tisdag, maj 16, 2006

san isidor

Igår var det helgdag i Madrid. Madrids skyddshelgon San Isidor firades. Vi firade med att gå på tivoli i en park i närheten av där vi bor och åka radiobilar med barnen. Sen var vi ute och åt på ett svinfyrt ställe. Jag misstänker starkt att dom saltade notan rejält. 2 flaskor vin , två fat choritzo , en smörgås, patatas bravas (stekt potatis i stark tomatsås) , en läsk och två vatten 105 euro. Kan aldrig stämma för det var ett vanligt sunkhak inget "fint" ställe.

Mina föräldrar som är på besök hade sen den goda smaken att gå med barnen hem. Jag och maken gick ner till tivolit igen. Men vi åkte inte karuseller utan hamnade i ett öltält och snackade med en kommunalpolitiker i Alcobendas. Han var den enda representanten för IU (Izquierda Unida, på svenska förenade vänstern) i stadshuset i Alcobendas. Vi blev bjudna på flera mojitos , fick höra cubanska kampsånger och fick reda på att vi bor i en högerkommun.

Efter ett tag tröttnade vi på politiken och gick vidare till en ganska trevlig bar. Det blev några öl innan vi gick hem för att sova. Idag ska jag gå med mina föräldrar på Pradomuseet och titta på tavlor.

Ja just det , jag besökte IKEA i Madrid igår , dom har börjat sälja Djungelvrål. Hurra!

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag saknar rapporterna om hångel mot bardisken?

11:41 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Grattis till djungelvrålet, jag har förstått att det betyder mycket för dig. :-)

12:22 em  
Blogger Efva said...

*skrattar*

Ja det va det märkliga med IKEA i Neasden när jag bodde i London. Dom sålde blommig falukorv, mjuk pepparkaksmix och vitlökssill (!)... men inte salt lakrits!!! Vi fick förlita oss på besökande vänner och familj för att få fatt i turkisk peppar och djungelvrål. Och annat som man kan tänkas sakna. *suck*

När vi påpekade bristen visade det sig att den som va ansvarig för butiken på IKEA va engelsman och utan ett uns hum om va som finns i svenska butiker. En vän till mig som jobbade där som trainee chef började omedelbart lobba för att dom skulle börja ta in mer klassiska svenska vardagsgrejer. Hon saknade oxå lakritsen... ;)

4:14 em  
Blogger Nejma said...

*avis* Sitter här och pluggar urtrisst körkortsteori (*urk*), har PMS och ett enormt saltlakritssug och så skriver du att du köpt djungelvrål på Ikea! Livet är bra orättvist ibland.... *tycker synd om mej själv*

Förresten så heter partiet Izquierda Unida. ;-)

Låter annars som en trevlig dag, men inte 17 fattar jag hur dom kunnat ta så himla mycket pengar för lite vin och chorizo... Ett kg chorizo går ju inte på mer än 7 - 8 euros, hr mycket åt ni egentligen? Det låter som en rejält saltad nota... Fick ni kvitto?

/Nejma

12:11 fm  
Blogger ecka said...

Hej Thérèse! Jag har lagt in en länk till dig på min sida... hoppas det är ok!?

Annars är jag grön av avund för saltlakrisen på ikea, önskar att vi ens hade ett ikea här... men men... man kan väl inte få allt här i livet.

12:26 fm  
Blogger Unknown said...

105 euro??? är det lagligt att ta så mycket?:)

10:52 fm  
Blogger Thérèse said...

Virvla - sånt är jag för pryd att blogga om.

Nadia - det låg på gågatan i Alcobendas , servetriserna var fruktansvärt förvirrade och servicen usel. Vi måste ha blivit ordentligt blåsta om inte två flaskor vatten och en coca cola gick på 30 euro..

Mango - tack , ja nu kanske det blir tätare IKEAbesök för mig

Freja - IKEA är verkligen räddningen när man saknar nåt svenskt. Jag brukar inte sakna nåt annat än sallakrits och någon gång en knäckemacka

Nejma - den var rejält saltad. Typsikt att enda gången det hänt var när mina föräldrar var här. Dom som redan har fördomar att man blir lurad och rånad överallt här

Ecka - tack så mycket , alltid kul att bli länkad

Ulrika - Jadå gå och ät nåt på Plaza Mayor i Madrid , då skjuter notan i höjden rejält

1:53 em  
Blogger Nejma said...

Thérèse - helt off topic - jag har blivit intervjuad på spansk lokalradio (på svenska!). Kolla in på min blogg så hittar du länken. *s*

Kram,
Nejma - numera världskändis *asg*

9:35 em  
Blogger Thérèse said...

Nejma världskändis;) - verkligen en jättebra intervjuv, du verkar så kunnig och påläst och har en mysig röst.

11:18 em  
Blogger Nejma said...

Tack Thérèse! Det var gulligt sagt! Sanningen är den att jag var supernervös. *s* Tack för länken!!

Kram,
Nejma

12:07 fm  
Blogger Thérèse said...

Nejma - det hördes inte alls att du var nervös. Jag hade förmodligen varit så sjukt nervös att jag hade sagt fel saker och det hade hörts på rösten.

11:24 fm  
Blogger Nejma said...

Thérèse - flera års telefontolkande har nog gett mej en trevlig telefonröst och vanan vid att hålla rösten i skick fast jag varit så nervös att jag hoppat runt samtidigt som jag pratat i telefon. *s*

/Nejma

2:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home