måndag, maj 08, 2006

café 2 Moulins

Jag har ju tidigare skrivit om filmen Amelie från Montmartre . Så för er som inte sett den och vill veta vad det är för film klicka på länken ovan , där finns också flera bilder från filmen , andra bilder än dom i det här inlägget. Jag tröttar aldrig på den och såg den senast i går kväll. Efter att ha sett den och läst om Johannas Parisresa (Johanna är liksom jag mycket förtjust i filmen) tänkte jag att jag måste skriva lite om den. Ni som inte gillar filmen eller är ointresserade av den kan alltså hoppa över det här inlägget.

Amelie är servitris på café Les 2 Moulins i den vackra stadsdelen Montmartre i Paris. Caféet finns faktiskt på riktigt och ett besök rekommenderas om man befinner sig i Paris. Tobakshörnan där Georgette i filmen säljer cigaretter är borttagen , likaså glasskivan Amelie skriver på. Caféet ligger på 15 rue Lepic och närmanste metro är Abbesses. Jag har bara varit där en gång och druckit en kaffe och en annan gång och druckit en öl så jag vet inte hur maten är. Men det går att äta där. Miljön har hög igenkänningsfaktor för den som sett Amelie från Montmartre



2 Moulins

2 Moulins

bardisken på 2 Moulins
På den här sidan över barer Paris står det om 2 moulins och det går också att skriva ut en karta om man vill hitta dit.





Collingnons grönsaksaffär finns också kvar och ligger mellan 2 Moulins och Place Abbesses. Ägaren som är jättesnäll har låtit dekorationerna från filmen sitta kvar.

Ett annat Montmartretips är att hålla sig lite längre ner i stadsdelen kring Place Abbesses och rue Abbesses och ner mot Pigalle. Högre upp på Montmartrekullen närmare den berömda kyrkan Sacre-Cour känns det mer turistiskt och mindre genuint. Runt rue Abbesses och smågatorna finns dom roligast små butikerna och dom mysigaste och mest genuina caféerna och restaurangerna.
Jag kan också tipsa om ett litet , mysigt och mycket prisvärt hotell vid Place Abbesses Regyns Montmartre Billigt , bra ,rent , mysigt och jättetrevlig personal. Men billigast och trevligast blir det om man inte betalar för hotellets ganska dyra och mediokra frukost utan äter frukost på någon av caféerna på rue Abbesses

Så lite bilder från filmen


Amelie som barn

Amelie med sin granne

med jobbarkompisar på 2 Moulins

en trädgårdstomte har en viktig roll i filmen

Amelies kök

sängen

grönsakshandlaren Collignon med Lucien

stammisar och ägaren Madame Suzanne på 2 Moulins

Nino och Amelie i bakgrunden Sacre Cour

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Som du säkert förstår var detta för mig ett mycket uppskattat inlägg. :) Kul, kul! Vill dock rätta dig, métrostationen Blanche ligger faktiskt mycket närmare Les 2 Moulins, men däremot är det mycket finare att gå av på Abbesses... Där får man se det "fina" Montmartre. Går man av på Blanche får man se Moulin Rouge och alla sexshoper innan man går uppförsbacken Rue Lepic mot Amelies café. Då är det mycket mer genuint och gulligt runt Abbesses, som du skrev.

4:09 em  
Anonymous Anonym said...

Tydligen ska man slå igen kaféet. Det var en nyhet här för ett par månader sedan. Och det glädjer tydligen de boende där för det är enormt mycket turistbussar med japaner som kör förbi.

4:59 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag förstod att du skulle uppskatta inlägget;) Jag trodde Place Abbesses eller Pigalle var närmast men tänkte att Pigalle är inte så kul med alla sexshopar. Place Abbesses är ett väldigt gulligt och mysigt torg.

Tolken - Hoppas dom kommer på bättre tankar för jag vill ta en fika på Amelies café nästa gång jag är "i stan"

5:15 em  
Anonymous Anonym said...

Pigalle är längst bort, den stationen finns på både gröna (12:an) och blåa (2:an) linjen, Blanche är stationen efter på blåa och Abbesses på gröna. Så ligger det till, haha. Onödigt vetande.

Place Abbesses är supergulligt, ja. Jag måste säga att Rue Lepic var en otroligt mysig gata att bo på, jag passerade ju Place Abbesses och Rue Abbesses flera gånger dagligen - det mysigaste stället som finns!

Hoppas inte de lägger ner cafét... Det vore korkat, de blir ju stenrika på det!

6:44 em  
Blogger Thérèse said...

Tycker också det verkar korkat att lägga ner ett café som drar så mycket folk. Har förresten hört att Jean-Pierre Jeunet som gjorde filmen Amelie från Montmartre ska bo där i närheten.

7:08 em  
Anonymous Anonym said...

Nääää? Coolt! Tänk om jag bott granne med honom! Hihi.

8:20 em  
Blogger Per said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

11:12 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag tror han säger det i intervjuven med honom som finns på extramaterialet på Ameilie-dvdn. Det var längesen jag såg den men den är absolut sevärd om du inte har sett den. Han är väldigt underhållande när han berättar om hur filmen gjordes , roliga brev han fått, när dom visade den för Chirac och hans fru mm. Måste erkänna att jag blir lite avis att du har bott på rue Lepic;)
Nä men hoppas ni var grannar. Du såg honom aldrig? Kan ju vara lite svårt att känna igen honom , han är ju mest bakom kameran så man ser honom inte så mycket

12:13 fm  
Blogger Thérèse said...

Ska väl påpeka att jag kommenterat i makens namn igen. Typiskt att vi är två som bloggar här hemma och jag glömmer ibland att kolla om han är inloggad... Jag har som princip att inte ta bort kommentarer. Hittills har det aldrig hänt men ska jag ta bort något ska det vara för att den som skrev ber mig göra det eller det är en riktigt, väldigt , jättemycket kränkande kommentar. Men såna får ju inte jag för ni som skriver här är alla så väldigt trevliga och snälla!

1:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Nej, jag såg honom aldrig, men sen vet jag ju faktiskt inte hur han ser ut heller. Fast jag har ju för mig att jag har sett intervjun med honom på extramaterialet... hrm. Nu vet jag i alla fall vad jag ska göra senare idag - titta på intervjun!

12:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home