minibadkar för barn. När jag var liten hade jag en kompis som var övertygad om att man skulle bada husdjuren där. Hoppas du blir bortskämd ikväll:D Värt att fira att man slipper universitetet!

8:14 em  
Blogger Knaster said...

Jag har faktiskt aldrig fattat vad bidéer är till för. Lillebrorsans farföräldrar hade en i sitt hus, och jag kommer ihåg att jag kunde sitta ganska länge på toaletten och fantisera om vad tusan man hade mojängen till...

8:19 em  
Blogger Thérèse said...

Nej jag fattar inte heller. Men här i Spanien verkar dom oumbärliga. Jag har aldrig varit i en spansk lägenhet eller villa utan bidé. Man kan ju förstås sitta på badkarskanten och bada fötterna i den om man inte orkar hiva bene över karkanten och bada fötterna där.

8:30 em  
Anonymous Anonym said...

Bidé är för de som har svårigheter med att torka sig i röven, eller fått massa diarée i rövskägget. Har haft det hela livet så jag knappt torka mig med papper >-<

11:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home