måndag, januari 08, 2007

Gästbloggare: Niklas (Fd Hans Ångest) Rätt svar!

Hej, och tack för gissningarna!

Jag har:

1. - agerat på Dramaten, stora scenen.
Ja det stämmer. Visserligen som statist, men jag fick sjunga samt hade en replik.

2. - har olagligen, mitt i natten, vandrat tvärs igenom en välbevakad svensk flygvapenbas.
Alternativ två är också sant...

3. - varit vegetarian i tio år.
Tragiskt men sant! Från det att jag var 11 till jag var 21 (tack Anna för nyårshälsning samt för att du inte avslöjade min mörka hemlighet).

4. - aldrig tyckt om Quorn.
Falskt. Jag anser att det är en styggelse att ogilla mat över huvud taget.

5. - varit medvetslös i tio minuter.
Stämmer också! Blev påkörd av en bil när jag var 15. Men om jag inte blivit påkörd hade jag nog tappat medvetandet ändå, med tanke på mitt undermåliga kostintag vid denna tidpunkt... se punkt tre ;)

33 Comments:

Blogger Thérèse said...

Varför är det en styggelse att ogilla viss mat? Manmåste ju inte tycka om allt , tror nästan alla har någon mat dom ogillar. Själv ogillar jag kött men det är ju knappast mat så det kan du inte räkna som styggelse. Russin ogillar jag också stark.

12:57 fm  
Anonymous Anonym said...

Therese, att ogilla vissa maträtter eller dylikt är att brista i tacksamhet mot vad naturen har att erbjuda.

10:16 fm  
Anonymous Anonym said...

Haha, du har varit klok en gång i tiden, Niklas, det är det du försöker säga. Kul! :)

10:22 fm  
Anonymous Anonym said...

Ha ha ha, Johanna! Tänkte nog att vissa alternativ skulle förefalla mindre troliga.

10:40 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Bâde pâkörningen och den undermâliga kosten verkar ha satt vissa spâr... ;-)

10:59 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Therese - bâde Puman och jag har utmanat dig att svara pâ Boggvärldens bloggenkät.

11:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Anna: ;)!

11:05 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas - naturen erbjuder även tobak , hasch och andra mindre nyttigare saker. Är det en styggelse att inte gilla det heller?
Hur någon kan gilla russin är fullständit obegripligt.

12:19 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - jag har sett det ,ska svara senare idag eller ikväll.

12:20 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - egentligen är väl vegetarian-alternativet också falskt. För du åt väl fisk dom där åren du kalade dig "vegetrian"? Fisk är väl ingen grönsak. Så jag tycker nog inte du kan titulera dig före detta vegetarian.

12:36 em  
Anonymous Anonym said...

Therese:

1. Du undrar om jag tycker det är en styggelse att inte gilla hasch och tobak.

- Njaea... Alltså, Jag menar att det är en styggelse att inte uppskatta och ta till sig vad naturen kan erbjuda.

Givetvis kan naturen erbjuda sånt som absolut inte går att äta, till exempel stora stenblock, kvicksand, fossila bränslen, järnmalm m m - ja, du fattar...

Men det som är nyttigt och hälsosamt bör man inte undvika - i synnerhet inte om anledningen är extremt barnslig; som till exempel då man "inte tycker det smakar gott". En dylik attityd gentemot mat är patetisk.

Beträffande hasch och tobak råder väl? en relativt sammstämmig uppfattning om att dessa ting inte tillhör den kategori som kan rubriceras som hälsosam för människokroppen.

I alla fall inte i för stora doser...

2. Nä, jag kanske inte kunde kalla mig übervegetarian när jag var liten, eftersom jag åt fisk och ägg.

Mamma sade att jag var tvungen att äta mer än bara grönsaker...

Såhär i efterhand är jag extremt tacksam mot min mamma, för då kanske jag slipper smutsepitetet vegetarian. Om inte helt så kanske i alla fall delvis.

4:47 em  
Anonymous Anonym said...

Du då Therese?

Har du helt avhållit dig från till exempel fiskkött?

Eller har du provat lax hos dina föräldrar i Jul?

Eller har du kanske ätit thaimat med tonfisk och räkpasta hemma hos mig för ca sissådär tio dagar sedan?

Eller du kanske vräker i dig omega 3-olja dagligen?

Väntar otåligt på svar!

4:55 em  
Anonymous Anonym said...

Förlåt, fel datum...

har du kanske ätit thaimat med tonfisk och räkpasta hemma hos mig för ca sissådär sex dagar sedan?

