torsdag, maj 11, 2006

räv

På måndag är det helgdag i Madrid och tydligen årets största fest med folkdräkter ,danser , parader , tjurfäktning , mat och vin och mycket annat. Det är stadens skyddshelgon San Isidor som firas.

Så imorgon ska 4 åriga dotterns dagis ha en liten San Isidors fest. Flickorna ska kläs i prickiga klänningar med volanger såna som flamencodansöser brukar ha. Sen ska dom dansa , äta choklad och en kossa ska komma eller rättare sagt någon som är utklädd till kossa. Dottern har pratat om det hela veckan och sett fram emot det.


en liknande klänning ska dottern ha , det finns till och med såna skor med klack som danserskan på bilden har till flickor som är yngre än min dotter. Ska väl säga att klänningarna har dom på skolan , läraren visade mig så vi har inte köpt någon till henne.

Men det här är bara för barn och personal. Inte för att jag hade tänkt gå. Varje gång jag kommer dit blir jag omringad av dotterns kompisar och utfrågad om Sverige och jag får säga saker på svenska som dom skrattar jättemycet åt. Hahaha hur kan man säga kom ,när alla vet att det heter venga o.s.v

Dagis här känns mycket mera stängt för föräldrar än svenska dagis. Man får helst inte komma före klockan 16 och hämta och då ska man stå utanför dörren och vänta på att barnen kommer ut på led. Jag har aldrig hört om föräldrar som är med en dag på dagis här. Även om jag inte har varit det själv i Sverige så förekom det att föräldrar var med när jag jobbade på dagis. Då hade man två kontaktdagar per barn och år att ta ut. Man fick alltså pengar från försäkningskassan för dom dagarna och kunde vara med på dagis eller skola. Kontaktdagarna togs bort i mitten på 90-talet tror jag.

Här hade vi ingen inskolning mer än att dottern första veckan gick halva dagar. Det var inte kul att bara lämna henne , låta dom stänga dörren och sen gå iväg. Hon tyckte också det var väldigt jobbigt men personalen är jättebra och pysslade om henne lite extra i början.
På svenska dagis är inskolning självklar. Mamma eller pappa är med dom först dagarna och börjar sen med att gå iväg en liten stund och sen längre och längre stunder.
På sonens skola är det kanske mer "svenskt" på den här punkten men han går på en skola för autistiska barn och då kanske det blir en annan grej även i Spanien.

Till sist måste jag komma till rubriken på inlägget. Jag har länge surfat med Netscape men ibland har jag varit vansinnig för det har inte gått att öppna vissa sidor och varit allmänt krångel. Äntligen har jag kommit till skott och bytt till Firefox. Vad smidigt allt funkar nu. Jag är helt såld på Firefox. Skulle rekommendera alla att byta.


favoriträv

7 Comments:

Blogger Efva said...

Absolut favoriträv!!! :D

8:46 em  
Blogger Helena said...

Firefox är jättebra... har kört med den i nåt år nu och den är mycket stabilare än till exempel IE!

8:51 em  
Anonymous Anonym said...

Jag får väl testa, men det gäller som sagt att komma till skott.
Frankrike är minst lika stängt som Spanien, inte ens polisen får gå in i skolan, skolan ses som en absolut frizon för barnen där lärarna är proffsen som vet hur det ska vara. På vår skola kör de med "öppna" klasser, det innebär att föräldrar som är intresserade får tala om att de vill komma till klassen och då får man vara med i 2 timmar vid ett tillfälle/läsår när det passar in i lärarens planering. Och det är inte alla lärare som är med på det heller. Däremot tycker jag att det har funnits ett enormt engagemang för vår sex-åring som ju är lite sen och väldigt blyg. Där har man inte sparat på varken krut eller föräldradelaktighet. Vi har varit på massa möten, och utbytt spaltmeter av meddelanden med läraren, och jag får nog säga att vi inte känt oss klappade på huvudet utan tvärtom som en delaktig part i det hela.

9:58 em  
Blogger Thérèse said...

Freja och Helena - ja jag är helt såld.

Tolken - Lärarna är väldigt bra och trevliga på alla sätt på mina barns skolor också. Jag förstår naturligtvis att föräldrar inte kanske kan komma och vara med på lektioner utan att fråga innan. När jag gick i skolan var det aldrig föräldrar med men jag tänker på 4 åringen som faktiskt går på dagis. Hon ska vara där mellan 9-16 , i Sverige kan man ju hämta barnen lite när man vill. Visst skulle inte spanska dagiset säga nåt om jag hämtar henne tidigare någon enstaka gång men i princip är det hela dagen som gäller. Dagiset här är nog mera skola än svenskt dagis även om det inte är skola. Dom går till matsal och äter , tränar bokstäver och siffror och sånt.
På dagiset/skolan (det är från 3-13 år så både dagis och skola) finns en mycket aktiv föräldrargrupp men dom ordnar mest olika fritidsaktiviteter och lägger sig inte i skolans jobb.

10:12 em  
Blogger Thérèse said...

Tolken - jag blir lite nyfiken på det där med att inte ens polisen fr gå in i skolan. Om ett grovt brott begås på en skola måste väl ändå polisen få gå in? Eller ska dom ha skolledningens tillstånd först? Jag har aldrig hört om det så jag vet inte om det gäller här också

2:16 fm  
Blogger Me said...

Jag använder också FOX, men ibland klarar den inte av japanska tecken. Särskilt när jag använder hotmail. Men över lag är det ett dunderprogram.

1:40 em  
Blogger Thérèse said...

Japaneseviking - jag har hört att hotmail , yahoo och dom har problem med japanska tecken om man inte använder hotmail japan och yahoo japan.Om dom heter exakt så vet jag inte men på vanliga hotmail.com och yahoo.com ska det vara svårt att läsa japanska och kinesiska tecken.

2:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home