måndag, mars 06, 2006

första dagen på spanskt dagis

Trogna bloggläsare vet att min 4åriga dotter började på skandinaviska skolan i början av januari. Skolan var både dyr och dålig så vi blev väldigt missnöjda och funderade på att byta. Universidad Autonoma de Madrid där maken jobbar har en skola med dagis för anställdas barn. Det ska vara internationellt eftersom universitetet har ganska många utlänska forskare som är här med familjer men jag fick intrycket av att man mest talar spanska. Däremot lär dom sig engelska tidigt.

Idag var alltså första dagn på nya dagis. I Sverige är man van att ha inskolning , för er som inte vet innebär det att föräldrarna är med i början och sen går ifrån korta stunder som blir längre och längre. Här gick vi bara till ett klassrum och läraren kom och hämtade henne. Visst hon fick ha med sitt gosedjur och det var okey om hon blev ledsen. Det kändes lite svårt att bara lämna henne och speciellt som hon inte kan så mycket spanska. När läraren sa att ni kan hämta henne klockan 16 i eftermiddag blev jag lite stressad. Jag förklarade att det kanske var lite för länge första dagen. Så vi bestämde att jag skulle hämta henne när dom hade ätit. Det är lite jobbigt för henne att inte alltid kunna prata med sina lärare men hon vill väldigt gärna lära sig spanska och frågar hela tiden vad olika saker heter på spanska och provar dom spanska orden. På skolan sa dom att utländska barn i hennes ålder som kommer brukar kunna spanska efter ungefär 2 månader. Tänkt vad skönt att vara så snabb att plocka upp ett nytt språk. Själv har jag fått gå den hårda vägen med tragglande av grammatik och uttal

När jag kom var hon jätteglad och hade precis ätit. Hon hade lekt med dom andra barnen och ritat och gjort allt i klassrummet som dom. En svensk flicka i 10-11 års åldern vars mamma jobbar på universitetet hade hoppat in som tolk. Hon var jätteglad och stolt över att ha tolkat och tyckte det var kul att inte vara ensam svensk på skolan längre.

Mitt första intryck är väldigt positivt. Personalen verkade väldigt bra och engagerad. Dagiset verkar vara lite mer skola än vad ett dagis för 4 åringar är i Sverige. Skolan och dagis är statliga precis som universitetet men drivs inte riktigt som en "public school" utan dels av universitetet och dels av en föräldrarförening. Att vara med i föräldrarföreningen är frivilligt men det verkar vara en bra idé om man vill lära känna andra föräldrar. Föreningen har en anställd på skolan och ordnar utflykter och aktiviteter på eftermiddagarna.

5 Comments:

Blogger MB said...

vad skönt att det gick bra för henne :-))

7:58 em  
Blogger Thérèse said...

Ja ,jag hoppas att det ska gå bra i fortsättningen också. Jag har hört att det ibland kan bli jobbigt efter några dagar. Men idag var hon på jättebra humör iallfall

1:04 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Kul att det gick bra. Verkligen fascinerande hur mottagliga små barn är för nya språk.

1:14 fm  
Blogger Patricia said...

Häftigt! Barn lär sig ett annat språk "sjukt" snabbt, jämfört med oss vuxna som tänker efter innan vi pratar. Barn pratar på och struntar i om det blir rätt eller fel, och det är ju så man lär sig bäst!

11:14 fm  
Blogger Thérèse said...

Patricia - Jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag har pluggat jättemycket spanska både i Spanien och i Sverige ändå har jag ett jobbigt krav på mig att alltid prata perfekt och säga rätt verbform. Men det känns bra att barnen kan få ett "gratisspråk". Något dom säkert uppskattar i framtiden. För att kunna språk är aldrig fel och spanska är ruskigt användbart i stora delar av världen

11:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home