måndag, maj 08, 2006

oferta



Den här fick jag idag när jag köpte ost. Det är en liten tygportmonä att ha mynt i. Hade jag köpt en större ostbit hade jag fått en liten väska i samma färg. I affärerna här är det väldigt vanligt att man får någon liten sak på köpet när man handlar. Ibland kan det kännas logiskt som att man får en liten flaska vinäger när man köper olivolja, men ibland är det lika ologiskt som ost och portmonä. Förra veckan köpte jag tre burkar krossade tomater och fick en sax.
Idag såg jag ett märkligt oferta, på svenska erbjudande , köp en flaska rött vin och få en burk linser på köpet. Kanske något för Systembolaget att ta efter.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilken roligt idé!
Här får man inte ens en kasse den får man betala dyra pengar för...

7:39 em  
Blogger Lugnetetc said...

Här köper man en tv får man ibland en cykel! En cykel för en TV hallå! Man kan nte ens använda båda två samtdigt! (inte hos mig iaf)

8:20 em  
Anonymous Anonym said...

Sånt där är roligt tycker jag. Älskar att få gratissaker när man handlar annat. Köpte du osten i en vanlig mataffär eller i en ostaffär? Om det var i en ostaffär är det ju mycket komiskt att få en portmonä på köpet! Haha. I en mataffär är det kanske mer logiskt att gratissaken inte riktigt "stämmer överens" med det man köpt i och med att det finns så mycket olika varor där.

8:23 em  
Blogger Thérèse said...

Lena - här är kassar gratis , personalen t.o.m packar åt dig. Bara IKEA tar betalt 10 cent (ungefär 1 krona) för en kass och där får man också packa sina varor själv.

Fred - nej låter lite knepigt att använda båda samtidigt. Vet inte hur man ska använda osten och portmonän samtidigt heller. Men dottern gillade portmonän.

Johanna - Jag köpte osten i en vanlig mataffär. Just den affären , Hiper supermercado , har många såna gratisgrejer. Men vinet och linserna köpte jag inte. Ostaffärer är inte lika vanliga här som i Frankrike. Men mina två närmaste livsmeldelsaffärer (Hiper och Al Campo) har jättebra ostsortiment man kan till och med hitta svensk hushållsost. Fast hushållsost brukar jag inte köpa , finns en jättegod spansk hårdost med en blandning av får , get och ko mjölk ,jättegod , en favorit

9:17 em  
Blogger Nejma said...

*asg* Gillar kombinationen rödvin och linser. ;-) Undrar vilket ljushuvud som kommit på den idén? Är det meningen att man ska dricka vinet till linserna , eller...?

Här får man ingenting speciellt om man handlar. :-( Fast ibland kan affärsgubben avrunda lite nedåt om man är stammis och så kan man handla på krita. :-)

/Nejma

11:14 em  
Anonymous Anonym said...

Men åh så kul med presenter. Jag går alltid på sådana erbjudande och köper saker jag inte behöver bara för att få presenter. Så lättlurad är jag:)
Eller alltid var kanske att ta i, men presenter är ju kul.

11:39 em  
Blogger Thérèse said...

Nejma - spanjorerna är ju så förtjusta att blanda vinet med annat såsom cola , casera mm. kanske tinto de lentejas är en ny variant;) Nä men jag håller med om att den är skum. Billigt var det iallfall 1.9 € för en flaska som kostar en en dryg 50lapp på bolaget utan linser

Cocotte -Jag tycker också det är jättekul. Jag går också alltid på sånt men just idag hade jag bestämt att jag skulle köpa just den osten så portmonän var verkligen en bonus

1:05 fm  
Blogger Me said...

Det fenomenet har vi även i Japan och ibland kan man få saker utan något som helst samband med det som man köper.
Köpte en sex-pack öl och fick en radio-ficklampa.
Köpte en ny mobiltelefon och fick frön för att odla broccolli-sprouts.

3:22 fm  
Blogger Me said...

Kan tillägga att presenterna oftast INTE används för att locka kunder. Det är först när man betalar som biträdet stoppar i en present i påsen och då är det en överaskning. Det gäller att ha tur med biträdet verkar det som.
När jag köper vin förresten, så brukar jag alltid få en korkskruv. Numera tackar jag nej, för det räcker faktiskt med 1 korkskruv hemma.

3:26 fm  
Blogger Thérèse said...

Japaneseviking - frön att odla broccoli sprouts med när man köper mobiltelefon , verkligen udda kombination. Korkskruv och vin är mer begripligt.Här får man ofta glas (med företagsnamnet på) när man köper flera flaskor vin eller sprit , ibland kan en flaska läsk följa med när man köper sprit som t.ex en cola när man köper en rom. Läste på bloggen Nekomata som också skriver från Tokyo och finns bland mina länkar att dom hade fått små plastleksaker när dom köpte whisky och kaffe. Dela ut leksaker ihop med whisky skulle skapa rejäl uppståndelse i Sverige kan jag tänka mig. Kaffe och leksak känns inte heller sälvklart.

Nadia - Spanska dagstidnignar har ibland rikigt bra böcker och dvd-filmer som medföljer gratis. Speciellt på helgerna. Kan vara allt från sagor till barnen till dokumentärer om något eller spanska klassiker. I helgen fick jag en pocketbok om Los reyes catolico (det katolska kungaparet) när jag köpte El Pais (stor spansk dagstidning). Veckotidningar och sånt har ofta kul krimskrams men det har jag inte köpt så mycket.

11:28 fm  
Blogger Nejma said...

Nejma - spanjorerna är ju så förtjusta att blanda vinet med annat såsom cola , casera mm. kanske tinto de lentejas är en ny variant;)

Gröna vågen har kanske nått Spanien. Eller ett sätt att smygsupa? Eller få folk att äta mer linser? Helmysko kombination i alla fall.

Sprit och leksaker tycker jag INTE hör ihop! *grrr* Det är ju nästan som att sälja kondomer och ge en leksak på köpet. Kaffe och leksak är inte heller någon toppenkombination tycker jag. Nä, då vinner faktiskt rödvin & linser...

/Nejma

1:37 em  
Blogger Thérèse said...

Nejma - nej jag tycker inte heller sprit och leksaker känns som någon bra kombination. I princip tycker jag det känns ganska dåligt att locka med leksaker för att barnen ska tjata på dom vuxna att köpa någon grej. Köper man kondomer kanske man inte har nåt behov av leksaker ;)

8:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home