tisdag, februari 14, 2006

Valentin

Idag firas i Sverige och dom anglosaxiska länderna Valentin eller Alla Hjärtans dag. Man ska ge sin man/pojkvän/sambo/fru/flickvän presenter, godis och blommor. Här i Spanien verkar det inte vara mycket firande. Jag har inte idag eller dagarna innan sett någonting i skyltfönster i afärer i den spanska huvudstaden, inte heller något i reklamen eller i tidningarna.
Nyheterna visade en liten kort grej om att folk skickade e-vykort med hjärtan till varandra.
Jag hade gärna aft någon som skickat saltlakrits till mig....

Vem var då Valentin? Det finns tre personer med det namnet som påstås ha lidit martyrdöden på 200 och 300-talet. Men legenden kring ett givmilt helgon med namn Valentin härstammar från medeltidens England och Frankrike.
En annan Valentinus, en av de gnostiska "kättarna". Född i Egypten men vistades senare i Rom där han blev bannlyst för sina idéer. Han dog ca 160 på Cypern. Valentinus anges av Tertullianus vara upphovsman till Sanningens evangelium, en av de apokryfiska böckerna.

6 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Du får beställa tidigare om du ska ha nåt från Sverige en viss dag. Man kan ju inte faxa eller maila godis. :-P

1:11 fm  
Blogger Thérèse said...

Nej man kan åka ut till Arlanda och hänga vid incheckningen till flight till Madrid och övertala någon att ta med godis, jag kan möta upp på flygplatsen här. Fast jag har lite svårt att tro att någon jag känner skulle gå med på att göra något sånt...

8:42 fm  
Blogger Thérèse said...

Förresten skickade jag för evigheter sen mina nycklar till Uppsala med en Swebus-chaffis. Hade katt en kort period och behövde kattvakt när jag var i Norrland och hälsade på ett ex. Råkade av misstag få med nycklarna upp så kattvakten kunde inte komma in till katten. Så jag åkte ner och snackade med han som skulle köra till Stockholm (man passerar Uppsala) och kollade om han kunde ta med nycklarna och kattvakten kunde möta upp vid stoppet i Uppsala. Inga problem. Så då borde man ju kunna skicka saltlakrits med någon som ska till Madrid.

4:55 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Bussförare är för det mesta bra människor. Som gammal Swebus-chaffis vet jag vad jag talar om. Jag antar att du gav fint med dricks.

5:47 em  
Anonymous Anonym said...

Alla Hjärtans Dag är något jag alltid struntat i så jag vet inte om du har rätt i att Spanien inte firar dagen.Men...

Jag var ute en kväll med en spansk tjej jag träffade ett tag.Hon verkade ganska sur hela kvällen och jag förstod inte varför.När kvällen var över kommenterade hon besviket att det var A.H.D.
För henne verkade dagen ganska viktig.
Förhållandet tog slut kort därefter.

11:34 fm  
Blogger Thérèse said...

El David - Haha lustig historia det där. Jag såg på nyheterna att ungdomar skickade e-vykort med hjärtan till varandra så lite firas det. Men det är inte alls den reklamen och dom skriverierna i tidningarna som i Sverige. Jag har heller aldrig firat Alla Hjärtans Dag.

2:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home