lördag, januari 28, 2006

hyra video

Jag har tidigare skrivit om affärernas öppentider här i Spanien. Även videouthyraren (okey nu är det väl mest dvd men jag säger ändå videouthyrare) i mitt kvarter har aldrig öppet då man är sugen på att hyra film som kvällar, lördag eller söndag eftermiddag. Han öppnar 9.30 på vardagarna och har öppet till 14 sen stänger han för siesta som alla småbutiker här gör 17.30 öppnar han igen för att stänga 20. Lördagar och söndag är det inte öppet alls. Inte så vanligt man hyr en film mellan halvtio och två en vardag speciellt inte om man jobbar och har barn som ska lämnas på dagis och i skolan. Så det gäller att planera sitt dvdtittande iallfall på ett annat sätt än i Sverige. Videouthyraren är en renodlad videouthyrare, inget lösgodis (finns inte här alls), chips eller läsk. På hyllorna finns lite filmer men det är väldigt glest. Först tyckte jag utbudet var fruktansvärt dåligt och blev lite förvånad över en videouthyrare som bara hade cirka 50 dvd-filmer. Men då visade det sig att det mesta fanns inne på lagret, man får bläddra i kataloger och välja.
Skulle man känna för att hyra film dygnet runt finns en del filmomater" (återigen är det dvd det handlar ) men jag har inte studerat dom närmare så jag vet inte riktigt hur det fungera. Har sett det i andra länder också du väljer film på en skärm och du stoppar in ditt VISA , Mastercard, American Express eller vad du nu har för kort och betalar och får ut filmen. Jag har tyvärr ingen inom gångavstånd men det finns ett köpcenter en kort busstur härifrån där det finns en sån automat. Jag får prova någon gång. Är sugen på att se Liftarens guide till galaxen som jag missade i somras när den gick på bio.

Som kontrast till dom spanska öppentiderna kan jag nämna Hong Kong där jag var i höstas. Där var det vanligt att videouthyrare, mataffärer, restauranger, klädaffärer, frisörer, ja det mesta var öppet dygnet runt eller nästan dygnet runt. Har hört av japanska vänner att det ska vara så i Tokyo också men där har jag tyvärr aldrig varit. Men hoppas att min nästa längre resa ska gå dit. Vet att min nästa utlandsresa går till Sverige i vår

6 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Du har fått en uppgift! Mer info på min blogg.

5:59 em  
Blogger Thérèse said...

Mango: okey jag antar utmaningen men jag måste fundera lite innan jag får fram ett svar

6:57 em  
Blogger popsan said...

I grekland har dom också konstiga öppentider.
Måndag, onsdag, lördag 9-15
Tisdag, torsdag, fredag 9-14 17-20.30
Söndagar är allt stängt förutom videobutikerna och konditorierna som dagligen har öppet mellan 10.00 - 22.00
Man lär sig leva med det efter ett tag.
Såg liftarens guide på dvd, måste säga att jag blev besviken. Boken är ju hur rolig och bra som helst. Men att göra den boken till film....mycket svårt.
Kram

9:34 em  
Blogger Thérèse said...

Kanske jag inte skulle se den. Är också rädd att bli besviken. Läste boken på gymnasiet så jag minns den inte så där jättebra, men då tyckte jag den var roligt. Nog svår bok att göra till film.
Har en kompis som bor på landet i Dalarna och hon har också fått vänja sig vid andra öppentider och annat utbud än när hon bodde i Västerås, Uppsala, Stockholm eller Göteborg

12:54 em  
Anonymous Anonym said...

Som en 24-timmars människa, så blir jag galen på siestan. Eftersom jag bor i Stockholms City, är jag van att typ ICA, öppnar 10 och stänger 22:00. Nu har ju iaf dom på frivillig basis avskaffat siestan för statlig- och kommunanställda i Spanien. Mycket pågrund av siestan som företeelse är något som inte passar in på 2000-talet. Och i en tid där internationellhandel ökar, så har det varit pinsamt för Spanien då dom inte har varit öppna för handel på tider som resten av hela europa.

3:43 em  
Blogger Thérèse said...

Christopher: Jag kan inte annat än instämma. Jag har bott i Stockholm, Göteborg och Uppsala där det inte är några problem att handla mjölk i princip dygnet runt. Bor man på landet i Sverige så krävs ju mera planering. Jag antar att det är en vana men jag har inte blivit van än.
Även fast siestan offentliget är avskaffat har nästan alla mindre affärer kvar det, bara större varuhus som t.ex El Corte Ingles som inte har det. På kontor och sånt har jag förstått att den är ganska avskfaffad ialfall här i huvudstaden, vet inte hur det är längre söderut.

7:33 fm  

Skicka en kommentar

<< Home