tisdag, maj 09, 2006

tidningskiosker

Som jag skrev i inlägget om cigaretter så säljs inte tidningar eller tidskrifter i spanska livsmedelsaffärer. Men tidningskiosker finns överalt och har bra öppentider och ett underbart sortiment. Dom är faktiskt något av minibokhandlar och det är oemotståndligt att stanna och bläddra i böcker och tidskrifter och prata lite med han eller hon som jobbar i tidningskiosken. Av någon anledning är det oftast äldre män som står i såna här kiosker.

Förutom tidningar har dom ofta vykort , dvd och böcker ibland säljer dom även rabattkuponger till buss och metro. Många har ett stort utbud av utländska dagstidningar mest då engelsk , fransk ,portugisiskt och italiensk språkiga. Jag har aldrig sett svenska dagstisningar i någon spansk tidningskiosk.

Eftersom över 400 miljoner människor i världen talar spanska finns det ett enormt utbud av specialtidskrifter i alla tänkbara ämnen. Tidningskioskerna brukar ha tidskrifter om bl.a resor , mat , mode , skvaller , film , musik , fotboll naturligtvis , tjurfäktning , data ,bilar , teknik , ekonomi , trädgårdsskötsel , husdjur, inredning och mycket mer.
Finns också specialtidskrifter i väldigt smala ämnen som kanske en viss blomma , resmål , fotbollslag , visst husdjur o.s.v

Just inredningstidnignar och inredningsprogram tycker jag dock är mycket populärare i Sverige. Här finns vad jag vet inga fixa hemma- och inreda- TV-program och ganska få inredningstidningar. Det kan nog bero på att spanjorer träffart varnadra mera ute än går hem till varandra. I Spanien kan man ha känt varandra i många år utan att ha varit hemma hos varandra. Vi svenskar umgås mycket mer i våra hem.


tidningskiosk i centrala Madrid

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad heter sådana små tidningskiosker? Har för mig att de har ett speciellt namn i Frankrike i alla fall, men jag kan bara inte komma på vad!

7:37 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - oj vilken knepig fråga. Jag vet faktiskt inte om dom har ett särskilt namn här i Spanien. I så fall har jag helt missat det. Jag har heller ingen aning om vad dom kallas i Frankrike. Kanske någon som läser här vet?

9:11 em  
Anonymous Anonym said...

Kan tillagga, eftersom jag anser mig sjalv som expert pa amnet, att det finns VALDIGT MANGA spanska inredningstidningar. Daremot e dom inge roliga. Den basta och mest prisvarda designtidningen enligt mig ar AD €3 (finns manga andra bra uppemot €60...) men inget gar upp emot en svensk Allt i Hemmet =)

10:21 em  
Anonymous Anonym said...

Angaende tidningkioskerna fragade jag mina spanska faltmates. Och svaret var enklare an vi anat.... KIOSKO!

10:23 em  
Blogger Nejma said...

Men det finns ju MASSVIS med inredningstidningar i Spanien! Däremot kan jag hålla med om att det är lite ont om Martin Timell-hurtiga inspirationstidningar för hemmafixare. Men det finns säkert nån sån, vi har bara inte hittat den än. *s*

Förresten, om du vill läsa om yoga så har Yoga Journal kommit ut med en spansk version. Den kommer ut en gång/månad och är riktigt hyfsad. Om du (eller någon annan) hittar någon annan, bättre yogatidning så säg till så ska jag beställa den till tidningsaffären där jag brukar handla i Ceuta.

/Nejma

10:46 em  
Anonymous Anonym said...

Kiosko, det var ju smart... :) ...men jag undrar vad de heter i Frankrike... har Jag ser en logga framför mig men kan bara inte komma på vad det står... Undrar om jag inbillar mig?

10:13 fm  
Blogger Thérèse said...

Nadia - jag tänkte på kiosko men tänkte att det var för enkelt;)

Nejma - Jag har faktiskt varken kollat in yogatidningar eller heminredningstidningar. Men jag ska göra det vid nästa kioskobesök. Jag har en i närheten av där jag bor , brukar prata lite med gubben som står där. Fast hans spanska dialekt är helt obegripligt , jag är väldigt bra på spanska i vanliga fall men den här gubben förstår jag knappt ett ord av. Jag skrattar , nckar och håller med;)

Johanna - jag vill också veta vad dom heter i Frankrike , var är Tolken , Cocotte , Robban , Sofia , Fred , Depardieu , Krokofanten eller andra som kan svaret?

11:58 fm  
Anonymous Anonym said...

Med franska tidningskiosker är det som spanska, namnet är lättare än man tror - kiosque.
Ett av få ord i franskan som börjar på k.

Fast jag vet inte om det var det du tänkte på Johanna? Det brukar nog stå på Presse på dem. Tror jag i alla fall...

3:49 em  
Anonymous Anonym said...

Du kanske tänker på bureau de Tabac med den lilla röda rombformade skylten, men i så fall är det inte säkert att de säljer tidnignar. Tabac var Frankrikes sätt att lösa försörjningen av krigsinvalider efter andra världskriget. Man fick helt enkelt tillstånd att öppna en tobaksaffär om man var krigsinvalid. Så är det inte längre och le Tabac kan både var inrymd i ett café eller vara en egen affär. Vissa säljer bussbiljetter, tidningar och vykort också, andra inte. Oj, då. Det här kanske jag måste skriva ett inlägg om. Nåja, annars är det precis som Cocotte säger tidningskioskerna är gröna och det står Presse på dem.

12:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home