söndag, mars 26, 2006

varme

Nu ar vadret har som svensk sommar ungefar. Soligt och cirka 25 grader. Jatteskont. Men spanjorerna gar i langarmat eller har kavajer och tunna jackor och langbyxor. Har spanjorskorna kjol eller klanning har dom fortfarande strumbyxor. Sa nar jag idag gick pa stan i langbyxor, t-shirt och kavaj motte jag nagra norska turister jag borjade prata med. Dom hade naturligtvis shorts, linne och sandaler. Nastan direkt sa dom "Bor du har?" . Nar jag undrade hur dom kunde gissa det sa dom att jag hade for mycket klader pa mig for att vara turist.

Men poolen i varat hus kommer inte att oppna forran i juni, hur varmt det an blir. For bada gor man ju pa sommaren. Sa i maj lar jag val sitta pa balkongen, svettas och titta langtansfunllt pa poolen. Men jag ska absolut inte klaga for jag hatar verkligen kyla , sa jag trivs alldelles utmarkt i det spanska klimatet.

Idag har jag varit pa stan och kopt lite grejer till nya lagenheten. Sen var jag och man och barn pa ett vetenskpsmuseum som ligger pa samma gata som vi bor. Det paminner lite om Universeum i Goteborg for er som kanner till det. Man kan gora exprement, fa reda pa hur saker funkar , dom har stora akvarium, ett planetarium mm. Jattekul.

Tillbaka i morgon eller pa tisdag med svenskt tangentbord

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul att du är tillbaka :) Låter hemskt skönt med vädret! Här i Japan börjar det också bli rätt varmt men inte riktigt lika lyxigt. Runt 15 grader kanske, men det bästa är att körsbärsblommen har börjat blomma överallt.

Lite roligt är att det är samma fenomen här, turister från Europa som går runt i t-shirts medan japanerna har halsduk. Tjejerna har dock kjol utan strumpbyxor men det har de hela vintern så det har nog inget med våren att göra.

4:17 fm  
Blogger Per said...

Puh! Idag var det varmt. Det aer dags att inforskaffa en rejal flakt eller ett kylaggregat snart.

7:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home