torsdag, maj 11, 2006

agua

I Sverige verkar det finnas en spridd uppfattning att allt är så mycket farligare bara man befinner sig söder om Trelleborg.
Självklart ska man alltd vara försiktig när man befinner sig på en ny plats men och hur försiktig man ska vara beror naturligtvis på var i världen man befinner sig. Ofta räcker det med vanligt sunt förnuft , varken i Sverige eller utomlands är det någon bra idé att gå ensam nattetid i skumma oupplysta gränder. Rån , ficktjuvar , väskryckare och sånt finns även i Sverige. Utlandet behöver inte alltid vara farligare. Men nu tänkte jag inte skriva om såna här otäckheter utan om mat och dryck.

Tittar man i guideböcker och resekataloger och kanske pratar med vissa människor så finns det en hel del man ska undvika att äta eller dricka när man befinner sig söder om Trelleborg. Det brukar vara sånt som ägg , sallad , majonäs , glass , is och givetvis kranvatten och mycket annat farligt. Ibland ska man inte ens borsta tänder i kranvaten.
Helst ska man hålla sig till kolsyrat flaskvatten för dom lömska utlänningarna som bor söder om Trelleborg kan dricka upp det goda flaskvattnet och sen fylla flaskan med kranvatten , skickligt plombera den och sälja den till en turist. Eller så kan dom lömska utlänningarna söder om Trelleborg hitta en tom plastflaska i en papperskorg , fylla den med kranvatten , skickligt plombera den och sälja den till en turist.
Jag vet t.o.m några svenskar som kokade sitt svenska kaffe på kaffebryggaren i husbilen med kolsyrat vatten när dom var i Tyskland och Frankrike.
Naturligtvis beror det på vilket land man är. Jag har själv fått en parasit , troligen en amöba via juice som troligen var blandat av kranvatten, i utlandet när jag var 22 år och det var inte kul. Men det var inte i Västeuropa.

I dom flesta västeuropeiska länder och en hel del andra länder också kan man lugnt äta ägg , majonäs , glass , is och dricka kranvatten utan att det är någon fara. Sen kan det förstås vara en fråga om smak om man vill dricka krnavattnet men sjuk borde man inte bli. I många städer i Spanien innehåller kranvattnet så väldigt mycket klor att det känns som att dricka swimmingpool. Inte så fräscht kanske. Madrids kranvatten är fullt drickbart och smakar inte illa. Jag vet inte riktigt varför många svenskar verkar tro att Sverige eller kanske möjligen dom nordiska länderna är dom enda länder i världen som har drickbart vatten i kranen. I hela Västeuropa och flera andra länder är kranvattnet också fullt drickbart.


ett glas Madrid-kranvatten


Mitt i centrala Spanien där Madrid ligger är det väldigt torrt och regnar väldigt lite så vi får ständigt höra att vi har vattenbrist. TV , tidningar och radio ger tips hur man ska spara vatten och såna här affischer sitter uppe överallt


På busshålplatser brukar det se ut så här. Vatten är ju trots allt något av det godaste man kan dricka om man är riktigt ordentligt törstig. Om man som jag gillar kolsyrat vatten finns det ett gott vatten i en väldigt bra flaska här. Istället för vanlig plastskruvkork har den en sorts pump man trycker på och vattnet kommer ut ur ett rör , mycket praktiskt för det blir inte avslaget ens efter flera dagar. Agua är spanska och betyder vatten för den som inte visste det.

15 Comments:

Anonymous Anonym said...

När jag bodde i Paris köpte jag hem vatten på flaska, eftersom vattnet mest smakade klor. Det blev dock ganska dyrt, eftersom jag nästan hinkade i mig det goda vattnet...
Annars håller jag med, folk tror verkligen inte att vatten i andra länder (än Sverige) är drickbart. När jag och min kompis åkte till Paris nu senast sa hon att vi inte får glömma att köpa vatten. "Det är lugnt", sa jag, "det går att dricka, det kanske inte smakar så gott bara". Men på hotellet smakade det helt okej.
Några skolkamrater i Paris tyckte jag och min sambo var jättekorkade för att vi släpade massa vatten uppför sex våningar. De drack, trots klorsmaken...

10:17 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag har sett någon sorts vattenrenare som kan ta bort klorsmaken på en spansk affär. Men jag vet inte hur bra dom är. Jag har hört att många gravida använder dom.
Jag tycker det blir för dyrt att köpa allt vatten man dricker så jag köper mest vatten på flaska när jag blir törstig ute. Fast kolsyrat vatten köper jag en del för det är en favoritdryck.

11:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Vi har en liten Brita i köket, en vanlig tillbringare med kolfilter. Tar bort klorsmak och framförallt kalk. För vattnet är kalkhaltigt om något. Med Britan smakar vattnet ungefär som Evian. Klart prisvärt alternativ alltså.
Men jag håller med, inte är det farligt att dricka vattnet direkt ur kranen.

11:47 fm  
Blogger Thérèse said...

Tolken -En Brita var det jag tänkte på ovan. En spansk nybliven mamma sa till mig att mest gravida använde såna , men det kanske är nåt som vore värt att köpa in. Här smakar dok vattnet inte särskilt mycket klor utan är ganska okey

11:58 fm  
Anonymous Anonym said...

Förresten gick de ut i svensk media för någon vecka sedan och sa att kranvattnet är cancerframkallande. Jag kunde inte låta bli att skratta, för är det inte kranvatten är det chips, och är det inte chips är det ost och är det inte ost är det godis och är det inte godis...

12:10 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag såg också det där om kranvattnet , håller med det blir ett himla liv om något som är cancerframkallande under några dagar. Sen glömmer alla och dricker kranvatten som vanligt eller mumsar chips eller ost. Då kommer nästa cancerframkakallande grej. När jag jobbade i hemtjänsten och tonade håret frågade en storrökande pensionär hur jag vågade det , hårfärg hade han läst var cancerframkallande.

12:20 em  
Anonymous Anonym said...

Haha, smart pensionär du... ;)

12:23 em  
Anonymous Anonym said...

Jag trodde anledningen till att man kanske bör undvika kranvatten i vissa länder var de olika bakterieflororna. Inte att vattnet egentligen är odrickbart utan att våra magar kan vara känsliga mot den annorlunda bakteriefloran och att det tar längre tid en den normala semesterveckan att vänja sig. Det är ju inte så kul om man får tillbringa sin semester magsjuk. Själv har jag dock utan problem druckit kranvatten på de ställen i Europa jag varit.

7:03 em  
Blogger Thérèse said...

Sanna - jag har också hört det men vill man skydda sig mot utländsk bakterieflora så räcker det inte med att undvika kranvatten. Bakterier finns överallt så då är det bäst att helt undvika utlandet eller iallfall undvika all mat , dryck och inte ta i saker utomlands.

11:42 em  
Blogger Unknown said...

Ha ha, ja jag fattar att du tänker på mitt arbete med säkerhet för backpackers. Jo visst finns rånrisk i hela världen men att tro att alla länder är som Sverige är ju ganska romantiskt.

Jag och kompisen Eric som är mexikan pratar rätt ofta om detta då han flyttat tillbaka till Mexico, vilken tur vi i Sverige har, vilket vi aldrig fattar.

Jag känner mig väldigt trygg i Kina, där händer sällan något, men jag skulle tänka efter både en och annan gång innan jag satte mig på ett plan till Nepal, Somalia eller Colombia.

1:38 fm  
Blogger Unknown said...

OBS! Jga menar inte att du är romantisk, utan att många av våra resenärer kan vara det, d.v.s. backpackers! Jag tror att du är rätt sund efter dina resor.

Vet du vad det stora bland backpackers är just nu? Att åka till Merapi och vänta på utbrottet. Hur sunt är det? Invånarna flyr från ett vulkanutbrott och backpackers vallfärdar dit.

1:43 fm  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - jag är ledsen, men jag har missat att du höll på med säkerhet för backpackers. Jag vill inte ge säkerhetsråd på en blogg så det här skulle bara handla om vatten var det tänkt

1:45 fm  
Blogger Unknown said...

Nähä, jag har jobbat med det i typ en månad och skrivit jättemycket om det på bloggen, senast igår så det var därför jag trodde det. My mistake:)
I o m att jag jobbar med backpackers upplever jag ju precis det motsatta. Folk utsätter sig för så fruktansvärt dumma saker och har noll sunt förnuft. Världen blir en lekplats istället för en riktig värld.

1:48 fm  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - ingen fara , jag vet att du skrev om Boliva för ett tag sen. Jag har varit lite dålig på att kolla bloggar senaste dagarna och det lär nog inte bli bättre när mina föräldrar är här. Men men jag kommer att bättra mig sen

1:51 fm  
Blogger Unknown said...

Ha ha, ingen fara. Jag skriver nästan enbart om min förlorade uppsats och ångesten. Jag ska lämna in den om 10 dagar och jag har minst 20 sidor kvar att skriva. Vad gör jag? Jo, kollar på alla dåliga tv-program jag kan hitta och pussar på Gustav.
Det där med självdisciplin hade suttit fint nu.

1:57 fm  

Skicka en kommentar

<< Home