måndag, april 03, 2006

Aranjuez

Jag vill passa på att hälsa eventuella nya läsare som upptäckt min blogg via Aftonbladet där makens blogg blivit utnämnd till veckans blogg och han hade vänligheten att nämna mig. Även välkommen till dom eller den som hittat mig via hans blogg. Jag älskar kommentarer så bara skriv!

Idag var det söndag och väldigt soligt och varmt , precis som det har varit hela veckan. Halv sju ikväll var det 31 grader i Madrid. Skönt tycker jag som älskar värme och inte tycker att det någonsin kan bli "för varmt".
Vi bestämde oss för att ge oss av från stan och åka till det lilla samhället Aranjuez 48 kilometer söder om Madrid. Aranjuez (bara på spanska tyvärr) kallas Spaniens Versaille och här ligger ett kungligt sommarpalats delvis byggt efter det franska orginalet. Det är ett populärt utflyktsmål för madridborna och sommartid går ett veterantåg hit.
Palatset har underbara trädgårdar som är väl värt ett besök för den som har vägarna förbi Madrid. Precis bredvid rinner floden Tajo som sen mynnar i Atlanten i Portugals vackra huvudstad Lissabon.
Slottet vars äldsta delar är från 1500-talet används inte alls av den spanska kungafamiljen idag utan är helt och hållet museum. Aranjuez är också kända för sina jordgubbar som ska vara Spaniens godaste. Tyvärr är inte spanska jordgubbar, som det är säsong för nu , lika goda som svenska.
Vi var inte in i slottet utan gick bara i parken , längs floden och i delar av det gamla Aranjuez.
Vi åt en jättegod lunch klockan 15 , spansk lunchtid alltså så serveringen var full av familjer. Sen blev det kaffe innan vi begav oss hem vid halvåttatiden. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att ringa Sverige och retas när jag satt på uteserveringen i kjol, t-shirt och sandaler och svettades. Fick veta att det var snö hos föräldrarna i Uppsala och att dom hade sett maken i Aftonbladet. Tro inte på allt som står i tidningen, våra barn är förresten inte 5 och 11 utan blir det först i höst, dom är födda samma dag med 6 års mellanrum.







slottet och trädgårdarna


Här åt vi lunch

jag ser alltid skum ut på kort och gillar inte att bli fotad. Men eftersom jag tycker det är trevlig att se foton på bloggare jag läser tänkte jag vara snäll och lägga ut ett foto på mig när jag sitter och dricker kaffe (och Baileys) i Aranjuez idag.

10 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Kul att få ett ansikte på någon som man läst mycket av. :-) Jag hade annars av någon anledning fått för mig att du var blond. Intressant hur man skapar bilder i huvudet utan någon egentlig grund.

1:43 fm  
Blogger Thérèse said...

Ja det är faktiskt intressant hur man skapar en bild av hur vissa man inte sett ser ut. Nej jag har aldrig varit blond. Är mörkhårig , det är min naturliga färg på bilden faktiskt.

1:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh vad roligt! Dels att ni kommer få tokmycket tokkommentarer pga (tack vare) aftonblaskan samt att få se ett foto på dig!! :-)

Jag hade tänkt mig kort hår, lite mellanblont och väldigt bizniz, fråga mig inte varför. Kanske för att ni bor i Madrid och verkar så duktiga hela familjen?

2:54 fm  
Blogger Thérèse said...

Hehe jag bizniz. Nä jag är nog ganska vanlig. Visst har jag läst några terminer på Handels men jag har aldrig varit som den typiska handelsstudenten. Eller den man har fördomar om iallfall. En drös ekonomipoäng och språkkunskaper räckte inte till jobb, iallfall inte i Sverige, tyvärr

Tycker inte vi är så väldigt duktiga. Ganska vanliga fast vi bor i Madrid. Men tack för komplimangen.

1:58 em  
Anonymous Anonym said...

Det här med att många inte trodde att du ser ut som du gör blev jag så fascinerad av att jag lade in ett särskilt inlägg om det i min blogg.

Jag hade nog inte gjort mig någon bild alls av dig, i alla fall inte ännu, så för mig blev det mer ett "jaha".

2:19 em  
Blogger Per said...

Tro inta allt som skrivs har. Jag drack inte kaffe utan cerveza... (for att bota min onda mage) Dom hade "Jarras" grande, som inte aer sa vanligt att fa tag i. Vanligen far man bara ett litet fjutt-glas med ol, sa jag var tvungen att sla till...

3:33 em  
Blogger Thérèse said...

Milda matilda - ja det är ganska kul att folk som bara läst mig har gjort sig en bild av hur jag ser ut. Men jag har nog fått en bild av hur folk jag läst men inte sett er ut ibland.

70-tals Per- jag skrev bara sen blev det kaffe. Det var bara jag som drack kaffe , barnen åt glass och du drack öl men så spännande detaljer tror jag inte någon är intresserad av. Det var inte särsklit framgångsrikt att bota den onda magen med öl. Det bästa hade nog varit att låta bli att äta en mysko soppa

3:41 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker det är jättekul med bilder på bloggar, men själv håller jag mig till Plupp än så länge. Samt mina två pussel som jag lade ut (numer borttagna, dessutom var det gamla bilder).
Jag har liksom bilder av alla som bloggar, jag tänker mycket i bilder och så får man ju ändå ett hum om en person via bloggen.

3:54 em  
Blogger Me said...

Japp!, samma här. Blond trodde jag.
Kul att få se dig till slut.
Djäklar sicken fart du har fått på bloggandet!
Det blir la te å sitta på lunchen å läsa...

4:04 fm  
Blogger Thérèse said...

Lustigt att så många trott att jag var blond. Jag har alltid haft mörkt hår och aldrig blonderat det, bara färgat det rött någon gång.
Jo jag skriver ganska mycket på en gång. Oftast blir det på kvällen. Jag har ofta en massa idéer om saker jag vill skriva om. Så skriver jag ett gäng inlägg snabbt på raken och jag går inte igenom och ändrar och pillar så mycket som jag skulle göra om jag skrev i en tidning eller nåt där jag hade många läsare.

11:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home