fredag, april 21, 2006

festrapport

Vi hade våran försenade inflyttningsfest igår. 7 spanjorer/spanjorskor 1 fransman och 1 japan dök upp. Våra polska kompisar som hade varit självskrivna hade varit ute och ätit och låg hemma och spydde så dom kom inte.

Vi började med att äta sill och nubbe. Vilket alla utom en glatt gjorde , flera sa sig dessutom gilla sillen. Hur man nu kan göra det. Nubbarna var Ålborg och Absolut Citron. Absolut Vodka finns i alla affärer här så det hade dom flesta smakat , Ålborg påminner om Hierba en spansk kryddad sprit som iallfall är mycket vanlig i Madridområdet.
Även köttbullar och gravad lax gick åt. Dom flesta varierade friskt med att dricka rött vin , vitt vin, öl , vatten , cola.

En spanjorska från Granada som jobbar med maken hade varit i Sverige två gånger och klagade på hur svårt hon haft att hitta en typisk svensk restaurang. Visst är det lite märkligt i Stockholm har man inga problem att hitta indiska , kinesiska, libanesiska , italienska eller andra utländska restauranger. Men en typiskt svensk krog som serverar typisk svensk husmanskost är knepigare att hitta. Det är ganska unikt för i andra stora huvudstäder har man sällan problem att hitta för landet typisk mat. Madrid kryllar av spanska restauranger , Paris av franska restauranger , Dehli av indiska restauranger, Tokyo av japanska restauranger , Ciudad de Mexico av mexikanska restauranger

Cd laddades med rysligt dålig gamla schlagerhits. Spanjorerna var inte imponerade även fast jag gjorde ett tappert försök att översätta Orup till spanska och förklara vem Orup var. Fransmnnen hade med Metallica så det spelades också men spanjorerna var inte överförtjusta. Så vi slängde på en salsa skiva. Då jäklar höjde dom volymen började sjunga och dansa så Securitas kom och ringde på och sa åt oss att sänka. Antaglien första klagomålet från grannarna.
Mina barn dansade förresten hela kvällen tills dom stupade av trötthet.

Eftersom vi bor i Alcobendas och Nejma hade tipsat mig om den gamla spanska 80-talshiten Tarzán y su puta madre buscan alquiler en Alcobendas hade en spanjor vänligheten att sjunga den för mig. Haha vilken dålig låt!

Spanjorerna och fransmannen förundrades över att vi och japanen inte hade skor på. Dom beslöt sig för att ta sedan dit dom kom och också ta av dojorna. Dom blev nästan som barn och tyckte det var kul och lite fnissigt att ta av skorna.

Jag drack mitt livs första calimocho , rödvin blandat med coca cola. Inte så hemskt som jag trodde men jag håller mig nog till tinto de verano i fortsättningen om vinet ska blandas. Fransmannen klagade på att spanjorer blandade vinet. Så skulle man aldrig göra i Frankrike. Där var vin något heligt. Fast alla dom där mysko vinblandingarna som är så populära här har säkert sitt ursprung i att göra dåligt surt rödvin drickbart. Lite så är det väl fortfarande för man gör ju inte sangria eller calimocho av dyra årgångsviner

Några större skandaler blev det inte och mer än salongsberusade blev vi inte heller. Jag har som vana att ta det ganska lugnt med drickat när barnen är med. Fast sent blev det och jag är jäkligt trött idag. Så ikväll blir det bara lugnt familjemys med tacos. Men det var kul och eftersom flera kompisar inte kunde komma lär det bli nya fester i framtiden.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Eftersom det var barn inblandade förstår jag att det inte vart El Gordo-Steffefest men ni verkar ha haft trevligt, du fick + i kanten för att Securitas kom ännu mer om du du kallat dom Katalanska hundar men men

3:34 em  
Anonymous Anonym said...

du räddas av att Securitas kom! ;)Inget hångel, spyende, soffor ute på gatan eller annat skoj..

Nejdå, men det lät kul, jag fick flashbacks till min tid i Dublin där en av mina bästa vänner var från Spanien. Hon tvingade mig dricka calimocho vilket jag tyckte var jätteäckligt, jag gillar nämligen inte vin.

3:34 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Therese!
Tack för din kommentar, roligt om du tittar in fler gånger :)
Måste säga att din blogg också verkar väldigt spännande, en till som har bosatt sig utomlands! Ska se till att läsa ikapp lite...

3:38 em  
Blogger Thérèse said...

Argaste - en fest utan klagomål är ingen fest. Tyvärr mesade jag och sänkte snällt musiken på typsikt svenskt mesmanér. Nästa gång ska jag kalla dom katalanska hundar jag lovar

Vrvla - jag gillar vin och coca cola , men calimocho är ingen höjdare

3:40 em  
Blogger Thérèse said...

Linda - Jag tittar gärna in flera gånger. Ska läsa ikapp på din blogg också. Jag älskar ju Japan så den verkar superintressant. Jag kan förresten rekommendera Nightoholic som jag har länkat , en som bott i Tokyo i 14 år och skriver hur bra och roligt som helst om Japan

3:42 em  
Blogger Knaster said...

När vi bodde i Paris, och jag var den som hade uppgiften att dammsuga, så brukade jag flina "svenskt hem, skorna av!" när vi fick besök av fransoser. Ingen som protesterade faktiskt.

Förresten, vem tusan står ut med Orup? ;)

4:19 em  
Blogger Nejma said...

Det lät som en riktigt mysig fest. Sån vill jag också ha! Här är folk så himla trissta och stela, det är svårt att veta om man är på fest eller begravning. Ärligt alltså. *s* Det som skiljer är folks kläder och det man äter, men annars går det ut på nästan samma - sitta ner, småprata med dom som sitter närmast och låta tiden gå. På en fest dricker man te och äter kakor, på en begravning får man bröd med torkade fikon. Nä, tacka vet jag spanska fester!

Jag läste fel och fick det till att det var Anticimex som kom hem till er. Fick det inte riktigt att gå ihop... *asg*

Så Tarzan & co var en låt? *förvånad* Trodde det var gruppen som hette så... Men men, oavsett vilket så kan det inte ha varit mycket att hurra för iom att jag bara kommer ihåg namnet. Jag lyssnade ju nästan bara på spansk musik på 80-talet. Mycket bra musik som gjordes då. *ler*

/Nejma

6:29 em  
Blogger Thérèse said...

Cindy - nej det var inga problem att få spanjorer att ta av skorna heller. Håller med jag har aldrig varit förtjust i Orup. Tyckte salsan var mycket bättre än dom hemska schlager-hitsen

Nejma - Ja spanjorer är bra på fester. Du får väl åka över sundet och gå ut och roa dig eller ta dig upp till Madrid så kan jag ordna en fest till

6:58 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Undrar varför inte polackerna dök upp? Matförgiftade eller wodkaförgiftade?

Apropå svenska kök i Stockholm gjorde jag en sökning på alltomstockholm.se och fick upp 201 träffar, som du kan se här:

http://www.alltomstockholm.se/Sok.aspx?cid=0&kid=1&type=9&fids=73%2c&sd=2006-04-23&nid=

1:29 fm  
Blogger Thérèse said...

Mango - haha dom sa att dom var matförgiftade. Okey men svenska kök servera ofta även internationell mat har jag fått för mig. Sen är det väl bara svenska godsaker som serveras. Tror det är knepigt att hitta en rog som serverar pölsa om man mot förmodan känner för att äta det

3:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home