lördag, maj 13, 2006

barn , föräldrar och saltlakrits

Jag har tidigare berättat att 4 åriga dottern som går på spansk/engelsk språkigt dagis har lärt sig ganska mycket spanska under våren. I början tyckte hon det var jättekul och pratade mycket spanska och engelska men nu har hon haft en lång period då hon har vägrat prata iallfall spanska , iallfall när någon av hennes föräldrar är närvarande. På dagis måste hon ju , för där förstår ingen svenska. Hon tittar också på spanskspråkiga och engelskspråkiga barnprogram hemma men prata annat än svenska eller möjligen lite engelska har hon vägrat. När människor har tilltalat henne på spanska har hon på svenska bestämt hävdat att hon är en svensk flicka. Fast jag vet att hon förstår och kan svara på spanska.

Idag kom ett litet tecken på att det här verkar börja släppa. Efter middagen gick hon och jag till affären. Då ville hon att vi bara skulle prata spanska med varandra på vägen dit och bara engelska på vägen hem. Det var väldigt roligt att höra att hon kunde så många ord som jag inte hade en aning om att hon kunde.

För den som är intresserad av barn och tvåspråkighet kan jag rekommendera Tolkens inlägg om det Det blir rätt naturligt att man börjar tänka på sånt här när man bor utomlands och ser barnen lära sig ett nytt språk. Jag måste försöka få tag i Lenore Arnbergs bok som Tolken rekommenderar.

På lördag förmiddag (idag alltså) landar mina föräldrar på flygplatsen Barajas i Madrid. Med sig ska dom ha ett rejält lager saltlakrits. Vilket är ytterst välkommet eftersom det var ett tag sen jag njöt såna läckerheter.
Dom närmaste dagarna lär det bli en del turistande. På måndag är det dessutom årets stora fest här i stan. Man firar stans skyddshelgon San isidor med parader , folkdräkter , danser , vin , mat , kyrkobesök , tjurfäktningar och mycket annat. Spanska fiestor är alltid kul.

11 Comments:

Blogger Unknown said...

Vilken skatt!
Tänk vad underbart att hon kommer att kunna tala svenska, engelska och spanska - flytande. Jag blir nästan avundsjuk:)

1:40 fm  
Anonymous Anonym said...

ååååh jag blir också avis...

och en spansk fiesta...jag är ledig på måndag....

1:45 fm  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - ja jag ska påminna henne om hur bra hon har det som slipper sitta och nöta grammatik och böja verb och traggla med uttal när hon blir större. Fast det kanske hon också får , hon kanske vill lära sig ett språk som vuxen vad vet jag.

Virvla - Om du är ledig på måndag är det väl bara att ta första bästa plan till Madrid och fira San Isidor

1:48 fm  
Blogger Unknown said...

Jag fick också lära mig två främmande språk som liten men jag slapp i o f s traggla grammatik.
Jo, som du säger så är det säkert jättetrist nu, jag menar bara att det säkert kommer vara användbart i framtiden:)

1:51 fm  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - absolut , det är väldigt användbart att kunna språk. Jag skulle vilja lära mig många , synd bara att det tar sån tid och krävs så mycket självdisciplin;)

1:53 fm  
Blogger Unknown said...

Jag har mist förmågan att lära mig nya språk - seriöst. Jag gick en kvällskurs hela förra hösten i italienska. Jag kan "ciao". Det är allt. Jag fattade ingenting.
Nu i höst ska jag göra göra ett försök med kinesiskan, men hoppet börjar släppa.

1:56 fm  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - det kan säkert släppa. Jag har aldrig egentligen varit bra på språk , det är inget jag har haft naturligt och lätt för mig men jag har varit intresserad och pluggat jättemycket så har det lossnat efter ett tag och jag har fått riktigt bra flyt.

2:04 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag känner igen mig och min familj i det mesta du berättar! Vi bor också i Spanien, men mer söderut i Tabernas, ca 3 mil från Almeria!
Jag saknar också salt lakrits(Toms salta bildäck)!!!
Våra barn går i spansk skola,den enda som finns! Vi är den enda svenska(skandinaviska)familjen i byn, så det blir mer och mer naturligt att vi pratar spanska hemma! Visst det finns gott om engelska familjer, men dom håller sig mest i sin egen lilla Community!!
Spansk FIESTA är bland det trevligaste som finns!!

6:35 em  
Blogger Thérèse said...

Gina - vad trevligt med någon annan som bor i Spanien som har hittat hit. Almeria har jag aldrig varit i , bara Malaga och costa tropical som ligger söder om Granada. Men jag har hört att det ska vara fint. Måste vara mysigt att bo nära havet , något man kan sakna i Madrid. Vi pratar ganska sällan spanska och engelska hemma när vi inte har gäster. Barnen kunde ju väldigt lite när vi kom hit för ett halvår sen men nu lär dom sig mer och mer för varje dag. Jättekul

6:58 em  
Anonymous Anonym said...

Jag kan inte komma över det: jag tycker att det är så häftigt med flerspråkiga barn! Det måste vara en jättehäftig upplevelse att märka att ens barn lär sig att behärska ett främmande språk! Och vilken nytta de kommer att ha av det när de blir äldre framförallt.

3:30 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - ja det är jättehäftigt. Jag hade gärna lärt mig språk som barn istället för att sitta och nöta verbböjningar och uttal som vuxen

10:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home