onsdag, maj 10, 2006

kir

I går drack maken och jag en kir , nej förlåt två kir blev det. Det är över 30 grader varmt här så kvällarna på balkongen är helt ljuvliga , fortfarande varmt och skönt men ingen brännande sol. Så det känns trevligt att mysa lite med kir eller te eller nåt annat gott på balkongen när barnen har somnat

I utlandet finns ingen färdigblandad kir på flaska utan man får blanda själv. Vitt vin och crème de cassis svartvinbärslikör. Maken är galen i kir så det blir en kir eller två lite då och då. Vi har provat oss fram med olika vita viner och kan inte enas om vilken som är bäst till kir. Så om någon har ett tips hur man blandar den optimala kiren tas det tacksamt emot. Krokofanten som verkar gilla Kir kanske har nåt bra tips?

Man kan också blanda crème de cassis med champange. Då får man en Kir Royal. Men jag tycker det känns som champangeförstöring. Jag älskar champange men dricker det tyvärr inte så ofta. Såg också att Åkesson säljer färdigblandad Kir Royal på Systembolaget fast för 60 kronor tror jag inte det är champange.
Fast jag ska väl erkänna att jag oftast föredrar det vita vinet och champangen oblandet.


det här blandade vi igår


så här blev resultatet

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad skönt med sådan värme. Nåja, skönt på morgonen och på kvällen åtminstone. Dagtid kan det ju vara olidligt.
Som jag har väntat på en uppdatering! Haha. Jag sitter och jobbar och vi har det så lugnt, så det blir en hel del bloggläsande, så man önskar att alla kunde uppdatera ungefär hela tiden. ;)

Tror för övrigt aldrig jag har smakat kir...

1:35 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - det är jätteskönt. Synd bara att vi inte har en strand i närheten , närmaste tror jag är i Valenciatrakten 30 mil bort , eller att vår swimmingpool inte har öppnat än. Man klarar sig ganska bra utan att ha smakat kir;) även om det är ganska gott.

1:41 em  
Anonymous Anonym said...

Mums för kir. Kir cassis är helt klart en favorit.

Om viner kan jag inte så mycket. Men jag tror att det i en "riktig" kir ska vara ett vin från Bourgogne. Crème de cassis är en specialitet därifrån. Själv brukar jag ta vad jag har...

Kir royal får man ofta som fördrink vid festliga tillfällen och det är också mums.

4:00 em  
Anonymous Anonym said...

Kunde inte hålla mig borta från min vän Wikipedia och läste där att en kir ska bestå av 1/3 crème de cassis de Dijon och 2/3 Bourgogne Aligoté. Använder man ett annat vitt vin är det inte längre någon kir, utan en "blanc-cassis" eller "blancasse".

Fast tror att de allra flesta kallar det kir ändå, så man behöver ju inte ta vinsnobbarna på orden.

Läste dessutom att drinken fått sitt namn efter en före detta borgmästare i Dijon, Félix Kir.

Over and out;)

4:19 em  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - kul information. Jag fortsätter nog att ta vad jag har. Här är inte så gott om icke-spanska viner i affärerna. Jag kanske ska våga mig på en kir royal någon gång. Men jag tror jag fuskar och anväder cava (spanskt bubbelvin) istället för champange

4:36 em  
Blogger Stora Morran said...

Åh jag älskar Kir Royal! Men den från åkesson färdigblandad på flaska är alldeles för söt även om jag är en liten gottegris!

10:03 em  
Blogger Krokofanten said...

Jag har fixat till mitt kir inlägg... Kommer under dagen...

9:26 fm  

Skicka en kommentar

<< Home