5:07 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - Dom flesta har ju olika smak. Alla har inte samma favoritätter. Dom flesta har säkert en eller flera maträtter som dom inte tycker om.
Jag håller med om att det är fånigt att vara onödigt petig och kräsen och att man naturligtvis ska vara öppen för att prova nya saker.
Jag är vegetarian men äter det mesta som är vegetariskt.

Jag tycker det är lite jobbigt med kräsna kompisar (har några) för när man ska göra mat tillsammans och pratar om vad man ska göra säger dom nej till det mesta jag föreslår för dom "är inte så förtjusta i" det eller det.

Men jag ser inget problem med att folk ogillar en eller ett par saker. Själv äter jag det mesta men det finns ju saker jag kanske inte skulle välja att tillaga hemma för så gott är det inte. Blir jag bjuden sitter jag naturligtvis inte och petar bort ingredienser i maträtten.

I somras skrev jag det här inlägget om att kött inte är lämpligt som människoföda. Personligen struntar jag i vad andra äter och är inte så nojig vad det gäller kött. Mina barn har alltid glatt ätit kött och fisk. Jag har aldrig haft några problem med det. Tycker det är bra att dom fåräta allt , speciellt när dom växer, så kan dom senare själva bestämma om dom vill vara veg eller inte.
Men många anser faktiskt att kött inte är lämpligt som människoföda och att människokroppe är menad för en vegetarisk kost. Varken vi eller andra däggdjur bör dricka andra djurs mjölk.

Synd att din mamma inte tillät dig att fullt och enbart njuta av naturens vegetariska gåvor. Du borde kanske göra ett nytt försök nu...

6:00 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - fram tills i somras var jag stirkt vegetarian , då provade jag små mängder lax och tonfisk vid några tillfällen. Jag skrev det här om mitt fiskätande i oktober. Hade också en omröstning i inlägget.
Tyvärr verkar jag ha fastnat i det där "prov-stadiet" när det gäller fisk. Har inte ätit det i höst men gjorde ett försök med lax hos mina föräldrar i jul. Den rökta var god men den gravade smakade mysko.

För sex dagar sen åt jag mycket riktigt thaimat med tonfisk hemma hos dig. Inte så mycket dock... men det var väldigt gott och du får gärna bjuda mig på fisk en gång till ;)

Vräker i mig omega3 är väl att ta i. Jag har problem med knäna och studier har bevisat att omega3 kan lindra ledbesvär. Jag vet inte om det är Spanien som är kvar i knäna , den ovanligt varma vintern eller om omega3 verkligen hjälper för jag har haft väldigt lite besvär med knäna.

Det påstås att alla som inte äter fet fisk minst tre gånger i veckan får brist på omega3. Så jag stoppar i mig en liten kapsel dagligen...
Inte helt renlärig, jag vet.

6:13 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är MYCKET nöjd med ditt svar!!!!!!!

Kul att du tyckte min mat var god!

Du skrev något mycket intressant om dina barns kostvanor, bl a:

"Tycker det är bra att dom får äta allt , speciellt när dom växer"

Det verkar som om du själv inser att en strikt vegetarisk diet inte är fullvärdig...

Therese, du gör framsteg!!! ; )

7:57 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - ja din mat var väldigt god men den godast fiskrätt jag har smakat var den där pastasåsen med lax som din mamma hade gjort.
Gillar också rökt fisk...

Att mina barn får äta vad dom vill är inte för att jag inte tror att barn kan må bra av en strikt vegetarisk diet. Har man kunskap är det inga problem att låta sina barn växa upp som vegetarinaner.
Jag tycker dock att vegetarianism eller inte ska inte jag bestämma åt mina barn utan det får dom göra själva.

När jag jobbade på dagis hade vi en 6årig flicka som var vegetarian. Hon ville absolut inte äta vegetariskt och vi i personalen fick inte låta henne smaka kött fast hon tjatade om det vid varje måltid.
Inte så kul.
Hon gnällde också att hon aldrig kunde grilla korv på barnkalas eller fick äta hos någon kompis.

Känner att det inte vore schysst att tvinga mina barn att äta på ett visst sätt bara för att jag gör det.
Men vi äter mycket vegetarisk hemma.

8:25 em  
Anonymous Anonym said...

Ojoj Thérèse vilket långt och argt svar jag skrev här nu, men allt raderades ut när jag tryckte på "publicera" Anser att du har helt fel angående barn och deras val av kost. Nu orkar jag inte skriva om hela inlägget, gör det kanske imorgon:-)

11:21 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - jag vet att du inte håller med mig , helt okey. Vill gärna ha ett långt och argt svar , fast inte för argt ;)

12:15 fm  
Anonymous Anonym said...

