fredag, april 21, 2006

tacos

Tacos är lätt att laga och kan varieras hur mycket som helst. Själv har jag ett recept som jag nästan alltid följer. Jag brukar alltid använda hårda tacosskal. Gillar dom bäst. När jag reste runt i Mexico för några år sen såg jag bara mjuka skal så jag vet inte om mexikaner överhuvudtaget äter hårda tacosskal.
Tacos ätande i Mexico är väldigt bra om man är vegetarian eller bara ogillar och gillar viss mat. Ofta så får man in skålar med olika saker som man beställer och en hög med mjuka majsbröd , tacoskal. Sen är det bara att lassa på det man gillar på brödet , vika ihop och äta.
Som vegetarian åt jag ofta hackade och stekta grönsaker och smält ost på min taco och så dom olika rörorna som avokadoröran , guacamole och starka röda chilisåser. Tyvärr har mexikaner en tendens att ha koriander i allting. Inte för att jag ogillar koriander men så festligt att man kan äta det jämt är det inte.

Mitt tacosrecpet för den som känner sig manad

Det här behöver man
hårda tacoskal
en burk stark tacosås
en burk mild tacosås
lök
grön paprika
sallad
majs
gurka
gröna oliver
ost


Sätt på ugnen på låg värme 100-150 grader räcker.

Hacka en halv gul lök och en halv grön paprika och fräs dom mjuka i lite olivolja i en kastrull. När löken och paprikan är mjuka häller man på en burk mild och en halv burk stark tacosås kan varieras med mer eller mindre beroende på hur starkt man vill ha det. Men spara lite av den starka tacosåsen till topping senare. Hacka några vitlöksklyftor och ha i. Om man som jag gillar stark mat kan man gärna krydda med lite cayenne , hackad chili och tacokrydda.

Hacka lök , gurka och paprika , skär sallad i småbitar och lägg i olika skålar.
Öppna en burk majs och en burk gröna oliver med piementofyllning.
Ställ skålarna och majsen och oliverna på bordet.

Ta fram tacoskalen och osten. Skär oststavar som du lägger i botten på varje tacoskal. Ställ in det längst ner i ugnen och låt det stå där tills osten har smält. Man får hitta en form där skalen kan stå upp lutade mot formens kant och varandra. För osten ska bara vara i botten på skalet.

Så tar man ut tacoskalen med den smälta osten och lägger på såsen sen tar man lite av varje av dom hackade grönsakerna , majsen och oliverna och lägger på såsen. Över det lägger man ett lager guacamole , fast maken gillar inte det så han brukar ta gräddfil. Gräddfil finns dock inte här i Spanien. Sist toppar man med lite av den starka tacosåsen.

Glöm inte att ladda upp med rejält med papper vid bordet för det brukar bli ganska kladdigt när man äter tacos

Till tacos passar det bäst att dricka ljus mexikansk öl som till exempel Sol eller Corona som båda finns på Systembolaget. Vill man inte ha öl funkar vatten och läsk också bra. Vin däremot är nog ingen vidare lyckad kombination.


tacos en med all fyllning i och en med den smälta osten i botten

Guacamole finns att köpa färdig men godast blir det om man gör sin egen. Här är ett recept som en kvinna på ett litet café, i den lilla staden Chetumal i södra Mexico nära gränsen till Belize, lärde mig

Guacamole

2 avokados
1 tomat
1 citron eller lime
½ gul lök
1 chili
en eller ett par vitlöksklyftor

Skålla och skala tomaten genom att doppa den en kort stund i kokande vatten. Sen är det bara att dra av skalet. Hacka tomat , lök , chili och vitlök mycket fint. Mosa avokadon i en skål , blanda med dom finhackade grönsakerna.Pressa i saften från en citron eller lime.

Kikade förresten in på bloggtoppen nyss där min blogg finns under resor. 1460 unika besökare. Så fanns en post som hette ut som gällde dom som hittat mig från bloggtoppen och den var hela 324 unika besökare , vet inte om det är inkluderat i dom 1460 eller inte. Jag fick en smärre chock. Trodde att ni kanske var runt 100 stycken som hittade hit varje vecka. Trodde att min räknare som jag la in i början på mars som nu visar 8258 besökare var mest jag som satt och kikade på bloggen i tid och otid. Naturligtvis är inte 1460 så mycket om man jämför med dom mest lästa bloggarna men jag är väldigt glad att så många hittar hit och att ni skriver så många roliga kommentarer. Fortsätt med det!

10 Comments:

Blogger Unknown said...

Ha, det där kan jag ju för en gångs skull!

Frågade min bästis' pojkvän som är mexikan! Han berättade att man använder hårda tacoskal och nachos i gratänger. De blir tydligen väldigt mjuka och goda då. Men de är ju inte tacoskal där, utan just gratängbehör. Ungefär som lasagneplattor i lasagne:)

12:33 fm  
Anonymous Anonym said...

Ulrika - ojdå vad spännande! Jag som tyckte Burgerking var helt off i skallen som körde in nachos i hamburgaren...

Therese - Jag ska verkligen testa guaca receptet men har lite svårt för chili, jag vill inte att maten ska bli för stark. Är det sant att det är stora chilisar man ska köpa för att de ska vara lite "svagare"

1:10 fm  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - tack. Det hade jag ingen aning om. Jag var 3 månader i Mexico och åt massor av tacos men undrade varför jag aldrig såg några hårda skal.

Virvla - det stämmer att stora chili inte är lika starka. Gillar du inte chilin kan du nog bara skippa den , fast det brukar inte bli direkt starkt för guacamole ska ju inte vara starkt

11:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Hejsan. Kul att du gillade min Tokyoblogg. Trevligt att lasa om andra svenskar som ar ute och ror pa sig och dessutom har den utomordentliga smaken att vara vegetarian.

Mvh
Andreas

1:12 em  
Blogger Thérèse said...

Andreas - jag läser gärna andra svenskar i utlandet. Mest såna jag har länkade. Jag lär säkert titta in på din blogg igen. Självklart är jag vegetarian sen 19 år!

4:06 em  
Anonymous Anonym said...

åh vad roligt ni ska få det! Jag har redan tittat på första skivan i boxen och jag tycker faktiskt lika mycket om det nu som jag gjorde när jag var liten. (nej, kanske inte riktigt. men nästan)

4:35 em  
Blogger Thérèse said...

Virvla - jag längtar men jag vet att megastore var ganska sega och få iväg dvd till utlandet förra gången jag beställde. Tog säkert 3 veckor. Så lkagom till min födelsedag kanske jag kan njuta dr Snuggles

6:05 em  
Blogger Nejma said...

Kan man köpa dr Snuggles på DVD? Mina barn älskade Dr Snuggles - och jag med.*fnissar* *vill ha*

/Nejma

8:30 em  
Blogger Thérèse said...

Nejma - kolla megastore.se dom skickar musik och dvd till utlandet. Finns en dr Snuggles box med 4 dvd.

11:24 em  
Blogger Nejma said...

Kollar på Megastore nu. Tack för tipset Thérèse!!! Det blir nog en liten beställning. Eller liten och liten, det är ju relativt. *s*

/Nejma

11:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home