onsdag, oktober 04, 2006

söka jobb

Varje dag surfar jag in på platsbanken på Arbetsförmedlingens hemsida och letar jobb. Ibland mailar jag eller ringer något ställe. Då och då får jag mail eller sms av kompisar som tipsar om jobb jag kan söka. Jag vill bara ha ett jobb och en lön i slutet på varje månad så jag kan tänka mig att jobba med nästan vad som helst.
Att söka jobb är tyvärr väldigt tråkigt och tidsödande. Helst skulle jag vilja att någon ringde eller mailade och erbjöd mig ett jobb. Vet inte om det finns någon som fått jobberbjudande via en blogg men det kanske kan vara värt ett försök.

Jag är väldigt trevlig och social och inte alls så lat och folkskygg som jag då och då själv påstår. Tvärtom tycker jag det är kul att träffa nya människor , jag har väldigt lätt att komma överens med folk och jag har inget emot att jobba mycket. Fast jag ska vara ärlig och säga att jag inte direkt är någon karriärsmänniska , det kommer alltid att finnas en hel del saker i mitt liv som är viktigare än jobbet.
Jag kan mycket och lär mig snabbt nya saker. Jag har många universitetspoäng , mest i internationella relationer och ekonomi (både nationalekonomi och företagsekonomi) och jag pratar och skriver mycket bra engelska och spanska och lite franska. Ska jag vara ärlig förstår och läser jag franska bra men pratar som en kratta och kan inte skriva alls. Har inte heller direkt några problem att uttrycka mig i tal och skrift på svenska och tycker om att skriva.

Jag kan en hel del om datorer och det är ju modernt och bra. Så har jag körkort om det skulle efterfrågas. Jag är en lugn och sansad bilförare.
Jag har dykcertifikat och gillar dykning men har inte dykt på länge och antar att det inte är en kunskap som efterfrågas på så många arbetsplatser.
Inte heller har jag några fysiska eller psykiska defekter eller udda böjelser. Jag är oftast en ganska lugn och glad person som inte stressar upp mig för mycket eller går och retar mig på saker.

Jag har tidigare jobbat med allt möjligt som till exempel dagis , restaurang , bar, affär , vård , obehörig lärare och en hel del annat. Men eftersom jag har äst mycket ekonomi och internationella relationer vore det kul att kunna använda det i ett jobb. Jag har skrivit uppsats om skatteparadis i världen och har väl bra koll på hur det funkar men är ingen expert på hur man gömmer undan pengar i små östater.

Varken jag eller mina barn är sjuka särskilt ofta. Eftersom jag har barn vill jag helst undvika att jobba kvällar och helger annat än i undantagsfall.
Annars är jag duktigt på att ta egna initiativ och lösa problem och är kreativ som bara den. Måla och rita är jag också ganska bra på. Jag gillar att resa , titta på film , fotografera, yoga och träna i perioder. Jag läser mycket , är väldigt intresserad av historia och gillar att gå på museum. Jag är nog ganska vanlig , präktig och skötsam i största allmänhet. Både allmänbildad och väluppfostrad kan jag nog också titulera mig.

Så är det någon som har något bra jobb att erbjuda mig i Stockholmstrakten tveka inte att höra av er. Ni kommer inte att ångra er. Det är inget hinder om jobbet är roligt och välbetalt.

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är också inne på Arbetsförmedlingens platsbank varje dag och letar och letar och letar... Mitt jobb är okej, bortsett från att det är stillasittande HELA TIDEN (vilket är helt, enormt, fruktansvärt tokFEL för min rygg) och väldigt dålig lön. Hade jag tjänat bättre hade jag stått ut till jag kommer på något annat, men just nu vill jag bara en dräglig inkomst... Så jag vet, det är jättejobbigt och tråkigt och tidskrävande att söka jobb.

Haha, "obehörig lärare" lät kul. ;)

Hoppas det går bra med jobbsökandet... jag vet ju att det inte är det lättaste, men du gör rätt som ringer upp ställena, det tjänar man på. Även att gå dit och presentera sig. Ett tips är att BESÖKA Proffice och Manpower till exempel. Nu vet jag att Proffice generellt sett har högre löner (av mina erfarenheter i alla fall), så det är kanske ett hetare tips... ;)

2:34 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - obehörig lärare är när jag varit "native english speaking teacher" på språkskola i Spanien... Inte helt sant och jag har absolut ingen lärarutbildning. Lärare är inget jag egentligen vill jobba med heller.

