tisdag, oktober 03, 2006

skolmat

Läste hos Tolken om franska barns matvanor och måste säga att jag känner igen mycket från Spanien. Här i Spanien verkar inte fenomenet lördagsgodis existera. Läsk är helt normalt som måltidsdryck och barnen äter bullar och chaokladkakor som mellanmål.

Spanjorerna är inte direkt kända för att vara några storätare på morgonen utan man äter en ganska liten frukost ofta bara en kaffe , matvraken tar ett rostat bröd eller en croiassant till. Barnen äter många gånger rostat bröd med olika chokladpålägg som Nutella eller mjölk med olika chokladflingor och kanske dricker man cola cao till. Cola cao är Spaniens motsvarighet till Oboy men den är så mycket godare än Oboy.

Skolorna här serverar dock väldigt bra mat med förrätt , efterätt och varmrätt. Maten känns betydligt roligare än dom sönderkokta potaisar jag själv minns från skolan. Naturligtvis är det alltid spansk mat. Det förekommer aldrig någon "konstig" , exotisk eller utländsk mat i skolmatsalen. På baksidan av menyn vi får hem från skolan varje månad finns detaljerade förslag på vad vi ska äta till middag för att komplettera lunchen perfekt.

Personligen är jag inte så imponerad av spansk mat. Instämmer verkligen med Nadia .
Den spanska maten är inte särskilt varierande eller innehåller särskilt mycket kryddor mest dränks den i olivolja och vitlök. Tanken är att råvarorna ska smaka. Personligen är jag förtjust i mer kryddstark mat. Så är det tyvärr inte alltid utbudet på vegetarisk mat alltför stort.
Nu varierar dom lokala köken i Spanien kraftigt. Här i Madridregionen äts mycket grytor som innehåller allt möjligt och som får koka i evigheter innan dom serveras.

Så här beskriver författaren och före detta Madridbon Herman Lindqvist en typisk spansk gryta i kåseriboken "Caramba säger dom aldrig":

" Man låter olivolja koka upp sen slänger man ner allt möjligt man hittat, kört över på vägen eller på annat sätt fått tag i. Lite kött, lite inälvor från diverse djur. Fisk kyckling, grönsaker. Kanske en bit av en ål, nejonögon, lövgrodor. Ja, det finns så mycket på torg och i skafferier, några skålar med kalvhjärna eller svinbräss, det går utmärkt. Grytan kan koka hur länge som helst. Då och då slänger man i någon ny ingrediens som man kommit över billigt, en korv eller så. Huvudsaken är att vitlöken aldrig tar slut. Det gör den aldrig. Till slut då gästerna är så hungriga att de inte längre har någon motståndskraft slafsar man upp grytan på tallrikar. Har man inga andra rätter äter man spadet för sig som soppa och grytjoxet för sig. Huvudsaken är att det går fort."


Nu är spanjorerna inte dumma utan för att slippa äta spansk mat har man uppfunnit tapas. Tapas är smårätter som man ofta kan få gratis eller köpa till en billig penning om man köper något att dricka i en bar. Ibland är det bara ett fat oliver men ofta kan det vara avancerade och goda rätter. Äter man ett par tapas blir man garanterat mätt och slipper äta spanska grytor med okänt innehåll.Jag gillar verkligen tapaskulturen och har tidigare skrivet ett inlägg om dom vanligaste tapasrätternaJag tycker tapaskulturen är trevlig och det är något jag kommer att sakna när jag snart flyttar från Spanien. Det är trevligt att inte bara gå ut och dricka något utan att också samtidigt prova olika smårätter. Man kan gå från bar till bar och prova olika tapas i dom flesta spanska städer. Ett tips är att där det är flest människor och mest servetter och fimpar på golvet har man bäst tapas


3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tillhör de som gillar spansk husmanskost, har antagligen vant mig.
Precis som du är jag extra förtjust i tapas, har en hel del recept på min spanska sida:
http://www.ma-design.net/spain/spain.php

Vad jag uppskattar med spanska köket är de färska råvarorna, fast min gubbe gnäller ständigt och jämt på fisken och skaldjuren, som kommer från varma vatten. Kan i viss mån hålla med honom...

10:58 em  
Blogger Thérèse said...

Mimo - jag ogillar ju inte spansk mat men jag tycker det kunde vara lite mera krddor och lite mera variation... Tapaskulturen däremot är underbar

11:42 em  
Blogger Thérèse said...

Nadia - Ja visst är den bra. Jag har faktiskt haft med den tidigare på bloggen , i januari.
Håller med om att spansk mat är grymt överskattad av spanjorerna. Tycker också det är lite tråkigt att så många spanjorer är så ointresserade av andra länders mat. Känns lite som det var i Sverige för några decenier sen när alla åt svensk husmanskost och basilika var en extremt exotisk krydda.

1:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home