Becka, se upp så Therese inte anser att du spammar.

Då varnar hon dig. Hihi!!!

12:22 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas -ingen fara , jag ser fram emot Beckas svar. Jag vet att hon och jag har olika åsikter i den här frågan men det är helt okey.
Alla får skriva vad dom vill om vad som helst här. Jag är bara glad att någon kommenterar överhuvdtaget.

4:08 em  
Anonymous Anonym said...

Okej, detta blir kanske en lite annorlunda version, men jag minns att jag skrev ungefär så här:

Menn Herregud, om man är övertygad om att vegetarisk mat är det absolut bästa för att ens barn ska växa, må bra och utvecklas, ska man då ge dem kött för att "de ska få välja själva"? Vilken förälder vill inte ge sina barn det allra bästa? Och hur många barn i Sverige VÄLJER vad de ska äta, de äter ju det som mamma/pappa/skolmatsalen serverar.Det finns masor av barn som vill vara vegetarianer men inte får det för sina föräldrar (jag var ett sånt barn) utan de får äta det som serveras. Hemma hos oss var det kött, och det trodde MIN mamma var det bästa för mig.Förhoppningsvis har alla barnens bästa för ögonen, oavsett vad de väljer för kost. Och desutom, om barn VERKLIGEN får välja vad de ska äta, tror nån verkligen att de väljer det som är nyttigast och bäst för dem? Nej- de väljer tårta, kakor, godis och pommes frittes. I många skolor i tex England och USA får barn själva köpa och välja sin mat i skolan. Och de väljer uteslutande att äta junk food. Jamie Oliver (kocken) hade en tv-serie om en sån skola. Han försökte laga god men hälsosam mat tillbarnen. Men de ratade hans mat och åt pommes frittes, friterat kött och vaniljpudding varenda lunch. Och de barnen blev jättesjuka, fick övervikt, diabetes och förstoppning. En läkare berättade att det fanns barn som blev så dåliga av maten de själva valde så de kräktes bajs!! Ändå fortsatte de...Jag har som målsättning att mina barn ska få mat som är bra för dem OCH god. Och jag skäms inte ett enda dugg för att jag låter dem växa upp vegetariskt. Och nej- de själva varken skäms eller lider, de är stolta över att vara vegetarianer och tycker att maten är jättegod. Flickan som du skrev om som inte fick grilla korv, varför fick hon inte det? Varenda affär har vegetarisk sojakorv och de flesta barn brukar tycka att den är precis lika god. Och när mina barn ska äta hos andra så skickar jag med mat eller berättar för föräldrarna vad de kan laga till, så de behöver inte sitta hungriga när de är hos kompisar. Jag känner att jag jämt får försvara att mina barn är vegetarianer, helt idiotiskt, för alla som känner dem kan ju se att de växer och mår bra. Tack för ordet!

10:55 em  
Anonymous Anonym said...

Ovanstående inlägg är bränslet i min kamp mot vegetarianism.

11:05 em  
Anonymous Anonym said...

Niklas>> Om du hittar bränsle mot vegetarianism i att jag beskriver hur barn som lever på fel kost blir så sjuka så de kräks bajs, och att jag beskriver att jag ger mina barn vegetarisk mat av kärlek och omtanke om dem, så är du seriöst sjuk i huvudet.

11:23 em  
Anonymous Anonym said...

Nu har du missförstått mig.

Mitt bränsle utgörs av den övergripande kontexten i ditt resonemang.

11:29 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - jag förstår absolut din poäng. Många barn äter alldeles för onyttigt och lider av övervikt. Naturligtvis kan barn växa upp och må bra och få i sig allt dom behöver på en vegetarisk diet.

MEN barn och vuxna kan också äta nyttigt och må bra om dom involverar kött i sin kost.
Visst går det utmärkt att grilla sojakorv . Det jag tänkte på när jag skrev äta borta var kanske mer oplanerat som när man är hemma och leker hos en kompis , dom ska äta och föräldrarna frågar om man också vill ha.

Till sist , jag tycker mycket om dig vännen men att skriva att någon är seriöst sjuk i huvudet känns inte helt okey. Det är kul om det blir lite diskussion men jag föredrar att man håller personangrepp utanför trots att kött-Niklas kan vara väl extrem i sin köttpropaganda.

