onsdag, maj 17, 2006

Norges nationaldag

I dag på eftermiddagen åkte mina föräldrar tillbaka till Sverige. Vi hann gå på El Rastro , den stora loppmarknaden i La Latina i Madrid på söndagsförmiddagar. Vi fikade på Plaza Mayor , promenerade kring Puerta del Sol , åkte guidad busstur , åt tapas , fick en sjukt saltad nota , vart och tittade på konst på Prado muséet, promenerade i Alcobendas där vi bor, åkte till Plaza Norte 2 och handlade kläder och tittade på IKEAs svensk affär och var på tivoli. Jag tror att mina föräldrar var nöjda med Madridbesöket och tyckte det var kul att träffa barnbarnen.

Även om jag inte bott i samma stad som mina föräldrar i Sverige och inte umgåtts så mycket med dom fick jag min första släng av hemlängtan när dom kom.

Dom hade med några böcker till mig bland annat Bodil Malmströms bok Priset på vatten i Finistère. Jag har nästan läst ut den och kan verkligen rekommendera den. Blir otroligt sugen på att precis som Bodil skaffa ett hus med en liten trädgård i en fransk by nära havet. Undrar vilken del av Frankrike man hittar billigast hus vid havet? En av dom stora nackdelarna med Madrid är dom galet dyra hyrorna och priserna på lägenheter.

Så måste jag göra lite reklam för Nejma som skriver en intressant blogg från Marocko som jag brukar läsa. Hon har blivit intervjuvad på svenska på spansk radio och det går att lyssna på här
Klicka på Lyssna på radio --> Tisdag. Den ligger ute i 1 vecka så ni får skynda er på. Först är det en del nyheter och reklam, sedan kommer Nejma.
Gå in och lyssna! Nejma berättar kunnigt och intressant och Tetuan i Marocko där hon bor med sina två barn.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Böcker var det bästa med resan till Sverige, utan att vi pratat om det köpte jag och Sofia 4 böcker var. Allt i en salig blandning, när ska akademibokhandeln eller bokia börja tjäna pengar på oss utlandsvenskar?

10:11 fm  
Blogger Thérèse said...

Robban - Megastore.se som säljer musik och film på nätet har nu börjat med böcker. Dom har ganska mycket och skickar gärna till utlandet.

Akademibokhandeln skickade förut till utlandet men gick ihop med Bokus om webbplatsen och då slutade dom med det.

Mina föräldrar hade med sig tre böcker men en har jag läst ut nu

11:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home