söndag, januari 22, 2006

Svenkar i världen

Var inne och tittade på föreningen Svenskar i världen på förmiddagen idag. Där finns en community som den som har lust kan registera sig på och logga in och över webben träffa och diskutera med andra utlandssvenskar. När jag var inne var vi 9 stycken inloggade, jag var den enda som inte bodde i Sverige. Dom flesta skriver en liten presentation av sig själva och slänger in en eller ett par foton. Så jag tittade på dom andra som var inloggade och ingen hade bott utomlands eller var på väg utomlands. En tyckte det var spännande att träffa nya människor, en brukade åka på semester till Grekland varje år, en gillade att rida och segla och en annan hade nyss varit i Kanada på semester. Så var även föreningens ordförande den gamle moderaten Ulf Dinkelspiel inloggad och han bor i Stockholm nu och jag vet inte om han har bott utomlands. Kollade på hemsidan vad som krävdes för medlemskap och det finns inget krav på att man ska bo eller ha bott utomlands eller vara på väg att flytta utomlands. Visst får folk gå med i vilken förening dom vill för mig men jag som inte har marsvin skulle knappast gå med i en marsvinsklubb.
Tittade också på en förening för svenska kvinnor i världen SWEA där krävdes att man skulle vara permanent boende utomlands eller ha bott utomlands oavbrutet i minst 12 månader. Verkar vara en lustig förening för här är reglerna för att få bli medlem

  • vara svenska eller svensktalande (behärska svenska språket) kvinna över 18 år
  • vara villig att verka för SWEAs ändamål
  • vara av god vandel ("good character")
  • vara på orten bosatt - d v s ha sin fasta bostad inom lokalföreningens geografiska område p g a permanentboende, långtidsanställning eller utbildning
  • att bli medlem i någon av Sverige-avdelningarna, krävs dessutom att man bott utomlands oavbrutet i minst 12 månader

Vara av god vandel? Vad betyder det och vem bestämmer vem som är av "god vandel"?Finns det någon människa som använder det uttryckt? När jag kollade bilder på sidan får jag intryck av pensionärsorganisation. Tydligen är drottning Silvia medlem för hon bodde ju utanför Sverige innan hon gifte sig med Carl Gustaf.
Även punkten vara villig att verka för SWEAs ändamål förbryllar för på hemsidan lyckades jag inte luska ut vilka ändamål dom hade.

Själv har jag ingen bra koll på någon organisation för svenskar här i Madrid och har inte känt något behov av det heller. Men av en händelse fick jag höra att det finns en Skandinavisk förening med ett stort bibliotek. Så jag har tänkt att jag någon gång ska ta mig dit och kolla utbudet och om man kan låna. Har mest blivit bokläsande på engelska och lite spanska så jag saknar böcker på svenska. Har köpt några på nätet så jag går och väntar på en leverans.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hear, hear. Min man hittade Svenskar i Världens hemsida någon månad innan vi flyttade så vi anmälde oss, men hitintills har jag bara stött på svenskar som bor i Sverige. Det är väl i och för sig också i världen men kanske inte det man först associerar till när man hör namnet.

1:38 em  
Blogger Thérèse said...

Lite synd egentligen för jag tror att många vill ha ett forum att träffa andra svenskar och diskutera och få tips om olika saker. Min dotter går på skandinaviska skolans dagis och vi pratar svenska hemmma så just nu jag känner nog större behov av att träffa spanjorer än svenskar.

5:01 em  
Blogger Unknown said...

Guuud vad jag dum jag känner mig nu som bor i Sveige och är med i sviv. Anledningen är att jag tänkt flytta till Beijing nu i januari men aldrig kom iväg. Men lite pinigt är det ändå.

7:14 em  
Blogger Thérèse said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

7:39 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika: det är klart att du inte ska känna dig dum, inte någon annan heller som bor i Sverige och är med i SVIV. Det jag reagerade när jag var in på sidan vara att en gång bodde ALLA inloggade i Sverige och många gånger var dom fler än hälften. Det är kanske inte vad man först tänker sig iallfall. Jag är faktiskt inte ens medlem själv utan bara loggat in och kollat på sidan

7:50 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Själv tänkte jag gå med i astronautföreningen. Det verkar häftigt att vara astronaut. Sedan finns det ju t ex vuxna män som är Stålmannen-nördar och går omkring i Stålmannen-kläder ibland, men det är en annan historia.

4:27 em  
Blogger Thérèse said...

Stålmannenkläder? Tänker du på Ole Bramserud i SOS en seglingssällspsresa eller Jerry Seinfeld. Själv har jag föreningsfobi är bara passiv medelm i Amnesty sen 100 år annars undviker jag föreningar

4:36 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Jag har bildbevis på vuxna män som går omkring i stadsmiljö i stålmannenkläder. Misstänker att de var i närheten av något nördigt stålmannen-konvent el dyl.

8:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home