Niklas - kamp mot vegetarianismen? Varför såna dumheter?

12:21 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Becka, en eloge för att du vill att dina barn ska äta nyttigt, men jag tycker att du blandar ihop koncepten. Kött, fisk och ägg har aldrig varit skräpmat.

Med skräpmat menas färdiglagade matprodukter (processed food) med för mycket fett, socker, salt och tillsatser som konserveringsmedel, sötningsmedel och annat skräp. Vâr kropp är inte gjord för sâdan mat, däremot för en balanserad kost av naturliga râvaror.

Jag tror att det är mycket lÄttare för en "vanlig" förälder att ge barnen tillräckligt med protein, kalcium och järn, om kosten innehâller kött fisk, ägg och mjölk. Att fixa det bara med varor frân växtriket kräver stor kunskap. Alla vegetarianer har inte samma kunskap om näringslära och är inte heller det av samma orsaker; en del känner sig äcklade av kött och andra tycker att det är moraliskt fel att äta andra varelser. Sâdana âsikter tycker jag inte att man ska "pracka pâ" sina barn, lika lite som religion och politik. Det räcker med att tala om sina âsikter och förklara dem, tycker jag.

10:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Vår art har haft kött och fisk som basföda under praktiskt taget hela sin tid på jorden. När våra förfäder för omkring 5 miljoner år sedan började leva i anslutning till vatten började hjärnan växa tack vare att basmaten blev fisk och skaldjur med hög halt av de långkedjade omega 3 fettsyror som är avgörande för vår tankeförmåga. Förmänniskorna blev allt klokare och upptäckte att de kunde göra maten lättuggad och lättsmält om de lagade till den vid en eld. Den äldsta eldstad med tillagade matrester som man hittat hittills är 800 000 år gammal men förmodligen började man laga mat redan för 2 miljoner år sedan. Man skaffade sig effektiva vapen och började jaga storvilt på grässlätterna. Matsmältningsapparaten hade tidigare dominerats av en stor grovtarm där bakterier jäste sönder växters cellulosaväggar och därmed gjorde växtnäringen tillgänglig. När man började laga mat behövdes inte längre den stora energikrävande grovtarmen och de stora käkarna. I stället uppkom effektiva enzymer för omsättning av animaliskt fett. När den moderna människan uppstod för 200 000 år sedan var hon en specialiserad jägare och fiskare som ibland kompletterade dieten med värmebehandlade grönsaker och rotfrukter. Vår hjärna som till 60 % består av fett är fortfarande beroende av att vi äter animaliskt fett för att utvecklas optimalt.

Problemet i dag är att vi börjat massproducera mat med hjälp av konstgödsel och kraftfoder. Det är framför allt kött som fötts upp på ekologiskt producerat grönfoder, viltkött, vildfångad fisk, ekologiskt producerade mjölkprodukter och ägg som kan ge oss det animaliska fett som vi behöver för att utvecklas optimalt och för kroppens och hjärnans underhåll.

Einstein började på äldre dar fundera på om människorna möjligen skulle bli snällare av att inte äta kött. 1954 övergick han själv till vegetarisk mat. 1955 dog han 76 år gammal

10:09 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - jag håller med dig. Jag är själv vegetarian för att jag tycker det är lite äckligt att äta kött. Däremot har jag aldrig haft något emot att människor i min omgivning äter kött och aldrig försökt "omvända" dom.

Eftersom mina barns pappa äter kött, fisk och ägg tyckte jag det var helt okey att mina barn också äter det. Äer vi kött hemmabrukar han stå för tillagandet. Vi äter visserligen mycket vegetariskt hemma men i skolan, på dagis och när vi är borta äter dom samma mat som alla andra.

Kött , fsk och ägg är precis som du säger inte skräpmat. Sen kan man naturligtvis växa och må bra på vegetariskkost också och skulle något av mina barn vilja äta enbart vegetariskt skulle det naturligtvis vara helt okey. Fast precis som du skriver vill jag inte pracka på mina barn mitt sätt att äta. Jag ser inte det här med at jag är vegetarian som någon större grej utan det är precis som att andra av olika själ väljer att utesluta viss mat och dryck ur sin kost. Det är ingen "lära" jag försöker omvända folk till.

W - oj det var mycket information. Jag har hört att människan inte är gjord för att äta kött. Fast egentligen tyker jag inte det spelar någon roll.Vi klarar oss bra och får i oss allt vi behöver på en vegetarisk diet så dom som liksom jag av olika själ inte vill äta kött kan lugnt fortsätta med det.