Jo jag har tänkt kolla Manpower och Proffice. Manpower söker tydligen 1000 ekonomer så det kanske vore nåt.

2:38 em  
Anonymous Anonym said...

Men kul att du varit lite lärare ändå!

Jag har faktiskt skrivit en låt om att söka jobb. Jag skrev den en arbetslös dag för två år sedan. Det är Lena Philipssons "Det gör ont". Min låt heter "Söka jobb" och är, om jag får säga det själv, helt fantastiskt bra. Haha! Kanske borde lägga ut den på bloggen...

(Pst, jag jobbar på Manpower, brukar vara ganska tyst om vem jag är anställd av eftersom jag snackar mycket skit om mitt jobb.)

3:22 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - nu blir jag ju nyfiken , klart du ska lägga ut låten på bloggen.
Lärare var nog inte riktigt min grej. Fast visst kan jag vara lärarvikarie ett tag i brist på annat.
Så du jobbar på Manpower, är det lätt att få jobb där? nästan alla pratar väl skit om sina jobb. Maken har sin hobby som jobb men det är han nog rätt ensam om.

6:17 em  
Blogger Ataharis said...

Kolla eniro.se också, de har en platsbank som samlar fler jobb än AF. Sen kan det vara läge att kolla med det fackförbund du (kanske) tillhör och deras interna jobbförmedling. En del fack har sånt, plus jobbannnonser i medlemstidningar. Är du sedan ekonom kanske du är med i någon sådan organisation, eller kan bli, för de förmedlar mycket jobb. Väldigt många jobb kommer aldrig till AF.

Just därför kanske du skulle tänka på (men det har du säkert redan gjort) att lägga upp din profil så att den är sökbar på Monster.se till exempel. Googla karriärsajter. Likaså Adecco, Manpower, Proffice med flera. Kolla upp företag och spontansök.

Det är aptråkigt och långsamt, men med många krokar i vattnet så går det förhoppningsvis snabbare! Din profil är ju verkligen mångsidig. Men nu har du ju också ett riktigt guldläge att få ett drömjobb, både komma på och hitta, ta till vara på det...

Lycka till!

6:26 em  
Blogger Thérèse said...

Trulsa - tack för alla tips. Jag har faktiskt inte lagt upp min profil någonstans bara tänkt på det. Får väl sitta med det ikväll kanske. Behöver ju helst ett jobb omgående för jag får ingen a-kassa eller något eftersom jag varit utomlands och inte jobbat det senaste året. Stressande.

6:34 em  
Blogger Blancaflor said...

Du låter som en perfekt medarbetare! Jag skulle anställa dig om jag kunde ;)

9:31 em  
Blogger Thérèse said...

Blancaflor - åh tack , jag skulle gärna vara anställd av dig :)

9:32 em  
Anonymous Anonym said...

Vi får väl se om jag lägger ut den nån gång... :)

Jag tror inte det går att säga rent generellt om det är lätt eller svårt att få jobb hos Manpower... Manpower är så otroligt stort och är så otroligt mycket! Jag jobbar på ett contact center och på dessa är det väl relativt lätt att få jobb, det är rätt mkt folk som kommer och går... Vi är inte uthyrda som många tror att Mp handlar om, utan vi sitter på en fast plats på ett kontor och har uppdrag hos oss. Sen kan man ju även vara uthyrd hos vissa Mp och åka ut på företag.

12:38 fm  
Blogger Thérèse said...

Johnna - klart du ska lägga ut den! Jag kommer att var som en hök på din sida ;)

Det var mer än jag visste , jag trodde alla Manpower-anställda åkte ut på företag. Låter bättre att sitta på en fast plats än att åka runt på olika företag.

7:12 em  
Anonymous Anonym said...

Definitivt, jag trivs bra vid mitt egna hörn på jobbet med MITT skrivbord och MIN dator och MINA saker. Jag skulle inte vilja vara uthyrd, jag trivs bättre att vara på ett ställe och ha samma kollegor osv.

7:16 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Intressant initiativ att söka jobb via bloggen. Lycka till! Har du fått något svar? Jag kanske borde göra samma sak som du.

12:48 em  
Blogger Thérèse said...

Cliff hanger - jag har tyvärr inte fått något svar ...än. Hade varit kul att få.

12:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home