fredag, januari 12, 2007

samling

Idag var jag också med dottern på inskolningen på dagis. När det var dags för samling satt två killar och lekte några meter från samlingen. Precis som tidigare dagar pratade barnen i munnen på varandra och med varandra under samlingen. Pojkarna som lekte en bit ifrån samlingen lekte inte särskilt tyst.

Till slut kände jag mig tvungen att fråga en i personlen varför dom fick sitta och leka när dom andra hade samling. Då fick jag veta att dom hade valt att inte vara med. Jag har ju redan skrivit ett långt och gnälligt inlägg och disciplinen på svenska dagis/skolor så jag ska inte tjata för mycket om det. Men vaddå välja att inte vara med? Det borde väl vara ett krav att sitta still och lyssna tio minuter. Bland annat tog personalen upp regler på förskolan under samlingen. Ska man kunna välja att leka istället för att lyssna på det? Ingen femåring mår inte dåligt av vissa krav och ingen femåring behöver välja allt själv.

För flera år sen hörde jag en pappa klaga på att hans son och sonens klasskompisar på lågstadiet fick välja mellan att räkna i matteboken eller läsa serietidningar i myshörnan. Skulle detta vara sant låter det helt absurt.

Nu ska jag sluta gnälla på skola och dagis som har många bra sidor också. Jag har fått en rolig fråga om vad man ska se och göra i Madrid så mitt nästa inlägg blir ett svar på det. Skriva om Madrid och Spanien är altid kul. Förhoppnngsvis får jag ihop ett inlgg idag eller ikväll.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det låter märkligt. Min mamma jobbar som förskolelärare i en förskoleklass (som det heter numera, på min tid hette det lekis), och hon skulle aldrig tillåta att några sitter och leker när det är samling. När det är samling är det samling, då pratar man om dagen, om viktiga saker, och barnen får lära sig att sitta tysta och lyssna och räcka upp handen om de vill ha ordet. Sånt där är ju jätteviktigt. Även om din dotter bara är fem år och det inte är lika pedagogiskt som i försokleklassen med sexåringarna, så är det klart att man lär ha LITE pedagogik ändå.
Bra att dagiset är bra i övrigt i alla fall.

4:53 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, det låter lite underligt att de andra barnen skall tvingas bli störda under samlingen...

5:46 em  
Blogger Per said...

"ordning och reda, stil och disciplin, och länge leve monarkin!" sjöng Mikael Wiehe i en gammal sång.

Jag kan kanske hålla med lite fast... Du kan säkert sätta igång och skvallra med några föräldrar om du vill. "Och vet du?, Anderssons barn kommer alltid smutsiga till dagiset, och inte har han skaffat sig nåt jobb heller den slashasen!" Förlåt att jag raljerar lite men jag kunde inte låta bli

5:53 em  
Blogger Anna Malaga said...

Den attityden irriterar mig nâgot oerhört. Jag tycker att det är att inte ta sitt ansvar som lärare (eller förälder).
Vad ger vi dâ för budskap till barnen? Man kan inte välja allt hät i livet, vilken âlder man än har.
Ett annat populärt uttryck som brukar användas för att slippa undan vuxenansvaret är "att inte kränka barnens integritet" och det är ju bra, men en del skyller pâ det när de inte kan fâ barnen att borsta tänderna t.ex.
Om vi frâgar vâra barn "vill du borsta tänderna/ha bilbälte/tvätta händerna innan maten" osv. hade vi nog ofta fâtt en nej.
Jag vill inte deklarera!

8:50 em  
Blogger Anna Malaga said...

Usch vad dâligt jag skriver! Jag valde att inte lyssna pâ lektionerna i svenska.....

8:52 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - jag blir också troligt irrterad på den attityden. Jag hörde nyligen att det ska vara väldigt typiskt svenskt att prata till sina barn i frågor precissom du skriver , "kan du hänga upp din jacka? Vill du borsta tänderna? Äta mat? o.s.v"Det är oftast inget man tänker på utan vi bara gör det.
Själv skulle jag absolut inte kunna prata så för min autistiska son förstår inte den typen av nyanser i språket. Dom flesta autistiska skulle bara svara ja på frågan om dom kunde hänga upp jackan och inte förstå att dom också förväntades hänga upp den.

När du valde att inte lyssna på lektionerna i svenska hoppas jag du iallfall satt tyst och stilla och inte störde eller lekte i samma rum;)

12:27 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tror att många barn skulle må bra av att slippa välja jämt precis som jag var inne på i min kommentar till dagis-inlägget.

11:42 em  
Anonymous Anonym said...

Och detta med att barn inte själva ska välja gäller även maten eller;-)

12:21 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - haha , en femåring ska nog inte sjävl välja vad han eller hon vill äta. Men alla föräldrar är inte heller lämpliga att göra det. Det finns ju tyvärr föräldrar som ger sina barn godis och skräpmat så gott som varje dag.

1:03 em  
Anonymous Anonym said...

Det har ar ju en helt okand varld for mig men det later valdigt markligt i mina oron. Speciellt med den debatt jag tycker det har varit pa senaste tiden om att det har varit for slappt o for lite granser for barnen.

Apropa maten iofs - jag har last lite inlagg i fragespalter etc o dar sager "experterna" att man ska gora just sa - lata barnen ata precis vad de vill. Det har gallde iofs barn som vagrade ata och kanske lite yngre an sa -1-2 ar. Vad vet jag - kanske ar jag klokare om 2-3 ar :)

3:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home