tisdag, april 25, 2006

inga shorts

Idag har det varit 30 grader varmt och sol i den spanska huvudstaden. Självklart gick jag ut iklädd både kortärmat och kjol. Sommarskor inköpta i New Dehlis basarer på fötterna. Visst hade många kjol och många hade kortärmat men jag var den enda som hade både och. Alla andra jag såg verkade nöja sig med ett av plaggen. Undrar hur varmt det ska bli innan spanska kvinnor tar på både kjol och kortärmat eller en kortärmad klänning?

Som vanligt såg jag heller inga män i shorts. Varken i Spanien eller latinamerika ser man särskilt ofta män i shorts på stan. Ser man någon med shorts så är det nästan helt säkert en utlänning. Spanska män har bara shorts vid och kring stranden. Pojkar däremot kan ha shorts när dom är ute och leker. Varför det är så har jag ingen aning om.

10 Comments:

Blogger Thérèse said...

Jag håller helt med. Här ser man inte folk i oputsade skor eller träningsoverallsbyxor på stan. Folk är generellt mer välklädda och propert klädda än i Sverige. Fast kjol och kortärmat när det är 30 grader varmt borde ju även dom spanska kvinnorna kunna ha och inte bara jag som utlänning. Ska ut nu i samma klädsel. Vädret är detsamma Får se om jag är ensam idag också.

1:21 em  
Blogger Nejma said...

Men 30 grader är ju inte så varmt... *s* Själv går jag med långärmat hela året här, trots närmare 40 grader ibland - men det är ju jag det. *s* Här ser man både tjejer i minilinnen och totalt täckta kvinnor (burkastilen)och allt däremellan. Bara man är ren och klädd med stil bryr sej folk inte så mycket om vad man har på sej. Även här lägger folk väldigt stor vikt vid att vara välklädd. Det är bara vi utlänningar som går klädda i säckiga kläder. Här ska man vara FIIIIIIN när man går ut och allra helst komma direkt från frissan. *s*

/Nejma

3:08 em  
Anonymous Anonym said...

Mmm känner igen scenariot från idag när jag gick och handlade och var den enda i shorts och t-shirt, ändå gick jag och tyckte att det var varmt.

3:37 em  
Blogger Blancaflor said...

Jag är säker pa att Nadia har rätt. Spanjorer är generellt mer konservativt klädda, oavsett klass. Min pojkvän behöver inte ha kostym pa jobbet, men han skulle aldrig ga dit utan skjorta. Jeans skulle han aldrig ha pa sig pa jobbet, och naturligtvis inte heller sneakers.

4:17 em  
Blogger Thérèse said...

Nejma - jag är väl typsik svensk nu som måste få lite solbränna på benen. Något man kanppast behöver oroa sig för att INTE få en sommar i Spanien. Fast idag mötte jag några kvinnor i både kjol och kortärmat , flera hade förstås strumpbyxor men iallfall en till var barbent. Jag klär mig själv ganska prydligt men inte i några exklusiva märken.

Robban - ja folk i sydfrankrike är nog ganska lika spanjorer

Blacaflor - jag håller helt med dig och Nadia. Jag kan faktiskt , konservativ som jag är i vissa fall, tycka att det är ganska trevligt att folk är välklädda. Jag försöker alltid klä mig prydligt (eller konservativt då). Jag har i och för sig inget emot punkare och annan sån stil men den här gå i träningsoverallsbraller och säckiga urtvättade t-shirt känns lite så där

5:40 em  
Blogger Cliff Hanger said...

I Marocko är de kanske ännu mer toleranta mot värmen. Vår guide där hade i alla fall skjorta, slipover och mockajacka fastän det var runt 30 grader varmt! Själv gick jag i t-shirt och skjorts.

1:18 em  
Blogger Thérèse said...

El Mango - haha man blir lite förvånad av sånt. På en badstrand på svenska västkusten en ovanligt varm sommardag då alla var klädda i bikini eller badbyxor såg jag 3 afrikanska män i täckjacka och mössa.

Ska kanske klargöra att jag klär mig konservativt är kanske lite fel. Säg snarer vanligt. Jag gillar inte att sticka ut och synas. Jag vill absolut inte ha en massa uppmärksamhet eller vara i centrum.

2:03 em  
Blogger Nejma said...

*asg* Jag tror att folk här klär sej ungefär likadant året runt. I alla fall "gubbarna", dom har alltid någon form av mössa (gärna stickad, av ull!, eller nån sorts fårskinsmössa) och gärna täckjacka eller annat värmande, även när termometern drar sej uppåt 40-strecket. Undrar om myntateet ställer om kroppstemperaturen på nått sätt?

Själv bryr jag mej inte speciellt om hur jag klär mej. Men jag går gärna med djellaba, för det är så praktiskt. Då kan jag ha mina urtvättade jeans eller träningsbyxor under, ingen som märker. *s*

El Mango, var i Marocko har du varit?

/Nejma

5:15 em  
Blogger Thérèse said...

Nejma - Vad är djellaba?

8:59 em  
Blogger Nejma said...

Thérèse - söökte lite snabbt på Google och hittade bl.a. den här bilden: http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/39414000/jpg/_39414713_morocco_jellaba203.jpg En annan bild: http://www.1001souks.com/images/djellabe-f-jilali-rouge.gif
Det syns inte så bra, men en djellaba är som en klänning med luva som man bär ovanpå vanliga kläder när man går ut. Det går att hitta djellabas i alla möjliga material, modeller, färger och längder. Just nu är det väldigt inne att ha en kort eller knälång djellaba med matchande byxor till. Jag gillar djellaba, för det är så enkelt att vara fin. Om man försover sej kan man dra på en djellaba över pyjamasen och iväg! *s* Fast jag brukar bara ha sjal när det är kallt eller inte har tvättat håret... *s*

/Nejma

9:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home