fredag, april 21, 2006

estnisk bastufest

I maj 1993 var jag med på en resa till Estland. Den var ordnad av Uppsala universitet som skulle skänka datorer till universitetet i Tartu. Uppsala universitet hade tidigare bjudit in några estniska studenter en vecka och jag hade haft en est boende hos mig därför bjöds jag med på den här resan. Nu fick jag vara inneboende hos en student i Tartu.

Förutom att vi var i huvudstaden Tallin och Tartu åkte vi runt en del i landet och var även ute på ön Dagö.

Men en dag blev alla vi svenkar bjudna på en estnisk bastufest på landet en bit utanför Tartu. Vi kom ut till en liten stuga med en stor veranda som låg mitt ute på en äng. I första rummet stod ett stort långbord uppställt fullt med mat och öl. Innanför det rummet fanns duschar och bastu.

En estnisk bastufest kan nämligen ta en hel dag. Man går in sitter en liten stund i bastun går sen ut och dricker lite öl , äter lite , kanske röker om man gillar det , pratar lite och går ut på vernadan och andas lite frisk luft. Dricka och äta inne i bastun var tydligen inte okey. Efter en stund går man in i bastun igen sitter där , sen ut till ölen , maten ,verandan och så vidare hela dagen.

Vi svenskar hade uppfattat många ester som ganska pryda. Dom hade ibland ganska annorlunda åsikter än våra svenska om jämnställdhet och annat. Det var också fullständigt otänkbart att en svensk tjej skulle bo hos en manlig estnisk student eller tvärtom.
Men i bastun satt alla nakna och verkade inte bry sig alls. Det fanns också bara ett stort duschrum där alla duschade tillsammans.

Efter en hel dags bastande med ätande och öldrickande blev vi framåt kvällen sugna på att åka in till Tartu och fortsätta festandet. Dom estniska studenterna var med på det och skulle visa oss Tartus bästa bar. Taxis beställdes och vi körde in till Tartu och Tartus sjukhus som är av samma storlek som något av dom större sjukhusen i Sverige. Taxin stannade vid huvudentrén och något förbluffade klev vi ur och följde våra estniska vänner in i sjukhuset.

Vi klev in i en hiss alldeles innanför huvudentrén och åkte ner en våning. När vi klev ut möttes vi av kort trappa med röd heltäckningsmatta och röda sammetstapeter. Längst ner fanns en mörk trädörr. När öppnade den kom vi in i en fullsatt bar också den med röda sammetstapeter och röd heltäckningsmatta. Musiken var hög och baren var exremt rökig.
Mycket bisarrt läge för en bar men kul ställe var det. Jag har ingen aning om ifall den fortfarande finns kvar idag. Jag har varken varit i Tartu eller Estland sen 1993

6 Comments:

Blogger Per said...

Kallas det Sauna där och piskade dom sig med björkris också? Var det bara öl, ingen vodka? Verkar ju konstigt annars. Detta var väl under sovjettiden så då sa man väl "nastarovie tavaritsje!" när man skålade efter bastun?

10:32 em  
Blogger Thérèse said...

Klart det var vodka också.
Men det var inte under Sovjettiden 1993 var Estland självständigt

10:34 em  
Anonymous Anonym said...

Du behöver inte åka tillbaka, Estland har förvandlats till Europas Göteborg. Tartu är numer fyllt av skånska pangisar som letar sommarstugor...Riga är däremot fortfarande ruffigt och öststatscharmigt, fyllt av nyrika ryssar med fastväxta skinnjackor, trots 35 gradig hetta...malun prykkas ( jag är en sopa på estniska)enda som fastnade efter en månad i Estland.

11:11 em  
Blogger Thérèse said...

Haha kanske man skulle göra ett besök i Riga. En kompis har varit till Minsk flera gånger och gillar det, verkligen ruffig öststatscharm.

När jag var i Tallin fanns det någon gata med lite lyxigare affärer där nyrika ester med fastväxt skinnjacka och tjocka vräkiga guldlänkar hängde

11:25 em  
Anonymous Anonym said...

jag avskydde Tallin men gillade att det var billigt att gå på riktigt riktigt fina restauranger!

Fan Argaste, jag säger ju att du har varit överallt!

1:08 fm  
Blogger Thérèse said...

Vivla - Det var ju längesen jag var där och jag var i Tallin väldigt kort tid men jag tyckte det var fint med gamal stan och ringmuren och det.
Ja , den arga snubben verkar ha varit överallt

11:57 fm  

Skicka en kommentar

<< Home