fredag, mars 03, 2006

Lön

En trevlig sak med att jobba är lönen som kommer in på kontot i slutet av månanden. I Sverige fungerar det nästan alltid så man får sin lön det utlovade datumet. Skulle något bli fel brukar det alltid rättas till snabbt så lönen bara blir någon dag sen.
Så fungerar det inte alltid i utlandet. Maken har sen första december varit anställd på Universidad de Autonoma de Madrid och inte en enda gång fått sin lön i tid. Den 28:e varje månad är det tänkt att lönen ska komma in på kontot. Så den 29:de sätter maken igång att maila, ringa och besöka folk på lönekontoret. En väldig pappersexercis drar igång och han får fylla i det ena till synes onödiga papper efter det andra. Hittills har lönen kommit 7-10 dagar sent, återstår att se hur lång tid det tar nu.
Som förklaring har han fått höra att han ännu inte är "inne i systemet". Vaddå "inne i systemet"? Vi bor här, är skrivna här, han har anställningskontrakt, kontor, är på sitt jobb varje dag o.s.v. När är man "inne i systemet"? Han har fått veta att när han är "inne i systemet" kommer lönen att utbetalas på rätt dag varje månad Efter tre månader tycker jag att man borde vara det.
Hans polska kollega som inte mailade , ringde och letade folk fick vänta 3 månader på lönen.
Jag vet inte om det här är typiskt spanskt eller bara typiskt Universidad Autonoma de Madrid. Jag vet inte heller om det förekommer i andra länder bara att det inte är så i Sverige.

11 Comments:

Blogger Krokofanten said...

Jag har aldrig haft något som helst problem med min lön under de åren jag har varit bosatt i Frankrike... Inte en enda gång...

1:11 em  
Blogger MB said...

Inte Florito heller....det enda dumma är att den kommer sista dagen i månaden, men kommer gör den....och han jobbar också på universitet som professor...

3:30 em  
Blogger Thérèse said...

Måste vara UAM då, min make jobbar också med forskning som Florito, han har doktorerat (på Chalmers för några år sen) men är inte professor.

4:22 em  
Blogger Thérèse said...

Maleandro - Fast om Florito är professor antar jag att han har varit anställd vid Sevillas universitet mer än 3 månader och är "inne i systemet"

Krokofanten - Jaha, ytterligaren en anledning att jag vill till Frankrike då. Lön i tid.Jag kan säkert göra en lista på hur många saker som helst som gör att jag vill till Frankrike, jag är en verklig frankofil

4:34 em  
Blogger Krokofanten said...

Thérèse, du är mer än hjärtligt välkommen att komma hit och utöka "svenskkolonin". :o)
Jag trivs jättebra och jag tror kanske att även om fransmännen är mer olé olé än svenskar så är det mindre olé olé mañana mañana här än i Spanien. Ceci dit, inget ont om Spanien som jag tycker väldigt mycket om...

5:26 em  
Blogger Thérèse said...

Krokofanten - precis vad jag skulle tycka vara perfekt mer olé än svenskar men mindre olé och mañana än spanjorer. I slutet av 2007 kommer jag ;D

5:47 em  
Blogger Unknown said...

Hade samma problem i Grekland. Värdelöst när man aldrig kan planera något precis vid löning.

9:26 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Bekräftar alla fördomar. Mañana, mañana...

12:29 fm  
Blogger Thérèse said...

Mango - jodå fördomarna mañana , mañana blir tyvärr bekräftade lite väl ofta precis som den jäkla byråkratin dom har här. Det är den jobbiga sidan med att bo i Spanien

12:58 fm  
Blogger Nejma said...

Här i Marocko kommer lönen inch'allah - om Gud vill... Mañana är i alla fall inom en snar framtid. *s* Spansk byråkrati är ett väloljat maskineri i jämförelse med många andra länder (ingen nämd och ingen glömd). ;-)

1:01 fm  
Blogger Thérèse said...

Nejma - jodå kommer man bara in i systemet så ska det tydligen funka. Som nyinflyttad har man inte riktigt koll på vilka man ska kontakta och varför. Jag har hört att spansk byråkrati har varit hemsk men reformerats rejält. Svensk byråkrati kan säkert vara jobbig för en nyinflyttad. Men jag har lite svårt för alla i mitt tycke menlösa frågor om föräldrars och morföräldrars förnamn

11:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home