fredag, september 01, 2006

fumar

En stor skillnad mellan Sverige och Spanien är rökningen. Här i Sverige verkar ingen röka och det finns ingenstans man får röka. I Spanien röker alla och man får röka överallt och man röker även där man inte får röka.
Personligen tycker jag det är ganska skönt att slippa gå in i en dimma där man knappt ser handen framför mig gång jag ska ta en cortado (mitt spanska favortikaffe).
Samtidigt kan jag kanske tycka det är en aning hysteriskt i Sverige också. Rökarna borde ju kunna få sitta på en avdelning på kaféer eller krogar istället för att tvingas ut i snöslask och vinterstormar.

19 Comments:

Blogger becka said...

Fast hur man än gör blir alltid någon diskriminerad, om rökarna sittwer vid avgränsade bord så är det inte tillräckligt för att astmatiker och alllergiker ska slippa bli drabbade. dessutom får många bartenders och cafébiträden sjukdomar av röken. men visst, jag förstår att många rökare kan känna att det bedrivs hetsjakt på dem. Många börjar ju röka i väldigt unga år (jag var storrökare redan i fjortonårsåldern) och kan helt enkelt inte sluta. Fast jag tycker rökförbudet är skönt, dels för att man inte luktar skit när man kommer hem från krogen, dels för att det gör det lättare för mig att låta bli rökningen;-)

9:46 fm  
Blogger Thérèse said...

Becka - jag tycker också det är jätteskönt att slippa rök när jag går på krogen. Man slipper att lukten sätter sig i kläder och hår och det är lättare att inte börja för en som har slutat röka.

10:12 fm  
Blogger Anna Malaga said...

En annan sak är ju att alla är mer hälsomedvetna i Sverige.
Här spelar det inte sâ stor roll om nâgot är farligt, vare sig det är nikotin, kokain, aspartam eller att âka motorcykel utan hjälm.

5:50 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - javisst är svenskar mer medvetna och bryr sig mer om hälsa och även faror och risker av andra slag. Ändå lär genomsnittslivslängden bara vara några månader längre för svenskar än för spanjorer trots att fler spanjorer röker och dör i trafiken

5:59 em  
Blogger Anna Malaga said...

Ja, det beror pâ att spanska kvinnor lever sâ länge, längst i Europa. De äldre kvinnorna röker ju inte, äter bra mat och dricker gärna ett glas vin till maten men aldrig sprit. Männen däremot förbrukas ganska snabbt ;-)

6:10 em  
Anonymous Anonym said...

Nej, jag tycker det är HELT rätt att rökarna får gå ut i snöslask, spöregn och så vidare om de nu måste blossa. För röken som kommer ut ur deras munnar är giftiga, och jag tycker det är jättebra att vi andra skonas från det. Giftet som kommer ut som rök är ju giftigare än själva cigaretten... d.v.s. det är värre att vara passiv rökare än att vara rökare.

När man kommer hem från en rökfri kväll på krogen, luktar man bättre, måste inte duscha direkt eller tvätta kläderna, och man mår bättre dagen efter!

Jag har inget emot rökare (förutom att det är en konstig idé att de röker), de är också människor, fast inte lika länge... ;)

7:08 em  
Blogger Per said...

Nej nu måste jag påminna om det ljuva 70-talet verkar det som här. Tänk när det fans rökklass på flygpan -rökare, eller icke rökare? När det fans rökkupeér på SJ's vagnar!

Vi hade heläckningsmatta hemma och ovanpå denna en vit lurvig matta (full med grå fläckar av aska och annat mysigt). Hemma röktes det friskt var som helst i hemmet. Jag fick pengar av morsan att åka iväg till kiosken att köpa ett paket gula blend (som alla skjuksköterkor rökte då, om inte mentol förstås). Som motprestation fick man lite pengar att köpa plockgodis som tanten i kiosken plockade med tång bit för bit, fast det var bara skoj att dra iväg på hojjen kl 20 (allt stängde innan 21 på den tiden).

11:01 em  
Anonymous Anonym said...

70-tals Per: när jag flygde som barn hade jag oturen att hamna precis framför rökraderna. Som om röken stannar på rökraderna/i rökkupén/på rökavdelningen på café/restaurang - nej! Jag fick huvudvärk som satt kvar resten av dagen. Mycket otrevligt.

7:25 fm  
Blogger Per said...

johanna: Mins du du hur du fick huvudvärk? Om man röker själv kan man få huvudvärk, men av bara passiv? Jag lade aldrig direkt märke till röken tror jag eftersom den fans överallt jämt. Rökdimma var det naturliga, så om man nån gång fick en nypa frisk havsluft blev man nästan sjuk...

Jag var dock med i skolkampanjen VISIR (VI Som Inte Röker), jag tror jag måste blogga om denna svenska kampanj!

10:42 fm  
Anonymous Anonym said...

Jodå, jag har varit jättekänslig för rök och fått huvudvärk när jag vistats bland röken. Min mamma är likadan. Eller, rättare sagt: min mamma är värre. Det är dock bättre nu, blev nog van när jag var i Paris...

10:45 fm  
Blogger Anna Malaga said...

70-tals Per - jag tycker att du ska blogga om de otroligt bittra och sura tanterna i godiskiosken, som hade det tacksamma jobbet att plocka ihop en godispâse för en femma.
"Kan jag fâ EN supersalt, EN grön groda...."

12:46 em  
Blogger Per said...

anna: Nu har jag gjort det!

2:43 em  
Blogger becka said...

På baraben delar jag ju ytrymme med ett femtiotal killar, så nu har jag startat en alldeles egen blogg att ha vid sidan av den:-) Det blir en massa blandad skit, men mycket fotboll såklart haha. Min första text angår faktiskt er Hammarbyare med. Puss

7:46 em  
Blogger becka said...

Oj glömde adressen
http://www.bollenarrund-becka.blogspot.com/

7:46 em  
Blogger Lugnetetc said...

Näää jag tycker inte "synd" om rökarna. Jag tycker synd om de som vill sluta och har svårt att sluta. Men eftersom de flesta verkar ilja sluta så tycker jag nog synd om dem alla?

Frankrike verkar vilja införa rökförbud 2007! Hurra! Må denna lag följas...

3:13 em  
Blogger becka said...

Hur länge till är du kvar i Sverige förresetn? Är det en månad? Vore kul att ses en sväng till kanske. Du har förresten glömt att länka till min blogg;-)

6:42 em  
Blogger Anna Malaga said...

Hmmm...nu tycker jag att Barajagjohanna ska komma och klaga pâ uppdateringen igen ;-)
Dessutom glömde jag den viktigaste frâgan: har du dansat till Boten Anna?

12:41 fm  
Anonymous Anonym said...

De kanske inte har datorer i Sverige...

8:01 fm  
Anonymous Anonym said...

HAHAHA, okej, here I come!
Therese, SKÄRPNING!!! Du kan inte hålla på såhär, vi saknar dig ju!

8:21 fm  

Skicka en kommentar

<< Home