Becka - jag måste ställa en hypotisk fråga til dig. Jag vet att dina barn är stolta över att vara vegetarianer och toligen kommer att fortsätta med det men vad skulle du tycka om någon av dom verkligen ville börja äta kött?.
Måste erkänna att det hr känns lite märkligt för mig. Att jag som vegetarian försvarar köttätandet....

11:32 fm  
Anonymous Anonym said...

Anna!!! - Du är som en ros. nyutslagen skär!!!

W: Mycket kunnigt och bra inlägg! Tack för detta!!!

Till samtliga: - observera att Einstein började äta vegetariskt 1954. Ett år senare dog han...

; )

5:06 em  
Anonymous Anonym said...

För det första vill jag givetvis börja med att be om ursäkt för att jag kallade Niklas "seriöst sjuk i huvudet" det var givetvis både otrevligt och onödigt. Men jag tror inte att nån av er ens kan FÖRESTÄLLA sig hur mycket skit man får ta från omvärlden om man väljer att ge sina barn vegetariskt. Jag lovar att jag inte överdriver om jag säger att jag fått hundra utskällningar, vem som helst verkar tycka att de har rätt att lägga sig i min "barnuppfostran" och enligt många verkar detta med att barnen äter vegetariskt kunna jämställas med barnmisshandel. Så till slut blir man så jäkla förbannad rent ut sagt för att man får så mycket skit när man bara försöker göra det bästa för sina barn.
Anna Malaga>> Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag inte någonstans skriver att kött/fisk/ägg är junk food, även om jag personligen tror att vegetariskt är bättre. Det jag skrev var att jag ifrågasatte argumentet att "barn ska få välja själva vad de ska äta" för barn som väljer själva väljer nästan alltid junk food. Egentligen har jag dessutom flera medicinska skäl till att mina barn äter vegetariskt, de första åren fick de kött och fisk fast jag åt veg. Térèse, du vet ju att mina barn blev mycket friskare från sina mag-tarmåkommor och att Mattias blev tusen gånger bättre från sitt funktionshind när jag ändrade deras kost, eller hur? Anledningen till att jag inte tidigare tog upp detta med att det till stor del är av medicinska skäl de äter vegetariskt, var att jag inte tycker att jag ska behöva förklara för folk jämt och ständigt varför de äter veg, jag tycker att folk ska respektera mig ändå och lita på att jag är en bra mamma! Och ärligt talat, hur många "köttätande" barn tror ni inte får skitmat varje dag. Vissa får ju korv och makaroner med ketchup fem dagar i veckan. För många inbillar sig att så länge barnen får i sig kött så är det inte så noga att äta nyttigt och varierat, de kommer att växa och må bra automatiskt. Det är alldeles för få (säkert bland vissa vegetarianer också) som på allvar tänker igenom vad de ger sina barn till mat.

5:25 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - jag håller med om att många kötätande barn för i sig skräpmt varje dag. Jag tror också att dom föräldrar som väljer att låta sina barn äta vegetariskt ofta har bättre kunskap om näringslära än andra föräldrar.
Jag känner flera personer som ätit vegtariskt sen födseln och alltid mtt bra.

När det gäller att lägga sig hur andra uppostrar sina barn så verkar det inte bara vara vegetarisk mat folk klagar på. Det verkar fritt fram att säga vad som helst tyker jag. Efersom min son är autistisk och ibland beter sig "konstigt" vet jag ite hur många gånger jag har fått höra av främmande mäniskor vilken dålig mamma jag är , att det är mitt fel att han bete sig så o.s.v.
Överhuvudtaget verkar det fritt fram att klaga på andras barn om det mesta.

6:01 em  
Anonymous Anonym said...

Tack, Becka - du är givetvis förlåten!

Självklart kan man inte låta barnen JÄMT välja PRECIS vad de vill äta. Då finns det en risk att de uteslutande äter skräpmat, semlor, bullar, godis m m. Ett sådant förhållningssätt vore rätt extremt.

Men å andra sidan anser jag att man - då det handlar om bra mat - inte bör förbjuda dem att äta sådan på grundval av att den härstammar från exempelvis köttriket. Detta under förutsättning att detta inte är medicinskt betingat, givetvis.

Jag tror absolut att du är en bra mamma - och har aldrig insinuerat något annat. Inte heller tror jag på fullt allvar att du - av ren princip - nekar dina barn diverse (bra tillagade) kötträtter om de skulle bli sugna på sådana när middagen infinner sig.

6:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home