onsdag, mars 01, 2006

Trafik

Trafiken här i Spanien är intressant. Spanjorer eller iallafall Madridbor verkar ta bilen överallt. Stora delar av dygnet står trafiken helt stilla på ringlederna runt stan och i centrala delarna. Men ännu har inga trängselavgifter diskuterats här.
Ska man ta sig runt i centrum är tunnelbanan det snabbaste och smidigaste sättet att ta sig fram. Tågen går ofta, det är rent, billigt och lätt att hitta.
Att spanjorer kör som galningar är nog en myt från charterresornas barndom då Spanien upplevdes som väldigt exotiskt. Jag tror också att trafiken var mer laglös för några årtionden sen, men det vet jag egentligen inte. Den som kommer till Spanien och vill hyra bil ska absolut göra det, vägarna och vägskyltarna är bra. Ska man bara vara i Madrid eller någon annan större spansk stad behöver man dock inte bil.

Jag tror kanske att spanjorer har lite mindre respekt för skyltar än nordeuropeer som svenskar. Till exempel var jag på Barcelonas flygplats för några år sen och där var fullt av rökförbudsskyltar under vilka folk satt och rökte. Här om dagen gick jag förbi en liten kyrka som låg i en liten trädgård där satt hundförbudsskyltar men i trädgården var flera hundar som lekte och uträttade sina behov. Den här oviljan att rätta sig efter skyltar gäller även trafikskyltar. Så det är troligen fler fortkörare ute på dom spanska än på dom svenska vägarna. För några år sedan var det okey att dricka så man hade 0.8 promille och alkotester gjordes bara vid olyckor. Nu är promillegränsen sänkt till 0.25 och det kollas en del. Senast idag såg jag en vidrig anti-dricka-och-köra-progaganda-film, verkligen skräckkampanj, ett gäng ungdomar festar och tar bilen , krockar med tre andra bilar och man får se i slow-motion hur dom skadas under krocken.

En sak som är lite irriterande är att bilar ligger så nära varandra. Ingen verkar ha hört talas om tre-sekunders-regeln här. Jag är inte så förtjust i att ha en bil som ligger några centimeter bakom. Omkörningarna kan vara lite otäcka ibland. Bilar kan efter omkörning nästan direkt köra tillbaka in i högerfilen så man nästan får bromsa. Jämför jag med Sverige är bilister här mycket sämre på att flytta på sig för att släppa fram andra bilar.
Vid flera ställen har jag sett trafikljus inne i rondeller, känns som om lite av vitsen med en rondell försvinner då och man lika gärna kan ha en vanlig korsning med trafikljus.

Att hitta en parkeringsplats i Madrid och andra stora spanska städer är nästan omöjligt. Folk parkerar där bilen får plats så en promenad genom Madrids centrum kan uppvisa prov på ett antal kreativa sätt att parkera. På övergångsställen, i en rondell, dubbelparkering, på trottoaren , framför skyltar med parkering förbjuden o.s.v.

3 Comments:

Blogger Thérèse said...

Ska också tillägga att precis som i Göteborg och Stockholm saknar många nya bilar här i stan blinkers.

Jag har en släkting som ibland kör i den svenska huvudstaden som slår på blinkers samtidigt som hon svänger inte före. Då känns det liksom meningslöst

11:40 em  
Anonymous Anonym said...

Trafiken gäller för Paris också, man undrar varför invånare i städer som har ett utmärkt system av allmänna kommunikationer ändå väljer att ta bilen särskilt om man ska åka från A till B i innerstaden. Fast jag tycker parisarna kör bättre än vad jag trott. Dock är det livsfarligt med alla skotrarna och motorcyklarna som måste tro att de är odödliga.
Rattfylle "reklamen" här är lika vidrig, men det är en pappa som dricker vin och sedan kör med sin 5-åriga dotter utan säkerhetbälte och.. ja, ni gissar resten, väldigt explicit.

10:54 fm  
Blogger Thérèse said...

Jo jag tycker också att Madridborna kör bättre än jag trodde. Det värsta är dom ständiga bilköerna. Glömde skotrar, dom är lika livsfarliga här som i Paris

12:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home