torsdag, januari 26, 2006

dagis

Idag lämnade jag dottern för första gången en hel dag på dagis. Kändes verkligen jobbigt trots att vi haft en lång inskolning och hon har varit på dagis i Sverige innan vi flyttade hit. Hon däremot verkade inte alls tycka det var jobbigt att mamma gick utan satt och pysslade med dom andra. Jag åkte iväg och handlade och fikade och gjorde lite ärenden men kunde inte låta bli att hela tiden kolla mobilen och fundera hur hon hade det. När jag några timmar senare kom tillbaka kom hon fram och sa "Hej mamma, nu måste jag leka lite" och sprang iväg till sina kompisar. Vad fånigt pjåskig jag kände mig. Känns jättebra att hon trivs så bra på dagis.
Misstänker att det ofta kan kännas värre för föräldrarna än barnen när man lämnar dom på dagis, skola , hos barnvakten eller något.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag känner med dig! Jag har testat både med och utan inskolning men det är lika jobbigt att lämna första gången vare sig man gjort det ena eller andra.

10:25 em  
Blogger Thérèse said...

Jag har aldrig testat utan inskolning men jag tycker det låter gräsligt.
Har man haft inskolning har man iallafall varit där och sett verksamheten och lärt känna personal och dom andra barnen litegrann

4:24 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, och man kan referera till de andra barnen och till fröknarna och det blir mycket lättare att skapa ett positivt klimat till dagis. Jag föredrar inskolning även om det funkar utan. T o m Lycée Français i Stockholm har börjat med inskolning.

9:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home