fredag, mars 03, 2006

Euro

En nackdel med att bo i ett land som har euro som valuta är att det finns så många mynt.
I Sverige har vi 4 olika mynt 1- , 5- 10-kronor samt 50 öre. Här finns hela 8 olika mynt så plånbokens myntfack är alltid överfyllt. I bland har jag varit sugen att skaffa en sån där portmonä för mynt som pensionärer har men nej så långt ska det inte gå.
Tar alltid tid att stå och rota i när man försöker göra av med mynt i affärer. ECB (Europeiska Central Banken) borde kunna reformera bort några mynt och av 2€ skulle man kunna göra en sedel. Den kommer ju att vara värd ungefär som våran 20-lapp. Sedlar finns i valörerna 5, 10, 20, 50 ,100, 200 och 500 €
En rolig sak med euromynten är att dom har nationella baksidor, framsidorna och sedlarna ser likadana ut i hela euroområdet. Så just nu har jag mynt från Spanien, Frankrike, Irland, Italien, Potrugal och Tyskland i min plånbok.
1 € är kostar idag 9.63 hos Forex så med den kursen är mynten värda
2 € = 19.26 kr
1 € = 9.63 kr
50 cent = 4.82 kr
20 cent = 1.93 kr
10 cent = 96 öre
5 cent = 48 öre
2 cent = 19 öre
1 cent = 9,6 öre


Framsidan på samtliga euromynt

5 Comments:

Blogger MB said...

Gud vad jag avskyr alla de där mynten.....tro det eller ej jag har en speciell börs för dem...vill inte förstöra min plånbok.....det brukar sluta med att jag ger dem till Florito för kaffeautomaten på universitetet.....

7:17 em  
Blogger Thérèse said...

Det slutar säkert med att jag också skaffar en myntbörs, trots pensionärsvarning :D Jag ger barnen som dom får lägga i spargrisarna när jag har för mycket, så brukar jag alltid köpa mina 10-kort till tunnelbanan med småmynt.

12:02 fm  
Blogger Thérèse said...

Dessutom är 5 och 2 cent samt 10 och 20 cent mynten svåra att skilja på, så det tar lite tid att stå vid kassan och göra av med småmynt. Tycker dom kunde skippa 1-2-5 cent samt evetuellt göra en sedel av 2 € men det är jag lite kluven till. Tycker att 1 och 2 € mynten är fina. Sedlarna ser hemska ut

12:11 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Kul reflektion att man ibland har stora delar av Europa i plånboken. :-)

12:24 fm  
Blogger Thérèse said...

Ja men det är lite lustigt. Även om dom alldra flesta mynt är spanska får man dagligen andra mynt. Oftast från grannländerna men det har hänt att jag fått finska och grekiska euros.

1:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Home