torsdag, maj 18, 2006

osvenska

Mina föräldrar åkte hem igår efter 4 dagar i Madrid. Dom hade med sig några böcker till mig bland annat Bodil Malmstens Priset på vatten i Finistère som jag skev lite om tidigare. Fortfarande ingen som vet vilken del av Frankrikes kust det är billigast att skaffa ett hus?

Dom hade också med Gillis Herlitz bok Svenskar hur vi är och varför som Virvla tipsade mig om. Väldigt rolig bok man skrattar igenkännande hela tiden. Jag har bara hunnit läsa halva boken än så länge.

Författaren Gillis Herlitz presenterar i början av boken en lista på sånt som är typiskt svenskt. Han har frågat grupper av svenskar vid flera tillfällen och dom vanligaste punkterna blev.

¤Tystlåtna
¤Reserverade
¤Lagom
¤Lydiga mot överheten
¤Kyliga i relationer
¤Rädda för att ta kontakt
¤Avundsjuka (den kungliga svenska!)
¤Blyga

Det måste ju vara väldigt unikt i världen att dom 8 vanligast punkterna vid en sån här undersökning är relativt negativt laddade.
Varför inte säga

¤Jämlikhet
¤Solidaritet
¤Ärlighet
¤Syn på barnuppfostran fri från aga
¤Naturälskare
¤Synen på miljöfrågor
¤Synen på demokrati
¤Lugna och artiga

Det är skumt att det är så bra att vara osvensk och att Sverige och det svenska av så stora grupper ses som något negativt.
Väldigt många av dom som skriker ut hur osvenska dom är känner jag att jag har väldigt lite gemensamt med.
Oftast är det personer som anser att dom själva inte bara är snygga utan också intelligenta. Till dom stora intressera brukar mode och shopping och lyx höra. Dom tycker att dom lever ett otroligt spännande liv i en liten håla i Skåne , Norrland , någon studentstad eller en förort till Stockholm. Minst lika glamouröst som Sex and the City tjejerna. "Alla" är förstås avundsjuka på dessa individer , iallfall enligt dom själva. Dom bor glamouröst i en hyresetta , studentrum eller hyres tvåa ev. trea som dom delar med den lika coola osvenska pojkvännen/flickvännen. Är det kvinnor läser dom naturligtvis Veckorevyn och likande tidningar och har stenkoll på Paris Hilton och andra mediokra Hollywoodkändisar som för tillfället är "inne".
Det som förvånar mig är varför alla dessa coola, framgångsrika, snygga, intelligenta , osvenska människor som hatar Sverige och svenskar bor kvar i Sverige? När jag som är typisk vanlig svensk kan flytta och skaffa mig ett liv och arbete i utlandet borde det väl vara än ännu enklare match för dom att snabbt hitta ett glamouröst toppjobb och bostad var som helst i världen.

Jag är rätt vanlig , varken snyggare eller intelligentare än andra. Kanske har jag mer univeristetspoäng än dom flesta 22o stycken men det är inget mått på intelligens. Mitt intresse för mode, shopping och lyx är obefintligt. Jag lever inte mer spännade liv än vilken annan tvåbarnsmamma som helst. När jag tänker efter är jag väldigt helyllesvensk. Trots det har jag klarat av att skaffa mig ett liv och ett arbete utomlands.

Bodli Malmsten skriver på ett ställe i Priset på vatten i Finistère "Utlandssvensk är ett skällsord , en skymf mot varje från Sverige utflyttad enskild person. Utlandssvenskar klagar på de höga skatterna, kallar Sverige för landet lagom , spelar golf i löjliga kläder i de soliga länder där de lever sitt parasiterande pensionärsliv"

Jag kan inte annat än hålla med. Ordet utlandssvensk har en väldigt dålig klang i mina öron. Någon som sitter under solen, dricker drinkar , spelar golf och ständigt klagar på Sverige gärna med en förmögenhet på bankkontot. Ingen grupp jag kan identifiera mig med. Att jag ändå använder det på presentationen av mig på bloggen är för att jag inte hittade något bättre. Men många gånger har jag tänkt ändra det till svensk boende i Madrid eller nåt likande.

8 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Du vet väl om att Bodil har en blogg?

1:15 fm  
Blogger Thérèse said...

Jodå , jag har den t.o.m länkad. Lite tråkigt att hon tagit bort möjligheten att kommentera bara. Jag tycker att hela grejen med en blogg försvinner om man tar bort kommentarerna. Men hon skriver bra , har humor och fina biler så jag tittar in då och då även om det inte blir dagliga besök.

1:18 fm  
Anonymous Anonym said...

Haha, jag kunde inte låta bli att skratta åt beskrivningen av de där glamourösa unga tjejerna som läser Veckorevyn och har stenkoll på Paris Hilton. Jag associerar direkt till en hel del modbloggar där ute som stämmer perfekt in på beskrivningen. Ja, jag säger då det... :)

8:36 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag hade faktiskt inga modebloggar i tankarna när jag skrev. Tänkte mest på folk jag träffade när jag bodde i Uppsala som skröt över hur osvenska dom var. Eftersom jag aldrig har haft så mycket gemensamt med osvenska svenskar som bara klagar på Sverige och eftersom jag läser den där boken kände jag att jag ville skriva nåt. Naturligtvis kan jag också klaga på Sverige men väldigt mycket är bra och jag gillar svenskar. Jag har skrivit det flera gånger , jag flyttade inte från Sverige för att jag tycker illa om Sverige utan jag och maken fick inga jobb efter lång universitetsutbildning och han doktorerade på Chalmers. Men i Europa verkar det lättare att få jobb med svensk utbildning än i Sverige. Nu trivs jag bra och jag skulle vilja flytta till Frankrike några år när den här perioden i Madrid tar slut om 1.5 år men så småningom kanske jag kommer tillbaka till Sverige. Det beror på jobb , skolor till barn och annt

10:59 fm  
Anonymous Anonym said...

Ps. Hur var det med dina föräldrar? Tänkte på tidigare blogginlägg.

10:08 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, visst är bilderna i Bodil Malmstens blogg härliga? Såg du den med krabborna? Jag kunde liksom känna den salta hgavssmaken bara genom att se på den. Underbar! Priset på vatten i Finistere är en av de slitna böcker som ligger på landstället i skåne och som jag läser om nästan varenda sommar.

10:58 fm  
Blogger Thérèse said...

Tolken - läs inlägget San Isidor! Jag och maken var ute och festade mer än jg gjort på många år. Fast jag är inte så mycket för att festa egentligen. Var väl egentligen inte på humör nu heller för vi gjorde så mycket på dagarna att jag var trött på på kvällarna. Vi hann med guidning , loppmarknad , restauranger , köpcenter , tivoli, museum och mycket annat

12:11 em  
Blogger Thérèse said...

Sofia - Ja både Bodils blogg och boken är suveräna. Synd bara att hon har stängt av kommentarerna. Det blir liksom ingen blogg då

12:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home