fredag, mars 03, 2006

Fågelinfluensa

I svenska tidningar skrivs nu spaltmeter om fågelinfluensan. Såg idag i en kvällstidning att hela Västervik kanske skulle isoleras. Jag var naturligtvis tvungen att ringa släktingarna i Västervik och kolla, jo dom levde och satt och åt kyckling när jag ringde.
Tidningarna skriver att medicinen inte kommer att räcka till alla så man har gjort listor på vilka som får och inte får. Innan jul här såg jag något riktigt absurt, en familj bestående av två vuxna och ett barn talade ut i en tidning, hon skulle få medicin men inte maken. Maken tyckte det var bra att en av dom skulle finnas kvar att ta hand om den lilla sonen fast han ville helst inte dö.
Vi får också veta i tidningen att det finns medicin till kungafamiljen. Känns skönt!

I Frankrike har människor nästan slutat äta kyckling om man ska tro pressen. I en kalkonfarm i Lyon i östra Frankrike upptäcktes fågelinfluensa nyligen. Hela stället isolerades. Familjen får inte lämna sitt hus, en läkare i skyddsmundering la en ask medicin på vägen utanför huset och så fick en i familjen gå ut och hämta medicinen när läkaren gått därifrån. Familjens 11 åriga dotter var borta när fågelinfluensan drabbade kalkonerna och hon tillåts inte komma hem nu.

Lite perspektiv kanske. Fågelinfluensan har funnits i sydostasien i över 10 år. Hittills har 170 personer smittats 93 har dött och 77 har tillfrisknat. 93 döda det är säkert fler än så som dör i Bangkoks trafik på en vecka. Sydostasien är knappast en glesbefolkad region. Inte heller är det ett område där få människor har kontakt med fåglar.
Visst det kan börja smitta mellan människor och det kan bli en pandemi men det behöver absolut inte bli så. Tycker att medias skrämselpropaganda känns värre än några sjuka fåglar i Småland.
Ingen fågelinfluensa i Spanien, än, iallfall. Men media här skriver spaltmeter om det också fast här är det än så länge mer nyanserat och mindre skräckpropaganda.

Ägnar man sig åt udda perversa sexuella aktiviteter med fåglar kanske det kan vara en idé att försöka ändra levnadssätt. Hade nog varit en god idé även utan fågelinfluensa. Men för oss andra är risken att smittas minimal.

bilden är från National Geographic och föreställer en terrorfågel (jo , den heter så) som levde i Sydamerika för cirka 65 miljoner år sen.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Häromdagen berättade en mamma på radio att det har dött fler ungdomar i Frankrike av den s k strypleken (jeu de foulard) än vad det dött personer totalt i världen i fågelinfluensa under samma period. Men strypleken är ju bara ett ungdomspåhitt, eller? Finns den förresten i Sverige?

1:25 em  
Blogger Thérèse said...

Jag har aldrig hört talas om strypleken, vad är det?
Hur många dör inte varje månad i världen av rökning, droger, alkohol, trafik, cancer, AIDS, svält, våld mm. Många fler än i fågelinfluensa

2:19 em  
Anonymous Anonym said...

Man tar en sjal och knyter den om halsen tills man tuppar av, sedan lättar man på trycket och kommer till sans. Annorlunda form av kick och väldigt poppis på franska skolgårdar, inte bara i värstingområden. Men det gäller ju att man har en kompis där som lättar på trycket, att man inte är svag och att den som lättar på trycket gör det i tid. Och det händer tydligen inte alltid som sagt.
Läskigt!

3:30 em  
Blogger Thérèse said...

Men usch vilken otäck "lek". Sånt gjorde vi inte i min ungdom. Det finns ju så mycket hälsosamamre sätt att få kickar för mig funkar träning (som jag har varit usel på sista månaderna) och dyknng (som jag varit usel på dom sista åren) utmärkt

4:24 em  
Blogger Unknown said...

Åh vad skönt att du också är lite resignerad inför hela fågelsjukemediekrisen (jag kallar den så). Jag är inte ett dugg orolig.
Enda gången jag tänkt på det var i Beijing när en fågel bajsade mig i munnen (hur stor är chansen att en fågel bajsar precis när jag tittar upp mot himlen, vilket jag aldrig annars gör?) men jag är frisk och mår bra:)

9:28 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - fågelbajs i munne låter äckligt nog utan att fågeln är smittad. Jag är inte överförtjust i fåglar. Svenska tidningar verkar ha flippat ur helt. Även här skrivs om det men mycket mer nyanserat, fast det kanske beror på att inga smittade fåglar hittats i Spanien än

9:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home