tisdag, april 04, 2006

vulkanutbrott och jordbävningar

Jag läste den roliga och intressanta bloggen En svensk i Taiwan berätta om jordtjuren. Såg även att Linnea hade skrivit om jordbävning på den suveräna bloggen Nekomata. Går ni in där kika på dom vackar bilderna på blommande körsbärsträd och lyktor. Det är Hanami - körsbärsblomsfest i Japan nu.

Jag tänkte inte vara sämre utan berätta om min egen blygsamma erfarenhet av jordbävning. Det var i staden Huehuetenango i norra Guatemala för fyra år sen. Jag log i min säng på kvällen och hade inte riktigt somnat när marken skakade till. Det skakade inte så mycket men var klart kännbart, jag tänkte först att det måste ha varit en tung lastbil eller nåt som körde förbi på gatan utanför. Resten av familjen sov och vakande inte. Nästa morgon kunde vi läsa i tidningar att det varit jordbävning i södra Mexico och att den känts i Guatemla samma tid som jag kände skakningarna.

I samma land såg jag även ett vulkanutbrott. Vulkaner som ryker hade jag sett för dom är vanliga i Mexico och Centalamerika, den stora staden Mexico City är omgiven av flera. Jag har även sett dom två italienska vulkanerna Vesuvius och Etna och dom ryker det också lite ur.
Runt den lilla staden Antigua ligger tre vulkaner och på kvällarna kunde vi från vår takterass se lava rinna ner för den ena. Vi trodde det var normalt men det hade visst inte hänt på väldigt länge och tidningarna skrev om vulkanutbrott. Men det var ett ganska harmlöst utbott ingen blev skadad, det rann bara lite lava nerför berget och det var väldigt vackert att titta på.

Ungefär så här såg det ut men den föreställer vulkanen Arenal i Nicaragua som jag inte har sett