onsdag, mars 08, 2006

turistande och uteliv

Idag är det verkligen som en svensk sommardag här. 25 grader och sol. Hur skönt som helst. Jag har suttit ute och ätit pizza i kortärmat och pratat om hur mycket snö det är i Sverige
Jag har tänkt skriva lite mer om sevärdheter, museum , shopping och annat som kan vara intressant för någon som tänkt åka till Madrid eller bara är intresserad. Tyvärr känns det ganska svårt. Det blir så mycket vardagsliv när man bor på en plats. Men i april och i maj får jag besök från fosterlandet så då blir det nog lite mer turistande. Hade tänkt åka runt lite i omgivningarna för det finns en hel del gamla intressanta städer i närheten av Madrid. Vill man ha lite Andalusien men inte så lång restid tar snabbtåget till den vackra andalusiska staden Cordoba bara 2 timmar

Visst jag har varit till dom mest kända museum som konstmuseerna som Museo del Prado och Museo National Centro de Arte Reina Sofia och och Museo Arqueológico Nacional och en del andra.
Jag har också åkt dom guidade turistbussarna i stan men det tyckte jag inte var så där väldigt spännande. Visst man får en fin tur genom stan men guidningen i hörlurarna var ganska tråkig och intetsägande.

Madrid är ju också känt för sitt nattliv som många menar är Europas häftigaste. Många ställen stänger inte förrän den sista gästen gått. På helgerna finns till och med morgondiscon som öppnar tidigt på morgonen när många andra ställen stänger så dom riktiga festprissarna går till en bar och käkar frukost när stället stänger sen vidare till ett morgondisco där man kan festa fram till tidig eftermiddag. Dom riktigt partysugan kör hela helgen dygnet runt men för att orka det tar många hjälp av annat än alkohol.
Jag har ju barn så det blir inte så mycket utekvällar utan mest att vi går ut och äter med familjen. Men nu har jag fått tips på två roliga ställen jag måste prova och skriva om.
Ett är en vegetarisk restaurang med god vegetarisk buffé och gaykabaret. En sanslös kombination. Låter som tagen ur en Almodovarfilm. Eftersom jag tycker om Almodovar ska det bli kul med lite Almodovarkänsla i verkligheten.

En bloggläsare tipsade om ett ställe där lokalen är pyntad i hawaiistil och inomhus flyger färgglada kanariefåglar Lokalen är pyntad helt i hawaiistil och inomhus flyger levande färgglada fåglar och dessutom serverar dom jättegoda drinkar i kokosnötformade keramikskålar! Låter hur spännande som helst. Dit måste jag absolut gå.

Alla som känner till Madrid får jättegärna komma med tips på kul uteställen, restauragner, affärer och anant. Jag har ju skrivit lite om Rastron på söndagar som jag besökt några gånger och den berömda restaurangen La Bola och lite annat. Jag har en guidebok och känner en del spanjorer men jag vill ändå ha fler kul tips
Fast hittills har det känts lättast och som om jag har haft flest idéer när jag har skrivit om konstiga svenskar i Sverige och utlandet, konstiga spanjorer och konstiga utlänningar. Kulturkrockar och kulturmöten med andra ord

7 Comments:

Blogger Stora Morran said...

Mitt främsta minne från Madrid är kineserna som sålde kinamat om nätterna i portionsförpackningar för spottstyver. Jag tänker ofta på den maten när jag lullar in på McD efter krogen.

8:37 em  
Blogger Thérèse said...

Stora Morran - jag vet inte när du var i Madrid, själv var jag här senast -99 och 2000 och allt har blivit MYCKET dyrare. Kinamaten och det mesta kostar ungefär som i Sverige. Kinamaten här är inte heller lika god som den svenska (som inte är lika god som den kinesiska, men det kan vi ta en annan gång;) Innan jag kom hit trodde jag att priserna på Stockholms bostadsmarkand var sjukt uppskruvade men det är ingeting mot Madrid. T.o.m min vän från Tokyo klagar på att det är dyrt här. Fast alkohol i olika former är fortfarande billigt

10:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Lyllos! I Paris regnar det och är grått men kvicksilvret kryper i alla fall upp mot 8-9 grader, vilket är bättre än de senaste veckorna när det hållit sig runt nollan.
Jag återkommer med ett längre inlägg om andraspråksforskning. Jo, jag brukar gå tillbaka och läsa svar på gamla kommentarer, men det har varit lite intensivt de senaste dagarna.

4:57 em  
Blogger becka said...

Hey baby! Jag vill också gå på vego-restaurang med gay-kabaret! Varför finns inget sånt i Sverige?

5:05 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - kom hit så går vi tillsammans :D Dom ska ha en jättegod salladsbuffé. Men som sagt , jag har inte varit där än bara hört om det. Vet inte när jag kommer att komma iväg. Låter verkligen Almodovar, eller hur?

5:53 em  
Blogger Patricia said...

Jag vill också ha vår, sommar och värme!!!!

*avis*

7:58 em  
Blogger Thérèse said...

Patricia - ja det är verkligen jätteskönt. Kan inte säga att jag längtar till Sverige just nu. Snö och kyla kan jag klara mig utan. Ska åka till Sverige när det blir lite trevligare väder där

8:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home