lördag, mars 04, 2006

Troll

När jag var i den lilla vackra staden Choroni i Venezuela träffade jag några från England som bodde på samma hotell. Vi brukade sitta och prata och fika i hotellträdgården ibland. Dom blev alldeles chockade när jag kallade min då 2-åriga dotter för trollunge. Troll, det är ju samma ord på många språk så även engelska och spanska. I Storbrittanien ser troll annorlunda ut än svenska troll och dom är betydligt elakare. Alla som sett Sagan om Ringen och Harry potter och de vises sten , som båda är skrivna av britter, vet hur brittiska troll ser ut.
Jag har förresten hört en teori om att Neandertalmänniskor skulle ha levt kvar längre i Europa än vi tror. Det kanske fanns Neanderhtalare för cirka 1000-2000-3000 eller 5000 år sen och det skulle varit möten med dessa som gett upphov till myten om troll som sen levt kvar. Dagens forskning menart att Neanderthal-människan dog ut för cirka 20000 år sen. Det finns också en teori att yetin eller snömannen, som vi säger på svenska, i Himalaya ska vara en grupp Neanderthalare som trängts undan av andra människor men fortfarande lever i otillgängliga dalar i Himalaya.
Precis som myten om gårdstomten (redan romarna har berättelser om människor som möter gårdstomten) är den om troll gammal och mycket spridd i värden.
Kanske är Dunderklumpen ett sorts troll. Trollsommar är iallafall en film om troll

troll i filmen Harry potter och de vises sten


troll från filmen Sagan om Ringen

svenska troll målade av John Bauer

svenska troll målade av konstnären Rolf Lidberg

Neanderthal-jägare