onsdag, mars 29, 2006

hantverkare

Idag har jag haft en rörmokare på besök. Han satte in en ny kran på handfatet i badrummet. Inte för att det var något fel på den gamla men lägenhetsägaren hade tydligen bestämt att vi skulle få en ny kran.
Förra veckan var en hantverkare här och fixade sladdar till en taklampa och ett nytt jalusi till fönstret i arbetsrummet/datarummet.
Eftersom det är han som äger lägenheten som bestämt och ska betala det här bad jag dom skicka faktura till honom. Men att skriva och skicka en faktura är visst något inte spanska hantverkare gör fick jag lära mig. Dom ska ha kontant betalning på plats. Sen får jag göra upp med min hyresvärd. Det är inga problem att fixa det med hyresvärden. Men märkligt att man inte verkar kunna betala hantverkare mot faktura i det här landet. Det var inget svartjobb. I Sverige får man väl alltid faktura om man betalar hantverakre vitt.