tisdag, april 25, 2006

guldkort

Har surfat runt och läst bloggar skrivna av snygga , rika och priviligerade människor (allafall enligt dom själva). Många verkar påpeka att snart ska dom skaffa guldkort. Är det de ultimata beviset på rikedom och priviligerat liv?
ICKE!
Jag är nämligen själv ägare till ett American Express Guldkort. Jag är verkligen en högst vanlig person. Jag har många gånger tänkt säga upp det för årsavgiften är väldigt dyr och jag är inte så förtjust i att handla på kredit så jag använder det sällan.

Jag sökte om ett American Express kort när jag var student och dom beslutade sig för att ge mig ett guldkort efter kreditupplysning. Maken har också ett guldkort som han ansökte om och fick när han var doktorand.
Student och doktornad är inte precis sysselsättningar där det regnar pengar över en. Okey jag jobbade lite extra på hemtjänsten som student men där blir man knappast rik. Så har vi blivit beviljade guldkort , kan vem som helst bli det. Ingen av oss hade heller några feta bankkonton.

Jag försöker på det här sättet krossa myten om det exklusiva och glamourösa guldkortet. Det är lika oeklusivt och oglamouröst som ett ICA-kort. Bara mycket dyrare. Så inget att skryta om eller bli imponerad av när någon tar fram.

En människans värde ligger förstås inte i vilken färg hennes kreditkort har och hur mycket banken beviljar henne eller honom i kredit. Men det är ju så självklart att jag inte ens behöver skriva det.
Men den som ändå tvivlar på människorvärde och kreditkort bör läsa El Mango

14 Comments:

Blogger Unknown said...

Jag tycker att mitt rosa ICA-kort är superglamouröst:)
Äh vem bryr sig så länge det funkar. ICA-kortet är helt klart min favorit då det är gratis att ta ut pengar utomlands. Lovely.

Hade dock ingen aning om att det var hett att ha ett american express-kort. Där ser man.
I o f s är jag varken särskilt priviligerad, snygg eller rik nog för att platsa i sådana kretsar:)

6:02 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - Inom EU är det gratis att ta ut pengar från alla svenska banker.Men ICA och nån mer mindre bank har gratis uttag över hela världen. Jag har också ett ICAkort som jag mest har använt när jag har rest.

Jag hade heller ingen aning om att Amex Guldkort var exklusivt. Jagfick ju det som student. Men så har jag sett det ett par gånger i bloggar skrivna av trendigt folk som jag inte vet varför jag läser , även om det bara är någon enstaka gång tycker jag oftast det mesta som skrivs är trams.

6:11 em  
Blogger Unknown said...

Men nu måste du ju berätta vilka bloggar det är!

6:15 em  
Blogger Thérèse said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

6:21 em  
Blogger Blancaflor said...

Jag förstar inte vem som skulle tycka att ett amex guld är exklusivt eftersom alla kan fa det. Ett platina däremot maste du bli erbjuden och ett svart likasa. För det svarta behöver du dock spendera ca 1 miljon €/ar.

4:19 em  
Blogger Efva said...

Jag säger bara Diners platinum. Det är grejjer det.

Eller så kan man göra som Lillstrumpas farfar. Honom närmast jagar dom med erbjudanden om att skaffa sig ett sånt där kort som väldigt få kan få (så gissa hans årsinkomst och förmögenhet) men han vägrar. "Varför ska jag skylta med att jag har pengar?" säger han. "Det har ingen annan med att göra." Väl medveten om att det inte alltid är fördelar med att flasha med vissa kort eftersom det är som att inbjuda skumraskfolk att titta närmare på ens tillgångar. Lite väl nära.

Så han har sitt VISA. Och är fullständigt nöjd med det.

8:53 em  
Blogger Thérèse said...

Freja - faktskt så är både VISA och Mastercard betydligt mer användbart d.s.v fler atällen tar dom än Amex och Dinners. Jag ska få tummen ur och säga upp mitt dyra Amex guld. Jag har ju faktiskt både ett VISA och ett Mastercard och klarar mig utmärkt med det

9:06 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

Men herregud. Färgen på kortet kvittar väl, det är ju ändå alltid tomt på kontot.

11:39 em  
Anonymous Anonym said...

Här i Taiwan är bankerna som galna med sina kreditkort, och använder det som den huvudsakliga lockvaran för att få nya kunder. Det innebär att Taiwan är världens platinakorttätaste (det ska en översättare till för att få till ett sånt ord) land, och till och med D och jag har varsitt. Det betyder dock inte att man har speciellt mycket pengar på banken, och det har ungefär samma kreditbegränsningar som ett vanligt kort. Däremot bjuder det på andra förmåner som t.ex. gratis parkering, rabatter, billiga flygbiljetter, specialerbjudanden på hotell både i Taiwan och Asien i övrigt, och årsavgiften slipper man om man använder kortet minst en gång varje månad.

5:12 fm  
Blogger Thérèse said...

Farsan baloo - fast det är ju det som är bra med American Express , du handlar trots tomt konto och hoppas det finns pengar då räkningen kommer i slutet av nästan

Perry - Taiwanesiska banker verkar värre än svenska och spanska. Skönt att slippa avgifter till banken för att använda kortet en gång i månaden är ju ganska lätt

12:42 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Tyvärr är inte det där sista du skrev, om att en människas värde inte ligger i hur mycket han eller hon har på banken eller vilken färg på kreditkortet man har, så självklart för alla (särskilt inte i USA tror jag). Det tål därför att upprepas.

Apropå människovärde och tillgångar passar jag på att göra lite smygreklam för detta inlägg som jag skrivit:

http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com/2006/03/ditt-mnniskovrde-vrdet-p-dina.html

1:23 em  
Blogger Thérèse said...

El Mango - Kanske inte ens i Sverige, jag lägger in en länk till ditt inlägg i texten

1:51 em  
Anonymous Anonym said...

Att skaffa AmEx guldkort som en statuspryl kanske funkade för 15 år sen, men inte idag. De delar ju ut dem på stan...

Däremot har AmEx bra försäkringar och erbjudanden för de som reser mycket. Så om du flänger runt med jämna mellanrum så tjänar du ganska snabbt in årsavgiften för kortet om du bara använder det.

Guld har ett bra skydd. Platinum såklart ännu bättre. En bonus med platinum är att du dessutom får access till flygbolagens lounger vilket är väldigt välkommet om du spenderar mycket tid på flygplatser. Det svarta Centurionkortet har dock fått mycket kritik för många anser att servicenivån man får inte lever upp till den 5 ggr högre årsavgiften man tvingas betala jämfört med platinumkortet.

Och även Platinumkortet går att ansöka om idag förutsatt att du har en årsinkomst som överstiger 600,000. I UK är gränsen betydligt lägre (c:a 450,000 för det gemensamma hushållet).

6:37 em  
Anonymous Anonym said...

En vanlig student lär knappast få Amex Guld då du behöver en årsinkomst som ligger över 350k för att de skall godkänna dig. Knappast studielånsnivå dvs.

11:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home