lördag, augusti 12, 2006

krönika

Läste den här krönikan av Elin lindqvist i Aftonbladet. Kände igen mig så otroligt mycket. Precis som hon har jag bott i ett fattigt område i Indien och det har påverkat mig starkt. Precis som hon har jag känt en blandning av tacksamhet och skuldkänslor för att just jag har ett sånt land som Sverige att komma tillbaka till och för att just jag kan välja var jag vill bo. Jag tänker fortfarnade på fattigdomen i Indien varje dag och har pratat så mycket om det med mina vänner att dom knappt orkar lyssna längre.

Nu ska jag ju till Sverige om 5 dagar , det är nästan 9 månader sen jag var där sist. Jag känner både längtan och vemod. På något sätt är en bit av mig redan mentalt i Sverige medans en annan bit av mig alltid kommer att bli kvar här i Madrid.

Elin Lindqvist avslutar sin krönika så här vackert att jag bara måste citera:

"Här i Sverige känns det som om ett ögonblick varar längre än i andra länder. På sommaren skymmer det sakta. Vinterns snö ligger kvar långt in på våren. Det är nog det som ligger bakom både den trygghet och det vemod jag känner när jag är i Sverige."

3 Comments:

Blogger Thérèse said...

Anna - hej , jag har också Tokyo Natt , jag har t.o.m träffat och pratat med Elin en kväll i Göteborg! Hon gillar dykning och har iallfall jobbat som instruktör , vet inte om hon fortfarande gör det.
Åh jg borde ta tag i min dykning , det är ju så roligt och ändå har jag inte dykt på evigheter.
5 poäng marinekologi låter ju kul , jag kanske kan ringa och kolla om det finns platser när jag kommer om 5 dagar.
Det svenska vemodet är hur skönt som helst ;)
Kram

2:32 em  
Blogger becka said...

Fem dagar Thérèse! Gud vad snart! då dröjer det ju inte länge tills du dimper ner här i Götet med:-)Fint citat av Elin Lindqvist förresten

10:16 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - efter midnatt nu så bara 4 dagar kvar , ringer så bestämmer vi när det passar att jag dimper ner i Götet

11:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home