onsdag, mars 29, 2006

butano

I utlandet fungerar inte alltid saker och ting på samma sätt som i hemlandet. Vi har el till lampor,spis, ugn, tvättmaskin, diskmaskin, TV,dvd, dator mm.Det fungerar på samma sätt som i Sverige
Men för att få varmt vatten behöver vi gas. Den köps i stora behållare på spanska butano som räcker cirka 10-14 dagar. Vi har två behållare här så när den ena tar slut sätter man in den andra och ringer gasbolaget och får en ny hemkörd nästa dag. Dom kostar 11 € om man lämnar den tomma i pant.
När vi hade flyttat in tog gasen slut på onsdagkväll. Ingen fara, det är ju bara att ringa och sätta in den andra behållaren. Men den visade sig också vara tom. Dom som hade bott här innan brydde väl sig inte om att beställa någon ny när dom snart skulle flytta. På torsdag morgon ringde jag och beställde två butanos. Visst dom skulle komma på fredagen. På fredagen kom inga så jag började bli smått desperat och längtade efter en dusch. På gasbolaget svarade ingen på fredag eftermiddag. Jag blev vansinnig. På lördagen kände jag mig riktigt sunkig och smutsig och less. Lyckades få tag i någon på telefonen på gasbolaget som sa att dom glömt mig på fredagen men eftersom måndagen var helg skulle jag få min butanos på tisdag. 6 dagar utan varmvatten!
Så jag körde till gasbolaget och knackade på dörren. Dom blev lite förvånade att jag dök upp och sa att dom egentligen inte sålde butanos där men jag fick köpa en iallfall. Dom förstod att jag som inte duschat på flera dagar inte hade lust att vänta till tisdagen. Sen blev det ett långt, varmt och skönt bad

butano , en sån här har vi under diskbänken

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det mest bizarra jag läst på väldigt länge!! Kan verkligen inte tänka mig något dummare system för varmt vatten. Har svårt att tro att det är vanligt i Madrid. Så korkade kan de inte vara. I stället för att skaffa er en ny kran så borde ägaren skaffa er en calefón (heter säkert något annat i Spanien, vattenberedare på svenska tror jag). De är billiga och ganska enkla att installera. Jag skulle definitivt ta upp det med ägaren.

6:31 em  
Blogger Thérèse said...

Alessandra - Det är faktiskt ganska vanligt inte bara i Madrid utan i hela Spanien. Överallt ser man små lastbilar med butanos köra omkring. Jag känner många som har samma system, andra som inte har det.
Calefaccion som är uppvärmingssytem i stil med centralvärme har vi men det värmer bara upp elementen. Gasen används bara till att värma vatten inget annat. Men omständigt system är det då behållarna tar slut, man ringer efter nya och sen får man hålla sig hemma och vänta till dom kommer för man vet aldrig vilken tid på dagen

6:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home